Comença l'estesa del tercer rail a la via convencional entre Girona i Vilamalla

En total es faran 14 quilòmetres i les obres tenen una inversió de 94 MEUR

L'obra del tercer rail a les comarques gironines entra a la recta final. Després que s'hagin substituït les travesses i renovat el balast, els operaris d'Adif han començat aquesta setmana l'estesa d'aquest rail addicional entre l'estació de mercaderies de Girona i Vilamalla. Els treballs, que només es fan en sentit nord, sempre es porten a terme de matinada per no afectar la circulació de trens.

En total, des d'ara i fins entrat l'estiu, es col·locaran un total de 41 quilòmetres de nou rail. L'obra es fa amb l'ajuda d'una màquina especial, que aixeca els diferents panys de rail -de 270 metres cadascun- i els diposita a les subjeccions. Després, els operaris d'Adif tallen amb una serra radial els trossos sobrers i collen el rail addicional a les travesses.

Els treballs han començat en un tram de dotze quilòmetres comprès entre Girona i l'estació de Celrà. El director de l'obra, Daniel Gutiérrez, concreta que posar el rail a les subjeccions és 'relativament fàcil', però que la feina es complica a l'hora 'de soldar els diferents panys i collar-.los de manera adequada'.

L'obra serveix per adaptar la via convencional (de 1.668 mm) a l'ample europeu (de .1435 mm) i permetre que els trens puguin començar a circular pel tram executat per la concessionària TP Ferro, que inclou el túnel transfronterer del Pertús. Aquesta obra ja està acabada des de finals del 2009, però la manca de connexió per via internacional més enllà de Llers (Alt Empordà), ha obligat l'estat espanyol a pagar una indemnització de 128 MEUR.

Segons concreta Daniel Gutiérrez, els treballs per col·locar el tercer rail –que van començar el maig de l'any passat- avancen dins els terminis previstos. 'La intenció és haver acabat tota l'obra en sentit nord durant la tardor, per permetre que a finals d'any els trens ja puguin utilitzar la infraestructura', declara el director d'obra.

Els trens de mercaderies arribaran fins a Girona per la via de l'alta velocitat (ja construïda amb ample europeu). Des d'aquí, i com que els túnels urbans de la ciutat no s'acabaran fins al 2012, els combois circularan pel tercer rail fins a Vilamalla. Un cop a l'Empordà, entroncaran amb la variant de Figueres –que executa el Ministeri de Foment- i, des d'aquí, ja entraran a la via executada per la concessionària TP Ferro.

Renovar la via en sentit sud

Un cop l'obra des de Girona fins a Vilamalla estigui enllestida, fins a la primavera del 2011 Adif renovarà la via en sentit sud. Aquests treballs, que se centraran en la renovació de travesses, balast i catenària, es portaran a terme entre Celrà i Vilamalla.

El pressupost total de l'obra és de 94 MEUR. Fins ara, com a pas previ a l'estesa del tercer rail, en sentit nord els operaris ja han renovat 62.000 travesses i 56.000 metres cúbics de balast (la capa de pedra que sustenta la via).

A més, també s'està instal·lant un nou sistema europeu de comunicacions, conegut amb el nom d'ERTMS. 'Es tracta d'un sistema que permet que hi hagi una major operativitat dels trens, aconseguint incrementar-ne la circulació, concreta Daniel Gutiérrez.

Passatgers o mercaderies?

Una de les incògnites que ha despertat la construcció del tercer rail és quin tipus de trens el podran fer servir. Durant els darrers mesos, s'han anat succeint les especulacions sobre si l'utilitzaran només els trens de mercaderies o també podran fer-ho els de passatgers de l'alta velocitat entre Barcelona i Perpinyà.

De totes maneres, però, fa pocs dies Renfe va tancar la porta a aquesta darrera opció. El president de la companyia, Teófilo Serrano, ja va anunciar que per als combois de viatgers caldrà fer transbord a l'estació de Vilafant. Després d'arribar a un acord amb la companyia francesa (la SNCF), a finals d'any hi haurà diàriament dos trens de viatgers que creuaran la frontera.

Des de Perpinyà i fins a l'estació provisional de Vilafant, els combois passaran pel tram internacional del TGV. Un cop aquí, però, els passatgers hauran de canviar de tren i agafar-ne un de Renfe. Aquests combois enfilaran el trajecte cap a Barcelona per la variant del tren de Figueres, però un cop arribin a Vilamalla enllaçaran amb la via convencional.