Blanes es prepara per rebre més d'1,2 milions de visitants atrets pel concurs de Focs

S'habilitarà com a aparcament una esplanada de 12.000 metres quadrats de la zona del Pla Parcial Costa Brava

El concurs de focs és un autèntic reclam turístic per al municipi que veu com els càmpings i hotels allotgen a unes 60.000 persones durant aquella setmana. Segons càlculs de l'ajuntament, cada dia de focs es poden arribar a aplegar una mitjana de 200.000 persones, amb puntes molt superiors el cap de setmana, el que representa més d'1,2 milions de visitants en total.

Aquesta arribada massiva suposa un "impacte econòmic molt important" segons paraules de l'alcalde, que assegura que generen pel cap baix uns 4 milions d'euros en el sector turístic, comerç i de restauració. "Molts establiments, si ho aprofiten i ho saben fer bé, poden equilibrar la resta de temporada turística", assegura Marigó, que reconeix que el cap de setmana els restaurants queden desbordats per la demanda.

Un dels problemes que s'ha intentat resoldre aquest any és el de l'aparcament. La zona que acollirà el futur CEIP Sa Forcanera, al Pla Parcial Costa Brava, que compta amb una esplanada de 12.000 metres quadrats quedarà habilitat per a l'aparcament de vehicles, amb la corresponent senyalització, amb la idea de facilitar també la seva sortida un cop acabats els focs. La parcel·la es troba a l'entrada de Blanes, molt a prop de la carretera d'accés a la Costa Brava i al mateix temps permet accedir a peu al centre sense que quedi massa allunyat.

Una vintena d'empreses per al concurs

Un total de 20 empreses s'han presentat al Concurs Internacional de Focs d'Artifici de la Costa Brava, una xifra similar a altres anys. Les escollides pel jurat són quatre: Hermanos Fernández de Múrcia (23 de juliol); Malta Fireworks, de Malta (24); Pirofantasia C. Caballer de València (25); Parente Fireworks, d'Itàlia (26) i la Pirotècnia Zaragozana, de Saragossa (27 de juliol). El tret de sortida la donarà l'empresa Europlà de València, el dia 22 de juliol, que va guanyar el concurs de l'any passat, la mateix que va provocar danys en les edificacions properes a sa Palomera -es van trencar alguns vidres- per la forta càrrega explosiva.

L'alcalde ha recordat que va ser un cas aïllat que no va provocar ferits i ha explicat que tot i ser un espectacle "perillós" on s'utilitza pólvora, només ha tingut un incident destacat amb ferits l'any 2005 en tota la seva història, entre altres coses perquè se segueix de forma "estricta" el dispositiu de seguretat.

La pròxima edició amb noves mesures de seguretat

Precisament, a partir de l'any que ve entrarà plenament en vigor la nova normativa europea referent a espectacles pirotècnics i ja és de preveure que caldrà modificar alguns aspectes del foc, com ara que alguns establiments propers hauran d'incorporar proteccions dels tendals per evitar desperfectes per les guspires. Així mateix, també s'estudiarà si cal evacuar totes les persones de la zona que hi ha a davant de la roca Sa Palomera -hi ha varis establiments amb terrasses i cases de particulars-. "La nova normativa només permet l'accés a la zona de tir al personal autoritzat", assenyala Marigó.

També s'estudiarà canviar l'horari dels focs. Fins ara s'ha fet a dos quarts d'onze de la nit, amb una durada d'uns vint minuts, però aquest any s'havia plantejat endarrerir-ho fins a les onze. Des de l'ajuntament, però, s'ha decidit no modificar-ho en rebre nombroses queixes del sector de la restauració que veuria afectat el seu funcionament. L'alcalde està obert a estudiar un canvi d'horari però afirma que a dia d'avui "no estava prou raonat".

Menys dotació econòmica dels premis

Una altra de les novetats d'aquest any és la reducció de l'import dels premis dels focs. El primer premi passa a estar dotat amb 8.000 euros, 1.000 menys que en les edicions anteriors, mentre que el segon es redueix a la meitat, de 6.000 euros a 3.000 euros. Aquesta reducció ja la va prendre l'anterior govern municipal i la previsió és que l'any que ve el pressupost, actualment de 184.000 euros, s'ajusti encara més. L'alcalde, però, ha volgut deixar clar que els canvis que s'estudiaran no faran perdre el reconeixement i la qualitat que ha recollit el concurs durant aquests anys i que ha esdevingut un autèntic prestigi per a les empreses que hi poden concursar.

El pressupost de la festa major també s'ha vist reduït. Dels 105.000 euros que hi havia pressupostats per l'antic equip de govern, s'ha decidit reduir-lo fins a 80.000, amb ajustos que inclouen, entre altres coses, l'eliminació d'un dels tres escenaris d'actuacions, concretament el que es posava al passeig del Mar per estalviar els costos de la instal·lació. Un dels grups que hi havien d'actuar, els Manel, principal reclam del programa, actuarà al recinte de Barraques, al camp de futbol dels Pins. Precisament, el possible trasllat d'aquesta activitat a la ciutat esportiva per evitar molèsties als veïns va ser motiu de controvèrsia fa uns mesos quan es va plantejar per l'anterior equip de govern, fins i tot amb manifestacions de joves en contra. L'actual alcalde ha explicat que, tot i que aquest any es farà a l'emplaçament habitual, s'ha compromès a partir del setembre a buscar una "ubicació més adient" que el camp de futbol per a fer-hi aquesta activitat.