Ryanair tanca la base de Reus i es manté hermètic sobre el futur de l'Aeroport de Girona

L'aerolínia irlandesa justifica la decisió per l'incompliment de l'acord de col·laboració per part de la Generalitat i les institucions tarragonines

Ryanair considera que la Generalitat i les institucions de Tarragona ha incomplert el contracte que van signar amb la companyia irlandesa sobre la seva presència a l'aeroport de Reus. Per això, segons el seu vicepresident, Ryanair tancarà la seva base operativa a l'aeroport tarragoní a partir del 30 d'octubre, tot i que el contracte és vigent fins a 2013. Cawley ha assegurat que l'aerolínia no està incomplint l'acord perquè els primers que ho han fet han estat la Generalitat i les institucions de Tarragona.

El vicepresident de Ryanair no ha volgut entrar en molts detalls sobre els termes de l'acord, però ha explicat que es basaven fonamentalment en la promoció turística de la zona tant a altres punts de l'estat espanyol com sobretot a mercats emissors estrangers com ara el Regne Unit i Alemanya. Segons Cawley, tot i que l'acord establia que aquesta havia de ser una tasca comuna, les autoritats no han fet costat a Ryanair i la feina de promoció ha recaigut exclusivament sobre la companyia. En aquest sentit, Cawley ha vinculat l'augment de turistes a l'aeroport de Reus a l'esforç promocional que ha fet la pròpia Ryanair.

Des que va començar a operar a Reus, Ryanair ha transportat des de o fins a aquest aeroport més de cinc milions de passatgers, s'han creat 1.300 llocs de treball indirectes i 150 més de directes, a més d'haver generat uns 500 milions d'euros en despesa turística a la demarcació de Tarragona. Cawley ha advertit que almenys els llocs de treball estan en perill si la companyia irlandesa deixa de tenir aquesta infraestructura com a base operativa.

Cawley, però, ha volgut deixar clar que Ryanair no tanca la porta a reconsiderar la seva decisió. Per fer-ho, ha dit, la Generalitat i les institucions de Tarragona haurien de comprometre's a complir l'acord signat amb la companyia. A més, el directiu ha deixat clar que Ryanair continuarà volant a Reus, però amb avions basats a altres aeroports. Cawley no ha concretat quina serà l'activitat perquè, segons ha dit, la companyia encara ho ha d'estudiar i decidir.

La situació de l'aeroport de Girona

El vicepresident de Ryanair ha volgut desvincular la decisió sobre la seva presència a Reus de la situació de la companyia a l'aeroport de Girona. Cawley ha afirmat que, en aquest cas, Ryanair i la Generalitat no han signat cap acord i, per tant, no s'ha produït cap situació d'incompliment. Tot i això, Cawley s'ha queixat de l'actuació del Govern de CiU que, segons ha dit, va donar el seu vistiplau al preacord que tenien amb l'anterior executiu i, un cop va assumir el poder, es va negar a signar-lo. El pitjor, segons Cawley, és què la Generalitat va adduir problemes econòmics per justificar la decisió i un dia després de comunicar-la, va aprovar un ajut a Spanair de 20 milions d'euros.

Cawley no ha confirmat ni desmentit la informació que apareix aquest mateix dimecres a 'La Vanguardia' sobre el seu rebuig a la darrera proposta del Govern perquè es mantingui a l'aeroport de Girona. Segons ha dit, les negociacions són privades, però ha afirmat que la companyia és "optimista" respecte a aquestes.

Bones perspectives al Prat

Ryanair està molt satisfeta sobre l'evolució de la demanda que han experimentat l'oferta de vols des del Prat des que va començar a operar-hi fa menys d'un any. Cawley ha assegurat que la companyia encara no ha pres cap decisió sobre una possible nova ruta entre Barcelona i Madrid. El vicepresident de Ryanair ha explicat que l'aerolínia disposarà de 25 avions Boeing per a la propera temporada i que Barcelona és un dels aeroports candidata a acollir-ne algun d'aquests. No obstant això, el directiu ha afirmat que hi ha altres candidats de països on el turisme gaudeix de molt bones perspectives com ara Grècia, Xipre o el Marroc. En cas que s'ampliïn les rutes des del Prat, ha afegit, això es farà a partir de l'any vinent.