Recoder nega que s'hagi cedit al 'xantatge' de Ryanair

El conseller de Territori i Sostenibilitat demana a l'Estat que faci els deures i abaixi les taxes a Vilobí d'Onyar

La nova proposta econòmica del Govern, que ja reposa damunt la taula de Ryanair, manté l'aportació dels 7,5 MEUR que preveia l'acord d'intencions de l'anterior executiu per garantir que la companyia es quedi a Girona fins al 2016. A més, li garanteix 4 MEUR més a través d'una rebaixa de taxes, punt que també recollia l'antic preacord.

Per assolir aquest compromís, però, el Govern ha dibuixat dues possibles vies. Per una banda, a través d'una reducció directa per part de la Generalitat, en cas que la gestió de l'aeroport de Girona es traspassi. I per altra banda, pressionant l'empresa gestora en cas que s'apliqués el nou model semiprivat aeroportuari.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha dit que no hi ha termini perquè la direcció de l'aerolínia doni resposta al Govern. "Esperem que ho facin quan més aviat millor, però", ha dit el titular del Departament. I ha afegit: "L'acord amb Ryanair no és una cosa que depengui només de nosaltres, sinó que cal el compromís de les dues parts; el que esperem és que donin una resposta lògica i raonable a la proposta que s'ha fet des del Govern".

Lluís Recoder ha volgut ressaltar que, a diferència del preacord assolit amb el tripartit, la nova proposta incorpora punts de millora destacables. D'entrada, el conseller ha ressaltat que s'hi inclou "un compromís molt gran del territori", perquè la Diputació incrementa la partida que destinava a Ryanair i, per primer cop, l'Ajuntament de Girona aporta recursos i s'incorpora en la gestió i negociacions aeroportuàries amb l'aerolínia de baix cost.

D'altra banda, la nova proposta també demana a la companyia irlandesa un compromís d'arrelament, i li ofereix que impulsi un hotel, una escola d'hostesses o un hangar en terrenys propers a l'aeroport.

Lluís Recoder ha negat, però, que la proposta s'hagi presentat públicament abans de plantejar-la en negociació. "Nosaltres hem parlat amb Ryanair reiteradament, però tots sabeu que és una empresa que té una manera d'actuar que no és la usual, i que respon i pren decisions d'una manera diem-ne original", ha declarat el conseller de Territori i Sostenibilitat.

No cedir al xantatge

Recoder, però, sí que ha volgut ser contundent a l'hora d'esvair dubtes sobre si s'havia cedit a la pressió de la companyia a l'hora de formular la nova proposta. "Jo no tinc la sensació que sigui així, nosaltres som el Govern de Catalunya i no podem cedir al xantatge davant ningú", ha remarcat el titular de Territori i Sostenibilitat.

Per a Recoder, les lectures que apunten a què s'ha fer marxa enrere són "interessades i no obeeixen en absolut a la realitat". Per això, el conseller de Territori ha volgut remarcar que "en cap cas s'ha cedit a tot el què ens demana la companyia". I ha afegit: "Si es miren els termes de la nostra proposta, aquesta és raonable i justificable".

Per últim, el conseller ha demanat a l'Estat que faci els deures i que abaixi les taxes per operar des de l'aeroport de Girona. "A més del compromís del territori, ens falta també el de l'Estat per a la reducció de taxes; aquest és un afer que hem plantejat reiteradament a Aena i esperem que tingui una resposta concreta".