New Order acosta el seu rock electrònic al Festival de la Porta Ferrada

Al concert no hi han faltat els seus èxits dels 80

Nit històrica la d'aquest dilluns al Festival de Porta Ferrada, a Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà) amb l'actuació dels britànics New Order. Històrica per la importància del grup en ser pioners en introduir la música electrònica i històrica per la seva llarga trajectòria des de principis dels 80.

Només sortir a l'escenari, el cantant Bernard Summer ha demanat al públic que aplaudís al ritme de la música. Els espectadors no han dubtat ni un sol moment a posar-se sota les seves ordres. A partir d'aquí, la banda ha arrencat el concert amb 'Singularity' i 'Restless' dos dels temes del seu últim àlbum Music Complete, que va llançar el 2015.

De tota manera, el cantant de seguida ha anunciat que cantarien dos temes de la seva etapa a Joy Division. Moment en què el públic ha embogit mentre intentava reconèixer les primeres notes de la cançó. Es tractava de 'She's Lost Control' i posteriorment han tocat 'Transimission'. Amb aquest retrocés al passat, els New Order han anat alternant alguns dels seus últims temes amb els primers que va composar la nova banda liderada per Summer, Hook (que va deixar la banda el 2007), Morris i Gilbert.

No ha estat fins a la meitat del concert que ha sonat 'Subculture' (1985) i 'Bizarre Love Triangle' (1986). Amb dos dels himnes de la banda de Manchester, el públic ha recordat aquells orígens en què el grup va apostar per combinar el so de la guitarra elèctrica amb els sintetitzadors. Això va obrir la porta a l'entrada de la música electrònica i a la creació de nous gèneres com ara el dance.

A partir d'aquí, però, la banda ha centrat la resta del seu repertori en temes dels anys 80. Tot i així, han deixat dos asos a la màniga i els dos últims temes han estat 'Blue Monday' (1982) i Temptation (1981). I els bisos els han tancat amb alguns dels temes que van treure durant la seva segona etapa, l'any 2002.

Una carrera dividida en tres etapes

New Order es va forma a Manchester el 1981, arran de la dissolució de Joy Division per la mort del vocalista Ian Curtis. En aquell moment Bernard Summer, Peter Hook, Stephen Morris i Gillian Gilbert van engegar un projecte nou, tot i que encara tenia moltes reminiscències al seu grup anterior.

La seva aposta pels sintetitzadors en les seves creacions musicals i la seva evolució musical van deixar enrere la seva etapa anterior per convertir-se en uns referents de la introducció de la música electrònica. Va ser en aquests primers anys dels 80 que van publicar 'Blue Monday', 'Your Silent Face' o 'Transmission'. De fet, a New Order se'ls vincula amb el naixement del gènere dance. El grup, però, es va dissoldre el 1993.

Cinc anys després, engegaven una nova etapa que duraria nou anys més, fins el 2007. Entremig, la teclista Gillian Gilbert va deixar la banda i va entrar-hi Phil Cunningham. Per últim, el 2011 van tornar als escenaris sense el baixista Peter Hook, que va ser reemplaçat per Top Chapman. Gillian Gilbert també va tornar, tot i que i Cunningham s'hi va quedar.

Recta final del festival

El concert de New Order d'aquest dilluns, l'únic que els britànics faran a Catalunya aquest estiu, marca l'inci de la recta final del Festival de Porta Ferrada. Abans que s'acabi, però, el port de Sant Feliu de Guíxols rebrà a Melendi (13 d'agost), The Human Leacgue (14 d'agost) i Gecko Turnes (18 d'agost). El festival posarà el punt i final a l'edició d'aquest estiu el dimarts 20 d'agost amb Panigua, Gibril i Burruezo que oferiran un repertori de músiques medievals andaluses, morisques, sefardites i cançons de trobadors.