La plataforma de defensa de la línia R3 assegura que el sinistre ''era previsible''

'Perquè no ens fotin el tren' denuncia la manca de manteniment a la línia

El col·lectiu ciutadà 'Perquè no ens fotin el tren', que treballa per millorar la línia R3 de Rodalies, creu que el sinistre ferroviari al Túnel de Toses era "previsible". Fina i Maria Teresa Arderiu, portaveus de la plataforma, denuncien el dèficit en el manteniment de la línia i afirmen que, amb la pluja, les esllavissades són habituals.
Celebren que no hi hagin hagut ferits però preveuen que, si Adif no pren mesures urgents, "podria passar com a l'R4". "Podria haver-hi una mortaldat", diu Maria Teresa Arderiu, que considera que la ferroviària "hauria de ser conscient d'aquest perill". "Sembla que els hi sobri el tren", afegeix.
 
Segons les portaveus, la línia "està deixada de la mà de Déu". Recorden que es tracta d'una línia "llarga" - uneix l'Hospitalet de Llobregat amb Puigcerdà- i que passa per diferents tipus de terrenys. A parer seu, les inversions realitzades des de l'àmbit metropolità fins a la capital d'Osona no tenen res a veure al tram més muntanyenc. "Sí que és cert que hi circula menys gent, però això no vol dir que no puguem tenir un transport digne", apunta la Fina Arderiu, que creu que si el servei fos millor, comptaria amb més usuaris.

Fàcil descarrilar

Segons la Maria Teresa Arderiu, els despreniments a la línia provocats per la pluja són habituals. Explica que, en l'estat en què està la línia, qualsevol cosa podria fer descarrilar els combois, el que converteix el recorregut "en perillós".

Una línia oblidada

La plataforma denuncia la deixadesa de Renfe en aquesta línia. A banda dels pocs horaris i habituals retards, asseguren que moltes estacions "fan por". El treball de la plataforma va assolir millores a l'estació de Torelló, que es volia tancar, "però si la gent no es preocupa, estan deixades", diu la Maria Teresa Arderiu.

La Fina Arderiu posa l'exemple dels combois. Explica que són els que es retiren de la resta de línies. "Són dignes de veure, amb seients que s'aixequen i que un sotrac et podria fer caure", diu, tot assegurant "que tot plegat, és un caos".

Les portaveus també es queixen dels retards, habituals a la línia. Expliquen que, per exemple, una de les darreres novetats a la R3 va ser la posada d’un tren semidirecte, el 2010. Aquest comboi, diuen, és el causant de bona part dels retards. I és que quan no va a l’hora, obliga a la resta a esperar-se.