El Palau Solterra posa en valor l'obra de Maria Espeus

Exposa fotografies de Barcelona, l'Havana i sobre la dona

'Una mirada' mostra una selecció de 55 instantànies (totes en blanc i negre) de la prestigiosa fotògrafa Maria Espeus (Suècia, 1949). És una selecció d'algunes de les sèries més representatives d'aquesta autora que l'any 2017 va rebre el Premi Nacional de Cultura per la seva contribució a la fotografia i al cinema publicitaris des del 1977, any en què es va instal·lar a Barcelona.

Precisament, la mostra que es pot veure a partir de demà al Palau Solterra inclou un recull de retrats de personalitats destacades que va fe durant la seva estada a la capital catalana, amb noms com el músic Carles Santos, l'artista Carlos Pazos, fotògrafs com Jordi Esteva o Manel Enclusa, o il·lustradors com Daniel Melgarejo o Peret.

"Són els meus amics i allà estan, fa 40 anys; molts han acomplert les il·lusions i d'altres, no", recorda l'autora, que ha cedit les instantànies per a la mostra. També explica que en aquella època la capital catalana bullia d'activitat i de fet, ella sempre ha cregut que en realitat la famosa 'movida madrilenya' va néixer a la capital catalana. La sèrie de retrats a personalitats destacades es titula 'Hola Barcelona!', l'únic projecte personal que s'inclou a la mostra perquè la resta són encàrrecs que va rebre.

Quan se li pregunta com afronta el repte de fer un retrat, Espeus admet que treballa més com una "psicoanalista", dedicant temps prèviament a conèixer detalls de la persona i a pensar prèviament en com farà la fotografia. En canvi, per fer la instantània hi pot dedicar uns quinze minuts aproximadament. I afegeix que "cada persona és un paisatge" i que actualment té més de 2.000 retrats fets al llarg de la seva trajectòria. Les seves fotografies en àmbits com la moda i els anuncis publicitaris també han estat molt valorades per agències i institucions rellevants.

La campanya sobre dones maltractades

Entre els encàrrecs que ha rebut, la mostra també inclou una selecció del treball 'De l'ombra a la llum' (2017) que li va fer la Fundació Setba i Photogenic Festival per visualitzar les víctimes de maltractaments. "Era un tema molt delicat, vaig conèixer quinze dones molt valentes", recorda Espeus. Sobre aquell treball, explica que va pensar en no treure cap dona amb una bufetada perquè "hi ha tanta violència psicològica" i que va voler incloure dones de totes les edats i classes socials perquè massa sovint s'associa només amb les persones amb pocs recursos. "Va ser un treball que em va tocar, sí", afegeix.

Els viatges i la natura també estan presents en aquesta selecció. L'única peça que és propietat de la col·lecció de la Fundació Vila Casas és 'Havana' (1997), una fotografia on es veuen dues dones vestides de blanc, d'esquenes, conversant relaxadament amb uns homes en un balcó. Aquesta instantània llueix també en una de les sales juntament amb instantànies sobre el cos femení i Cuba. I just al costat d'aquesta mateixa sala, hi ha una petita selecció d'esquelets de la natura i vegetals que l'autora va capturar a partir de la col·lecció del Gabinet Salvador de l’Institut Botànic de Barcelona.

La directora d'art de la Fundació Vila Casas, Glòria Bosch, que és qui ha comissariat la mostra, ha destacat que es vol oferir una "visió global" d'una trajectòria exitosa com la de Despeus. Sobre l'autora, n'ha destacat la "gran qualitat" i sobretot la seva capacitat per "pensar molt les seves idees" abans de disparar amb la càmera i de poder captar també elements inesperats que passen per sorpresa en aquell precís moment.

Les connexions entre Màrius Brossa i Margarita Andreu

I en l'apartat de 'Diàlegs amb la col·lecció', hi ha un muntatge titulat 'Mar i Mar' amb instantànies de Màrius Brossa (Barcelona, 1950), la majoria inèdites que entren en diàleg amb una obra de Margarita Andreu (Cercs 1953-Barcelona 2013), amb qui va compartir estudi a Barcelona el 1982. Segons ha explicat Bosch, s'ha buscat explicar la vessant més "humana" amb la inclusió de diaris personals i fotografies per il·lustrar com la mirada fotogràfica de Brossa va influir en el llenguatge pictòric d'Andreu i a la inversa. "Sense ser-ne conscients del tot, ambdós artistes van compartir molt més que estudi durant aquell temps i van iniciar una recerca creativa compartida", s'explica a la mostra. "Va ser una relació molt fluïda creativament perquè miràvem amb els ulls de l'altra", ha relatat el mateix Màrius Brossa en la presentació d'avui.

La nova temporada d'estiu al Palau Solterra de Torroella de Montgrí es podrà visitar des del 22 de junys fins al 17 de novembre.