El TAV, Ryanair i l'Hospital Josep Trueta centren els enfrontaments al debat de TV3

Govern municipal, Generalitat i Estat es van convertir en el blanc de les crítiques dels candidats

  • Un moment del debat amb els candidats a l'alcaldia de Girona © TV3
    Un moment del debat amb els candidats a l'alcaldia de Girona © TV3
La gestió del TAV

El candidat de Convergència i Unió (CiU), Carles Puigdemont, va iniciar la seva intervenció explicant que és necessari dissenyar una estratègia per conèixer "què esperem del TAV i el projecte ferroviari associat amb el tren convencional". Amb tot, el convergent també va comentar la necessitat de satisfer els ciutadans aportant "més informació, més diàleg i més debats" on hi puguin participar fent referència a la gestió portada per l'anterior equip de govern tripartit que, al seu entendre, va ometre el portar a terme un procés més transparent amb els gironins. 

Per la seva banda l'alcaldable del Partit Socialista de Catalunya (PSC), Pia Bosch, va fer incís en l'alliberament de l'espai resultat de l'eliminació de la via del tren convencional que creua la capital. Al seu entendre, aquesta serà una oportunitat per relacionar els barris històricament separats i alhora va proposar conservar una part del viaducte al seu pas pel riu Onyar per crear un mirador. La socialista també va comentar la possibilitat de construir dos nous aparcaments dissuasius a les dues futures estacions de tren de Pont Major i l'Avellaneda.

Pel que fa a la candidata d'Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), Blanca Palmada, va incidir en que el TAV servirà de pol d'atracció per gent amb talent però principalment va veure tres grans beneficis: unirà els barris separats amb la desaparició de la via del tren convencional, s'aconseguiran més zones verdes i es disposarà de més espai per construir nous equipaments. Amb tot, Palmada també veia dos riscos lligats amb l'arribada del TAV: nous enfrontaments Adif i també l'aparició de nous interessos immobiliaris.

Tant la candidata del Partit Popular (PP), Concepció Veray, com el d'Iniciativa per Catalunya-Verds (ICV), Joan Olòriz, es van encarar pel que fa al tema de la informació facilitada als ciutadans. La popular va acusar a l'anterior govern municipal de manca de transparència i de no facilitar les dades als gironins, mentre que Olòriz es va defensar assegurant que era la mateixa Adif que no aportava la informació que ells reclamaven. 

La situació amb Ryanair

Els moments més tensos del debat es van viure al tractar sobre el futur de Ryanair i l'Aeroport de Girona. Palmada va acusar Aena d'haver aconseguit 19 milions d'euros en beneficis l'any passat i que aquests no han revertit sobre el territori. "Que Aena faci servir aquests diners per pagar a Ryanair", reclamava la republicana que va assegurar que la problemàtica amb la companyia irlandesa està destruint llocs de treball a Girona i que, tot plegat, és fruit d'una mala gestió per part del govern d'Artur Mas.

Per Puigdemont aquest és un tema que s'ha tractat "amb molta demagògia" i va explicar que "el futur passa pel traspàs de l'aeroport". En aquest sentit ha lamentat que l'Ajuntament de Girona no hagi invertit ni un euro en l'aeroport "a diferència que a Lleida" i que la Diputació de Girona "ha retallat a la meitat la inversió, just ara que l'Àrea de govern encarregada de fer-ho està gestionada per socialistes", va reblar. Puigdemont considera prioritari que Ryanair compleixi el contracte en curs i va explicar que les negociacions actuals són per assolir un acord de cares al nou contracte que entraria en vigor el 2012. 

La socialista va sortir al pas explicant que des de que la Generalitat va assumir les negociacions del preacord el passat mes de gener "l'Aeroport de Girona va perdre 1,5 milions de passatgers". Bosch també va explicar que el consistori en el marc actual de crisi no pot aportar diners a l'equipament, ja que "per a això ja hi ha la Diputació".

Veray per la seva banda va acusar a l'anterior govern de José Montilla de no "buscar alternatives a Ryanair quan van tenir oportunitat i ara no tindríem aquesta dependència", va dir. Per la popular és important que Aena rebaixi les taxes de l'Aeroport de Girona i d'aquesta manera guanyar en competitivitat respecte l'Aeroport del Prat. Bosch va defensar la tasca feta per Aena els darrers anys assegurant que amb els seus acords "el transit de passatgers es va multiplicar per 10".

Hospital Josep Trueta

El candidat de CiU va comentar la necessitat de replantejar-se inversions com la de l'Hospital Josep Trueta ja que "amb la crisi actual i si ens ho haguéssim de tornar a plantejar des de zero no el faríem com el va pensar la consellera Geli", va dir. Per Puigdemont és prioritari fer un nou equipament, "modern, sostenible, més econòmic i pràctic" com també rehabilitar algunes de les zones d'urgències, al seu entendre molt deteriorades. Aquest punt va ser rebatut per la candidata socialista explicant que "serà més car reformar i donarà pitjors resultats que si es fa un nou hospital", va asseverar. 

Olòriz va sortir en defensa del personal sanitari que treballa a l'equipament. Tanmateix també va llençar una crítica contra l'anterior govern tripartit a la Generalitat al dir que "si aleshores haguessin agilitzat el projecte ara no estaríem discutint tot això perquè ja s'hauria iniciat la primera fase". Aquesta afirmació va ser aprofitada per Puigdemont el qual va revelar que el nou Trueta havia de ser una realitat el 2010 i que "si en temps de vaques grasses no ho van fer, com pretenen que ara amb vaques flaques ho tirem endavant?", es va preguntar el convergent. Amb tot va llençar una última crítica al sistema sanitari explicant que la mitjana d'inversió és de 1.000 euros per persona a Girona, mentre que al Baix Llobregat la mitjana és de 1.300 euros. La republicana Blanca Palmada va recollir aquesta informació per acusar a Bosch de que els socialistes inverteixen més en aquella zona "perquè és allà on recullen tots els vots". Bosch va replicar irada a Palmada que retirés aquella acusació que, al seu entendre, era del tot falsa. 

Altres temes

El debat va tractar altres assumptes com les polítiques socials on tots van coincidir en destacar la tasca portada a terme per part de l'ecosocialista Joan Olòriz al capdavant d'aquella Àrea. Els candidats també van tenir oportunitat per a comentar quin era el model de ciutat que volien de cares als propers quatre anys i van finalitzar les seves intervencions demanant el vot als gironins. A la cloenda del debat, Puigdemont es va aferrar a la idea que és necessari un canvi a l'Ajuntament argumentant que "una nova forma de governar és possible i només és possible amb el canvi". Blanca Palmada va incidir en el fet que el seu partit serà molt clar pel que fa a la defensa de la ciutat davant possibles retallades, "ens oposarem a totes", va dir. Pia Bosch va demanar als ciutadans que renovessin la confiança en el seu partit per evitar així un futur govern ple de "retallades i mal humor". Joan Olòriz va destacar la seva tasca en polítiques socials i, per aquest motiu, va assegurar que seria un "bon alcalde" per a la ciutat. Finalment Concepció Veray va coincidir amb Puigdemont al assegurar que cal posar fi als 32 anys de govern socialista a Girona.