Renfe recupera per un dia el Talgo Barcelona-Ginebra per commemorar el seu 50è aniversari

Ábalos el vol incorporar a l'oferta de trens turístics

Renfe ha recuperat per un dia el 'Catalán Talgo' per commemorar el mig centenari del trajecte entre Barcelona i Ginebra, que es va deixar de prestar a finals del 2010.

Per això, la companyia ha posat a disposició dels antics treballadors un dels models restaurats per fer el trajecte entre la capital catalana i Portbou, on aquests trens feien el canvi de l'ample ibèric a l'ample europeu per poder entrar en territori francès.

Abans de sortir des de l'Estació de França, el ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha destacat que fa 50 anys l'empresa ferroviària espanyola va demostrar "capacitat industrial i d'enginyeria" i que des d'aleshores l'Estat "s'ha convertit en una de les locomotores a nivell global". A més, ha dit que Catalunya "mereix" que aquest Talgo passi a formar part d'oferta de trens turístics, com ho són el Transcantàbric o l'Al-Andalus, entre d'altres.

El ministre ha subratllat que fa mig segle el 'Catalán Talgo' va unir la capital catalana i Ginebra sense necessitat de fer transbord a la frontera i que cobria els 863 quilòmetres que separaven les dues ciutats en 9 hores i 50 minuts, cosa que fa mig segle va suposar "una fita del transport ferroviari" i un "símbol de modernitat, comoditat, velocitat i innovació", ha afegit. Aleshores, la capacitat d'aquest tren per adaptar-se als amples ibèric i internacional va "sorprendre", ha continuat Ábalos, i va deixar de ser un "inconvenient per al trasllat de persones i mercaderies".

El 'Catalán Talgo' va escurçar el seu trajecte el 1994 fins a Montpeller, ja que la xarxa francesa ja oferia múltiples opcions d'enllaç amb altres ciutats, i va deixar de prestar servei el 7 d desembre del 2010. Abans, entre 1982 i 1994 va passar a ser Intercity i va passar a tenir vagons de segons classe.
El ministre ha remarcat que Catalunya "està lligada a la història ferroviària" i ha mostrat el seu "compromís ferm" perquè Catalunya disposi d'"una inversió i finançament adequats per mantenir, millorar i impulsar" les infraestructures ferroviàries.

"Això és fer política d'Estat en tots els sentits. Invertir en mobilitat i infraestructures de transport és la millor manera de garantir el desenvolupament de Catalunya i al conjunt d'Espanya". A més, s'ha felicitat pel fet que Catalunya sigui "l'única regió europea" amb les seves quatre capitals connectades amb alta velocitat. Amb tot, però, el ministre, però, no ha detallat cap xifra ni en què consistiran aquestes inversions.