Els alumnes de sisè de primària troben fàcil la primera part de les proves de final de cicle

Evitar les faltes ortogràfiques i el càlcul mental, entre les dificultats més grans dels alumnes examinats

'Plantem una llavor al balcó' era el títol de la redacció d'almenys deu línies que els alumnes de sisè havien d'escriure en la prova de competències bàsiques de Llengua Catalana, juntament amb un dictat (a través d'un CD gravat) i dues comprensions lectores de dos textos adaptats. A la prova de Matemàtiques, els examinats havien de fer exercicis de càlcul mental, resolució de problemes, comptar sèries numèriques o saber interpretar un gràfic, entre d'altres exercicis.

'El més fàcil, les matemàtiques perquè eren coses senzilles; en canvi la de català eren preguntes més obertes", explicava un dels examinats a l'escola Eiximenis de Girona, Nil Trias, que ha reconegut haver-s'ho passat bé amb unes proves que "no compten per nota final però que són importants", ha dit.

Els alumnes de sisè d'aquesta escola han trobat les proves "força fàcil" i alguns, fins i tot, han reconegut no haver trobat "res difícil". És el cas de l'Aleix Garcia que recordava que són "competències bàsiques" amb exemples com ara que se'ls demanava fer la resta de 45 i 19. "Això és de primer o de segon", afirmava, tot i que la majoria de preguntes eren coses que han estudiat a cinquè i sisè. Les faltes ortogràfiques són un dels maldecaps per als alumnes. La Jana Benítez assegurava que normalment fa "moltes faltes" de redacció i ja preveia que alguna se li hauria escapat.

"No s'ha d'estudiar" perquè "ho has de tenir assolit" al llarg del curs, apuntava la Beth Fradera, que ho ha trobat tot plegat "una miqueta senzill" perquè ja estaven preparats. De fet, el que es fa per treure pressió és fer simulacres amb altres proves d'anys anteriors perquè els alumnes vegin el funcionament. Tot i això, els nervis i la pressió que acompanya a tota prova hi són sempre, per molta preparació anterior, segons explicava la seva tutora Esther Raset. "Per ells, tot el que és nou és un element d'angoixa" i en aquest cas del que es tracta és de saber si "seran capaços" o no, afegeix la professora.

Els errors més comuns

El que més compta en aquest tipus de proves és posar atenció en allò que t'estan preguntat, segons Raset. "Llegir-ho de pressa i passar per alt dades que són importats per a la resolució correcte", al seu entendre, és un dels errors més comuns. El mateix opina Glòria Lladós, mestre aplicadora de les proves, que ha supervisat i dirigit les proves d'aquesta classe. Els examinats, per culpa dels nervis, no llegeixen bé els enunciats, copien malament el resultat de l'operació matemàtica que han fet en un full a part o contesten coses que no se'ls demana, segons explica.

Un termòmetre per al sistema educatiu

Un total de 71.386 alumnes de 2.101 centres de Catalunya han començat aquest dimecres la primera fase d'unes proves que han de servir per veure el grau d'assoliment de les competències bàsiques dels alumnes. Les assignatures avaluades són Llengua Catalana, Llengua Castella, Matemàtiques i Llengua Estrangera, sobretot l'Anglès. Aquest any 65.842 alumnes han optat per aquesta llengua enfront dels 525 que han escollit Francès. En el cas dels alumnes de la Vall d'Aran, un total de 85, faran una prova específica de llengua aranesa juntament amb les altres assignatures esmentades.

La novetat més destacada d'aquest any és que s'amplia la informació a les famílies, amb un full explicatiu en l'informe que contindrà de forma més detallada el nivell, que pot ser alt, mitjà o baix, en l'habilitat en la comprensió lectora, l'aplicació de les normes ortogràfiques o les operacions numèriques per citar alguns exemples. Els centres també reben un informe, a través del qual poden saber el nivell respecte les altres escoles. D'aquesta manera, el Departament d'Educació pot analitar les mancances, centre per centre, així com els punts forts, i actuar per reforçar o canviar allò que no funciona.