La proposta perquè Ryanair es quedi a Girona podria comportar la construcció d'una escola de pilots

El Govern estudia "diferents mecanismes de finançament de la promoció" dels vols que no només incloguin acords econòmics

En els propers dies, la Generalitat es reunirà cara a cara amb Ryanair per parlar sobre el futur de la companyia a l'aeroport de Girona. La reunió tindrà lloc a Dublín i hi assistirà -com ell mateix ha confirmat- el director general de Territori i Sostenibilitat, Ricard Font.

De moment, el Govern manté un hermetisme absolut al voltant de l'avenç de les converses. "Les negociacions que es mantinguin amb Ryanair es desenvoluparan sota la més estricta confidencialitat", ha assegurat el mateix Font. I ha afegit: "No farem públics els termes de l'acord fins que no hi hagi la signatura d'un conveni amb Ryanair".

De totes maneres, fonts properes a la negociació han explicat que el Govern estudia treure del calaix una vella reivindicació de l'aerolínia irlandesa: cedir-li terrenys propers a l'aeroport de Girona. La intenció és que la companyia pogués aixecar en aquests espais una escola per a pilots i, fins i tot, un hotel.

De fet, el president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, ha recordat que aquesta possibilitat ja es va debatre a l'hora de negociar convenis anteriors. Segons el president, si s'aconseguís lligar la cessió de terrenys, "fidelitzaríem la companyia sense necessitat de pagar quantitats exorbitants com demanen".

"Si no hi ha diners cal buscar altres alternatives", ha afegit el president. Actualment, la Generalitat disposa d'uns terrenys al CIM la Selva, on inicialment estava previst construir-hi el parc aeroportuari. Entre d'altres, a l'espai hi ha previst aixecar-hi una benzinera, un hotel i oficines. El grup d'empreses que ho havia de fer, però, encara no ha començat els treballs i el Govern ja va anunciar que tornaria a licitar el projecte si a l'estiu no hi havia hagut moviments.

Superar els acords comercials

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha fet pública una nota de premsa al voltant de les negociacions. Al text, el Govern precisa que la base de les negociacions amb Ryanair continua essent l'actual conveni -vigent fins al desembre d'aquest any- i el preacord amb què la companyia va arribar amb el tripartit.

Tot i això, la Generalitat admet que està estudiant diferents mecanismes de finançament de la promoció de vols a l'aeroport de Girona. I aquest interès, segons concreta Ricard Font, passa per "superar l'estadi actual d'acords comercials puntuals" i anar cap a "acords estratègics que permetin l'arrelament de les companyies al territori".

Dins aquesta línia, és on tindria cabuda la proposta de cessió d'uns terrenys a la companyia de baix cost irlandesa. D'altra banda, aquest dilluns la Cadena Ser també ha avançat que el Govern podria completar la cessió dels terrenys amb una oferta econòmica de 3,8 MEUR a Ryanair. Part d'aquests, els hauria d'assumir el sector privat.

Ara és positiu per sortir del pas

En referència a aquest punt, el president de la Cambra de Comerç de Girona ha dit que, ara com ara, seria "positiu" que el sector privat (sobretot, el turístic) i l'Ajuntament de Girona posessin diners per assegurar la presència de Ryanair. "Ara això seria positiu, perquè només accepten diners", ha dit, en referència a l'aerolínia irlandesa.

Tot i això, però, Espadalé també ha admès que aquesta és una solució "per sortir del pas" i que, més endavant, cal canviar el model. "No pot ser que es visqui només de la subvenció; cal ser competitius", ha assegurat. La idea de la Cambra de Comerç, així com el món econòmic i acadèmic gironí, es reclamar la gestió de l'aeroport de Girona des del territori.

La intenció de la Generalitat és lligar un acord amb Ryanair abans del 30 de juny. Això permetria assegurar el manteniment dels avions per a la temporada d'hivern a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar.