Recoder anuncia que el Govern estudia la connexió de l'Aeroport de Girona amb el TAV

L'empresariat gironí aplaudeix l'anunci i li recorda que el baixador del TAV és "una reivindicació històrica"

  • L'exconseller del PTOP, Joaquim Nadal, ha ironitzat sobre l'anunci
    L'exconseller del PTOP, Joaquim Nadal, ha ironitzat sobre l'anunci
  • El TAV ja ha arribat fins a Figueres i uneix la capital amb París
    El TAV ja ha arribat fins a Figueres i uneix la capital amb París
  • El president de la Cambra de Comerç de Girona, Domenec Espadalé
    El president de la Cambra de Comerç de Girona, Domenec Espadalé
  • El TAV podria arribar fins l'aeroport de Girona
    El TAV podria arribar fins l'aeroport de Girona
  • El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder © ACN
    El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder © ACN
Recoder ha afegit que, en matèria aeroportuària, la política de la Generalitat és la reclamació del traspàs dels aeroports de Girona, Reus i Igualada, tal i com contempla l'Estatut. Sobre Alguarie, el conseller ha assenyalat que la Generalitat ja ha reclamat a l'Estat l'obertura d'aquest aeroport als vols exteriors a l'espai Schengen i ha recordat que aquesta decisió està "en mans" del govern de Madrid. Així mateix, ha explicat que la Generalitat està contactant diverses aerolínies perquè obrin noves rutes amb aquestes intal·lacions lleidetanes.

Respecte al Prat, Recoder ha recordat la demanda del Govern d'una participació catalana "detrminant" en la gestió de l'Aeroport del Prat i ha afegit que no estan d'acord amb la darrera proposta del Govern de l'Estat que deixa un paper menor per la Generalitat. Segons el conseller, la Generalitat reclama "un model eficient", ja que actualment Espanya té un "model singular", semblant a Romania. Els aeroports amb els que la Generalitat"s'emmiralla" tenen "una autonomia important", ha sentenciat.

En relació a l'aeroport d'Igualada-Òdena, Recoder ha assenyalat que la infraestructura és "una peça important del pla aeroportuari de Catalunya" i representa "una aposta sense fissures" pel Govern però que entén que "altres territoris" poden tenir interessos en acollir una instal·lació d'aquestes característiques, després d'una interpel·lació del portaveu del Grup socialista, Roberto Labandera.

Reduir els terminis de "retard històric" del Quart Cinturó

El titular de Territori i Sostenibilitat, s'ha referit al Quart Cinturó arran d'una pregunta del portaveu del Grup Parlamentari del Partit Popular de Catalunya, Josep Llobet, que ha constat la "paralització" de les obres que està portant a terme el Ministeri de Foment. Recoder ha apuntat que es tracta d'una infraestructura "estratègica" i que ara "la prioritat" és acabar el tram entre Olesa i Viladecavalls. "Malauradament", ha explicat el conseller, l'obra es va "abandonar sense previ avís" i deixant el trànsit en estat "precari".

El conseller ha plantejat al ministre Blanco que la Generalitat "no posarà obstacles" sinó que afavorirà l'acceleració de la represa de les obres del Quart Cinturó, que porten un "retard històric" i que, entre al·legacions i projectes constructius dels trams pendents, es podria allargar diversos anys més.

Critica l'alarmisme al voltant de la línia 9

El conseller també s'ha volgut referir a les "afirmacions polítiques" sobre una eventual aturada de la L9, que va fa fer l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, la setmana passada i ha lamentat que s'ha intentar "enganyar" a la ciutadania i generar "alarmisme". Recoder ha afegit que hi ha tres tuneladores treballant i que "quan una està aturada per manteniment, està treballant igualment", ja que els manteniments són "imprescindibles per a l'obra".

Així mateix, ha explicat que el Govern es proposa mantenir els terminis del projecte de la línia 9 pel que fa a estacions i traçat, però que, si les circumstàncies pressupostàries hi "obliguen", s'hauran de "prioritzar" algunes de les estacions. No obstant, Recoder ha sentenciat que "un Govern de CiU amb el president Pujol al capdavant" va començar la línia 9 i que aquesta obra l'acabarà "un Govern de CiU amb el president Mas al capdavant".         

Reaccions positives

Primeres reaccions a l'anunci fet pel conseller Lluís Recoder d'encarregar un projecte per estudiar la connexió del TAV amb l'aeroport de Girona. L'empresariat gironí aplaudeix les paraules del conseller i li recorda que el baixador ha estat "una reivindicació històrica". El president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, interpreta l'encàrrec del projecte com un gest del Govern per no deixar perdre l'empenta de l'aeroport i afavorir la diversificació de companyies.

El president de la Cambra de Comerç de Girona ha dit que "ara és el moment" de fer l'anunci del baixador de l'aeroport perquè les vies ja estan construïdes i es pot planificar bé la nova infraestructura. "No podia ser més oportú fer-ho ara", ha manifestat després de conèixer la notícia. "Nosaltres sempre hem dit que és importantíssim que l'aeroport tingui estació", ha recordat.

A més, Espadalé ha assenyalat que aquest baixador serviria per millorar les connexions de l'aeroport gironí tant amb Barcelona (el desplaçament per TAV seria d'uns 30 minuts) com també amb la Catalunya del Nord. Actualment, després de la marxa de Ryanair de l'aeroport de Marsella, són nombrosos els passatgers francesos que escullen Girona per volar. Per això, el president de la cambra assegura que aquesta mesura impulsada pel Govern està pensada per donar una nova empenta a l'aeroport.

Si la nova estació s'acaba fent, la cambra reconeix que serà un al·licient més per a les companyies que es plantegin volar des de Vilobí d'Onyar perquè tindran millors connexions, no només per carretera sinó per ferrocarril. A més, el president també ha indicat que així es podran atraure noves companyies i diversificar les que fins ara operen des de Girona.

Un estudi encarregat a la Universitat de Girona determinava que un 6% dels passatgers usaven l'aeroport com a 'hub', és a dir, per a fer-hi escala. Per això, Espadalé ha defensat que aquesta estació és un argument més per a les companyies que, en un futur, es plantegin connectar els aeroports de Girona i Barcelona i, fins i tot, que les instal·lacions de Vilobí d'Onyar rebin vols intercontinentals.

De què li servirà?

L'entusiasme amb què el president de la Cambra rebia l'anunci de Recoder contrasta, però, amb el recel amb què l'ha valorat l'exconseller del PTOP Joaquim Nadal. De fet, el baixador de l'alta velocitat a l'aeroport de Girona havia estat un antic projecte del govern de CiU encapçalat per Jordi Pujol, i un dels afers que més discrepàncies va comportar amb els socialistes.

En una piulada a la xarxa social Twitter, Nadal diu que el titular de Territori i Sostenibilitat, encarregant l'estudi sobre el baixador del TAV, "no ressuscita res". L'exconseller del PTOP diu que l'opció de fer aquest baixador a l'aeroport ja es recull en planificacions anteriors. Foment sempre ha dit, però, que l'Estat no farà aquesta infraestructura si no se'n demostra la necessitat.

Per acabar, l'exconseller ironitza sobre la funcionalitat que tindrà el baixador per a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar davant la reducció de vols anunciada per Ryanair. "De què li servirà si abans ha enfonsat el trànsit aeri a l'aeroport?", conclou la piulada de Nadal.