La Gerunda començarà a perforar el segon túnel del TAV a Girona la setmana que ve

La tuneladora recorrerà una distància de 1.565 metres entre el sector del Parc Central i el barri de Fontajau

Gairebé 1.600 metres és la distància que la Gerunda haurà de perforar per sortir a la zona de Fontajau, on finalitza el segon túnel urbà de la ciutat. La tècnica serà la mateixa que s'ha fet en la primera fase, que anava de Mas Xirgu a l'estació, però amb un tipus de sòl diferent, ja que en comptes de ser un subsòl de terres a partir del riu Ter és de roca és tova.

Aquesta setmana, la tuneladora es troba en fase de proves i la previsió és que a partir de la que ve comenci a perforar i a avançar. Aquest dimecres, ja es podia veure com unes cintes transportaven les terres i roques de l'interior, en direcció a la zona del pou d'atac, a Mas Xirgu. La previsió és que les obres del segon túnel durin uns sis mesos.

Des que el mes de setembre la Gerunda va deixar de perforar, la tuneladora - de 125 metres de llarg i 2.700 tones de pes- s'ha hagut de desplaçar fins a 625 metres per l'interior de l'estructura de la nova estació fins al que serà el punt d'arrencada del segon túnel. Per aconseguir-ho, la tuneladora col·loca unes dovelles que faciliten el seu desplaçament, a una velocitat de 1,8 metres per hora. Un cop avança, l'espai que queda entres les dovelles i el terra es recobreix de formigó. Serà aquesta superfície que, més endavant, serà coberta amb una nova capa de formigó armat per convertir-la en les andanes.

Xifres del segon túnel urbà

Els treballs de perforació comencen a una profunditat de 26 metres i es necessitaran 6.090 dovelles per completar fins a 870 anells de revestiment estructural de 1,8 metres de longitud per cada unitat. Entre els punts singulars que travessarà la Gerunda, destaca el riu Ter, arribant a una profunditat màxima de 36 metres.

Per altra banda, Adif està acabant l'estructura interior de la nova estació, que farà uns 640 metres de longitud. Després de completar l'estructura lateral i de suport, format per 675 pantalles, ha acabat la primera fase d'excavació, amb la retirada de 430.000 metres cúbics de terra i materials, dels 630.000 metres cúbics totals que cal extreure.

L'estació soterrada d'alta velocitat de Girona comptarà amb 4 vies, amb dos andanes centrals de 400 metres de llargada i dues plantes d'aparcament per a gairebé un miler de vehicles. L'estació permetrà la connexió amb altres mitjants de transport, incoroporant la nova estació d'autobusos i també les vies del tren convencional.

Màxima seguretat

Per tal de garantir la seguretat de les obres, especialment del terreny i edificis per on passa la Gerunda, s'han construït quatre pous de compensació, des d'on s'han injectat fins a 350 metres cúbics de ciment en una àrea de 14.000 metres quadrats situada a sota dels edificis per on passa el túnel. Aquests pous tenen l'objectiu de fonamentar el subsòl per on passa la tuneladora.

En el tram del segon túnel, s'instal·laran també uns 925 dispositius que permeten fer un seguiment dels possibles moviments de les estructures i del terreny, a banda de les lectures manuals que els tècnics fan diàriament.

El pressupost total del projecte de construcció del tram del TAV Barcelona-Figueres és d'uns 4.200 milions d'euros.