34 denúncies a camions de les obres del TAV a Girona en el que portem d'any

Des d'ara i fins al juny baixarà el trànsit de vehicles pesants perquè es deixarà d'excavar al calaix de la nova estació

El primer Fòrum Ciutadà sobre les obres del TAV a Girona ha comptat amb l'assistència d'una cinquantena de representants de les entitats. La reunió, que es farà de manera periòdica cada tres mesos, ha servit per posar sobre la taula en quin estat es troben els treballs de l'alta velocitat i sentir les inquietuds de les associacions.

Els tècnics de l'ajuntament han informat que, fins al mes de juny, el trànsit de camions a l'entorn del parc Central es reduirà. El motiu és que, fins aleshores, no s'extrauran més terres del calaix de la nova estació. Actualment, ja s'han buidat els dos primers pisos i tot l'espai que ocuparan les vies, per on la 'Gerunda' es desplaça després que acabés la perforació del primer dels túnels urbans.

A la zona del parc Central, però, queda encara per buidar tota la zona que ocuparan les andanes. Aquests treballs, però, no començaran fins que tot el cos de la tuneladora no hagi sortit de la zona de l'estació i s'hagi endinsat en el subsòl urbà en direcció a Fontajau.

Es preveu que la 'Gerunda' torni a perforar la primera quinzena d'abril, i que no surti de l'espai que ocupava l'antic parc Central fins al juny. 'Un cop això passi, es buidarà la futura zona d'andanes i hi tornarà a haver moviment de terres', concreta un dels tècnics d'Urbanisme de l'ajuntament, Aleix Comas.

El trànsit de camions disminuirà

A la pràctica, això suposa que durant els propers mesos el tràfec de camions de les obres del TAV pel centre de la ciutat disminuirà. 'N'hi continuarà havent per portar forjats o material d'obra, però no terres', ha explicat Comas.

Precisament, els soroll de l'anar i venir de camions, la pols o l'incompliment dels horaris pactats han estat les molèsties que més han criticat els veïns que viuen a l'entorn del parc Central. Durant l'any passat, la Policia Municipal va rebre 64 queixes per aquests motius, i en el que portem de 2011 ja se'n comptabilitzen catorze.

Arran d'això, els agents han muntat controls específics als carrers afectats per les obres del TAV, en especial a Josep Maria Gironella, Oviedo, la carretera de Santa Coloma i les zones de Mas Xirgu i Fontajau. L'objectiu d'aquests controls era mirar si els camions complien els requisits de treball que consten al projecte d'obra.

De moment, la policia ja ha interposat 34 denúncies a camions de les obres de l'alta velocitat en el que portem d'any. Segons concreta l'alcaldessa, Anna Pagans, els incompliments es referien a aspectes diversos. 'Hi ha des de no portar els materials i la terra tapats amb lones fins a superar els límits de soroll, passant per defectes en l'estat del vehicle', ha explicat Pagans.

De moment, sense més obres a la nit

Tot i que a principis d'any es van portar a terme obres en horari nocturn, els tècnics també han informat que, de moment, no es preveu que se'n facin més en els propers dies. 'Cal diferenciar els treballs que es fan de nit a dins la futura estació, que no han comportat mai problemes, i els que es feien al voltant; d'aquests, no ens consta que se'n facin més a priori', ha declarat Comas.

Durant el Fòrum Ciutadà, el portaveu de l'associació de veïns del barri de Sant Narcís ha reclamat a l'ajuntament més 'transparència' al voltant de les obres del TAV. Entre d'altres, ha reclamat que tota la informació estigui disponible als centres cívics i que també s'obri la porta als veïns a participar al fòrum, i no només es restringeixi a dos representants per associació.

L'alcaldessa Anna Pagans li ha assegurat que, des de l'ajuntament, s'assegurarà 'la màxima informació' als veïns afectats per les obres del TAV. A més, també ha recordat que es fan reunions periòdiques als barris i que es penja tota la informació al web municipal.

El proper Fòrum Ciutadà es convocarà d'aquí a tres mesos. Aleshores, la 'Gerunda' ja haurà començat a perforar el segon dels túnels urbans. Es preveu que l'acabi a finals d'agost o principis de setembre, després de fer una parada tècnica a la zona de la Devesa, on canviarà les rodes de tall perquè, un cop superi el riu Ter, el terreny que ha de perforar és roca.