El túnel de Bracons registra quatre accidents mortals amb cinc víctimes des del 2009

És un dels túnels més segurs d'Europa

El 3 d'abril del 2009 es va inaugurar el tram entre Torelló (Osona) i Sant Esteve d'en Bas (Garrotxa) que va permetre obrir l'eix Vic-Olot per Bracons. Una infraestructura estratègica que reduïa considerablement el temps del trajecte, passant de seixanta minuts a trenta, i millorant la comunicació entre Vic i Barcelona. Deu anys després, el balanç de sinistralitat és positiu tot i que s'han de lamentar víctimes mortals.

Segons les dades recollides pel Servei Català de Trànsit, al tram de Bracons que s'estén en més de 18 quilòmetres s'han registrat quatre accidents mortals que van causar la mort a cinc persones. Tots van ser per col·lisió frontal entre un tractor camió (vehicle que té la part de darrere descoberta) i un turisme. Van ocórrer en trams diferents del trajecte (entre el punt quilomètric 154 i el 161) i repartits en diferents anys. Concretament, el 2015 i 2017 amb un sol accident per any i el 2018, amb dos accidents mortals.

Des del 2009, s'han registrat 24 accidents de diferent tipologia, des del mortal , greu i lleu. Pel que fa als greus, durant aquest període n'hi ha hagut dos de greus (1 per xoc frontal i 1 per fregament) mentre que la majoria han estat lleus amb 18 accidents. Pel que fa a les víctimes, la majoria també són ferits lleus (32), seguit de molta distància dels ferits greus (4) i les 5 víctimes mortals esmentades anteriorment.

En el conjunt de la sinistralitat, el pitjor any va ser el 2011 amb sis accidents, seguit del 2017 amb cinc accidents. Per contra, durant el 2010 i el 2016 no hi va haver cap tipus de sinistralitat. En el que portem d'any hi ha hagut un accident amb un ferit lleu.

Per tipologia de vehicles, els que s'han vist implicats en més accidents són els turismes (21), seguit de lluny pels tractors camions (8), furgonetes (6), camions de més de 3,5 tones (3) i tot terrenys (2).

Un dels túnels més segurs d'Europa

L'any 2010 es van donar a conèixer les dades de l'estudi EuroTAP que avaluava la seguretat de diferents túnels a l'Estat i Europa. El de Bracons es va qualificar amb la nota de "molt satisfactori" i es va valorar la combinació d'un baix risc amb uns bons sistemes per afrontar emergències. L'auditoria destacava la prohibició del transport de mercaderies perilloses, el pla d'alarma actualitzat i les pràctiques regulars d'emergències, entre d'altres aspectes. Des de llavors, els túnels s'han hagut anat adaptant a la normativa europea tal com se'ls obligava per llei i no hi ha hagut més audicions EuroTAP en l'àmbit estatal.