El primer TAV procedent de Catalunya arriba a París amb 15 minuts de retard

Les nevades, que han adornat el paisatge durant gran part del trajecte, han impedit que el tren arribés a l'hora

El primer TAV entre Catalunya i França ha completat el trajecte sense incidents aquest diumenge amb l'arribada a l'última parada, l'estació de Lió de París. El conmboi de la companyia francesa SNCF, que ha recollit a Figueres centenars de passatgers, alguns vinguts des de Barcelona amb un tren de Renfe, ha arribat pocs minuts abans de les cinc de la tarda a la destinació final.


El tren ha acumulat un retard de 15 minuts, un temps que es pot considerar raonable tenint en compte l'estat de la circulació dels trens al nord d'Europa per culpa de les fortes nevades. El temporal de neu i vent provoca des del divendres centenars d'anul·lacions i de retards de trens i avions a la Gran Bretanya, França, Alemanya, Suïssa i Itàlia.

El lleu retard no ha estat una molèstia per en Joan Lladó, de Girona, qui, acompanyat de la seva dona, ha agafat el primer TAV des de Figueres per plantar-se en poc menys de sis hores a París i passar un parell de dies visitant la ciutat.

'És un viatge agradable, tranquil, que quan rebaixi una mica el temps segur que farà la competència als avions, sobretot pels que vivim una mica lluny de Barcelona', ha explicat en Joan Lladó a l'ACN pocs minuts després de baixar del tren a París.

En comparació amb el tren nocturn, el nou TAV resulta més còmode no només perquè triga menys sinó perquè a les cabines del Talgo 'costa dormir', ha destacat en Joan Lladó, que ha assegurat que repetirà experiència 'si posen uns preus més o menys competitius'.

L'entrada en funcionament de l'alta en el tram transfronterer permet estalviar una hora i quart entre Barcelona i París un cop s'ha estrenat, aquest diumenge, el tram Figueres-Perpinyà a través del túnel del Pertús. Els trens han estat tres setmanes fent-hi proves i, finalment el primer comboi que l'ha recorregut ha entrat al túnel a les 11.15 hores.

El tram Figueres-Perpinyà forma part de la línia Barcelona-París de l'alta velocitat, que es preveu que entri en funcionament el 2012, quan es finalitzin les obres entre Barcelona-Figueres. Llavors només quedarà instal·lar l'alta velocitat entre Perpinyà i Montpeller, un dels pocs trams encara amb línia convencional a França. El govern gal encara no ha pressupostat els estudis per fer el projecte i calcula que la línia d'alta velocitat podria entrar en servei el 2020.

Així doncs, el primer TAV ha circulat com a màxim a 200 quilòmetres per hora dins el túnel del Pertús i, un cop superat Perpinyà, ha reduït la velocitat fins a Montpeller, on ha pogut prémer de nou l'accelerador fins als 320 quilòmetres per hora per a la resta del trajecte.