El Tren d'Alta Velocitat entre Figueres i Perpinyà ja és una realitat

El trajecte ha transcorregut en tant sols 29 minuts, travessant el túnel del Pertús a 197 km/h

  • Una família passant l'estona a l'interior del vagó © M. Estarriola
    Una família passant l'estona a l'interior del vagó © M. Estarriola
  • El tren provinent de Perpinyà, aturat a l'andana de l'estació de Figueres-Vilafant © M. Estarriola
    El tren provinent de Perpinyà, aturat a l'andana de l'estació de Figueres-Vilafant © M. Estarriola
  • L'alcalde de Figueres, Santi Vila, acompanyat del vicealcalde, Francesc Canet al vagó del TAV © M. Estarriola
    L'alcalde de Figueres, Santi Vila, acompanyat del vicealcalde, Francesc Canet al vagó del TAV © M. Estarriola
  • Moment en que el tren creuava el túnel del Pertús © ACN
    Moment en que el tren creuava el túnel del Pertús © ACN

El Tren d'Alta Velocitat entre Figueres i Perpinyà ja és una realitat.  Renfe i SNCF han iniciat avui el nou servei entre Barcelona i París, que combina tren d'ample convencional i ample internacional fent transbordament a l'estació de Figueres-Vilafant. Aquesta explotació de la línia es realitza així de manera provisional, fins a la propera inauguració del tram d'Alta Velocitat Barcelona-Frontera francesa, prevista pel 2012.

El trajecte d'avui, iniciat a les 11:06h a Figueres, ha tingut una durada de tant sols 29 minuts fins arribar a l'estació de Perpinyà. Durant el recorregut s'ha creuat la frontera francesa per primera vegada a través el túnel del Pertús a una velocitat de 197 km/h.

Des del passat 23 de novembre, data en que es va iniciar la venda dels bitllets per a la nova connexió Barcelona-París, s'han venut pels canals habituals de Renfe un total de 4.051 bitllets, d'aquests 3.174 corresponen al trajecte Barcelona-Figueres i 877 al trajecte Figueres-París. L'oferta inicial d'aquest nou servei són dues freqüències diàries per sentit entre Barcelona i París, amb transbordament a Figueres i aturant-se a les estacions intermèdies de Girona, Perpinyà, Narbona, Montpeller i Nimes. Amb aquesta nova connexió, el temps de viatge entre Barcelona i la capital francesa és de 7 hores i 25 minuts, el que suposa una reducció d'una hora i 15 minuts. Entre Figueres i Montpellier és redueix en 40 minuts i entre Figueres i Perpinyà en 53 minuts.

Amb la implantació d'aquestes noves freqüències, entre Barcelona i Montpeller els viatgers d'una connexió més per sentit: els dos nous trens i el Talgo Múrcia-Montpeller, amb parada a Barcelona a les 16:37h (sentit nord) i a les 11:48h (sentit sud).

Tarifa internacional

El viatge de Barcelona a París es pot comprar a partir de 63,30 euros amb preus promocionals i per 130,90 euros en la tarifa general. La comercialització dels bitllets comença amb una política comercial adaptada a ambdues empreses. Al tram espanyol, el tren entre Barcelona i Figueres es comercialitza amb els habituals preus promocionals Estrella i Web, amb descomptes del 40% i el 60% sobre la tarifa general.

De la mateixa manera, el trajecte Figueres-París i les seves parades intermèdies, disposa de diversos preus promocionals amb descomptes de fins el 50% per la compra anticipada, tot i que, de moment, només es pot comprar a taquilles.

Un dia important per la comarca

L'alcalde de Figueres, Santi Vila (CiU) i l'alcaldessa de Vilafant, Consol Cantenys (PSC), han coincidit aquest matí en qualificar la unió de Figueres-Vilafant amb París com una 'oportunitat que situa el nostre territori en el mapa europeu de les ciutats amb alta velocitat, i que obre un ventall enorme d'oportunitats en els àmbits econòmic, social i cultural'.

De la mateixa manera han assegurat que és necessari resoldre de manera 'urgent' els accessos a l'estació des de tots els punts del territori de la comarca de l'Alt Empordà. Els batlles són conscients que molt a prop de l'estació s'hi troba una important concentració d'equipaments de caràcter comarcal com són l'Hospital, la comissaria dels Mossos d'Esquadra i els Jutjats, fet que encara ho fa més indispensable.

Per tot això Vila i Cantenys reclamen la construcció del túnel per sota el Castell de Sant Ferran (connexió N-II amb la carretera GIP-5106 de Figueres a Llers). La connexió d'accés oest de l'autovia A-2, per tal de permetre l'entrada en qualsevol dels seus sentits de la marxa. També demanen completar l'enllaç nord de l'autopista AP-7. La connexió de la carretera C-31, a través d'una rotonda urbana per Vilafant, fins  la nova estació. Un vial d'accés a l'àmbit de la nova estació per tal de connectar totes les vies supramunicipals amb els serveis de l'estació. Un giratori d'entrada provinent del carrer Avinyonet de Figueres i, finalment, un altre giratori a l'enllaç de l'A-26 amb l'avinguda Puig Grau de Vilafant.

Viatgers que volen fer turisme

La cita d'aquest diumenge és històrica per a molts passatgers que no han volgut perdre l'oportunitat de poder estrenar el túnel del Pertús. Per això, molts dels viatgers que ocupaven els seients del primer TAV entre Figueres i París es desplaçaven bàsicament per fer turisme.

Aquest és el cas d'en Cinto Ferrer i la seva dona que han agafat el tren a Figueres per anar fins a Perpinyà on hi passaran tot el dia. 'Hem escollit avui perquè és el primer tren que fa una connexió trasnfronterera ràpida, moderna i eficaç', ha afirmat Ferrer que assegura que aquest tren pot fer créixer la relació dels empordanesos amb els veïns de Perpinyà.

En Joan Munt i la Mercè Pin han agafat el tren aquest matí des de l'estació de Sants a Barcelona. La seva intenció és estrenar el tram nou ja que són aficionats a viatjar en tren i han provat ja diverses línies d'alta velocitat. 'Viatgem només fins a Perpinyà perquè és el tram nou i el volem veure', ha manifestat Munt que reconeix que amb l'entrada en funcionament del nou tram s'escurça el temps de viatge. Ara bé, també lamenten que encara 'no és suficient' la velocitat i el temps que s'inverteix per anar a Perpinyà perquè les obres fins a Figueres encara estan en marxa.

'Penso que és històric, anem fent pas a pas', afirma la Mercè Pin que desitja que arribi el dia que s'estreni tota la línia per tal que la mobilitat es faci 'de manera més moderna i no dependre exclusivament de l'avió'.

Al costat de la Mercè i en Joan hi ha un altre matrimoni que, en aquest cas, arribarà fins a París. Han pujat a Girona i passaran quatre dies a la capital francesa. 'Si has d'anar amb avió i comptes el temps que tardes en anar a Barcelona, embarcar i després desplaçar-te fins al centre de París et surt més a compte anar en tren', ha justificat Joan Lladó que defensa que el tren és 'més còmode' que l'avió.

Tant a les andanes de l'estació de Figueres com a les de Perpinyà han estat habituals les imatges dels passatgers fent-se fotografies amb els bitllets. Per tothom aquest diumenge ha estat un dia per recordar.