Espuña factura més de 83 MEUR, un 7% més que el 2017

L'empresa càrnica d'Olot vol desenvolupar el negoci de plats precuinats refrigerats

Espuña d'Olot va facturar durant l'any passat més de 83 MEUR, el que representa un 7% més que el 2017. Les dades s'han donat a conèixer aquest divendres durant un acte on s'ha fet oficial el relleu generacional a la companyia amb la presència dels treballadors. Esteve Espuña assumirà a partir d'ara la gerència agafant el relleu al seu pare, Xavier Espuña, que ha estat al capdavant de l'empresa durant 43 anys. Seguirà vinculat a l'empresa com a president i assumirà funcions consultives en àmbits com R+D i producció.

"Sota la direcció del meu pare, Espuña ha desenvolupat una distribució organitzada i ha perfeccionat la tècnica de la xarcuteria envasada, garantint la màxima seguretat alimentària en els seus processos de fabricació", ha afirmat el nou gerent. A més, també ha reconegut el procés d'internacionalització que es va fer fa uns anys i l'aposta per incrementar les capacitats productives amb la inauguració de dues fàbriques i l'obertura de nous centres a Argentina i a EUA", ha afegit Esteve Espuña.

L'aposta per la internacionalització ha fet que actualment exportin a més de 45 països, entre els quals hi ha "els més exigents" com els EUA, el Japó o Corea. Pel que fa a les previsions, la firma vol reforçar el creixement als països estratègics com França, Alemanya, Regne Unit, EUA i Canadà. "A mig termini esperem triplicar la facturació a l'Amèrica del Nord i arribar als 10 MEUR", ha afirmat Esteve Espuña. Les exportacions representen el 48% de la facturació, una proporció que esperen incrementar en els pròxims anys i acostar-se al 50%.

Els plats cuinats refrigerats, entre els productes estratègics

El nou pla estratègic fixa a mitjà termini consolidar el mercat del pernil curat llescat (el seu producte estrella) i apostar sobretot pels 'snacks' i els plats precuinats refrigerats que ja han començat a comercialitzar, "un mercat en creixement pel qual hem decidit apostar per oferir als consumidors receptes més saludables i naturals", apunta Esteve Espuña. Un altre dels reptes de futur és reduir l'ús de plàstics i avançar en la sostenibilitat de l'envasat.

A banda de les plantes de producció que l'empresa té a Olot i a la Pobla de l'Illet (Berguedà), la firma també en té a Utrillas, a Aragó, on fan els llescats i el packaging. Aquest última es va inaugurar el 2005 i en els darrers deu anys s'ha ampliat en dues ocasions, el que li ha permès passar de 25 a 97 empleats (el 61% són dones) en unes instal·lacions que actualment ocupen més de 10.000 m2. La firma preveu ampliar-la en un futur.

D'altra banda, l'any passat va adquirir uns terrenys de 36.700 m2 a Mezquita de Jarque, també a l'Aragó, on hi ha previst construir un assecador. Aquesta planta encara està en fase d'estudi i no hi ha un calendari establert. De moment hi ha invertit uns 1,5 MEUR. L'empresa, creada el 1947 a Olot, preveu destinar més recursos a les dues plantes en els pròxims anys.

L'any 2015 van obrir una planta als EUA amb "bons resultats de ventes", un mercat que volen fer créixer.

Durant l'acte d'aquest divendres, el fins ara gerent ha subratllat els canvis més importants en el procés de producció i comercialització i ha agraït la feina de tots els treballadors que ho han fet possible. Actualment dona feina a més de 300 persones.