Coneix les companyies aèries més sancionades per la Generalitat els darrers tres anys

El Govern ha imposat fins a 530.000 euros en multes

La Generalitat ha sancionat onze companyies àeries amb més de 530.000 euros durant els darrers tres anys. Aquestes multes deriven de les reclamacions que els passatgers interposen davant l'Agència Catalana del Consum (ACC) després de fer-ho davant les aerolínies i no rebre resposta en el termini d'un mes.

Apart de gestionar totes les que els entren dels particulars (en aquest mateix període són 3.817) Consum també mira si s'ha incomplert la normativa i, aleshores, és quan la Generalitat multa la companyia. Vueling, Ryanair, American Airlines i EasyJet són les que acumulen un import més alt de sancions. Fonamentalment, per dur a terme pràctiques abusives o negar-se a subministrar dades.

La directora de l'ACC, Elisabeth Abad, ha subratllat que les sancions a les companyies demostren que el Govern "actua" i "està a sobre" d'aquelles aerolínies que no respecten els drets dels passatgers. En els darrers tres anys, la Generalitat ha multat fins a onze companyies per aquests motius. En total, els imports de les sancions sumen 533.040 euros.

Per volum de multes, les companyies que encapçalen aquest rànquing són Vueling (307.740 euros), Ryanair (46.000 euros), American Airlines (37.600 euros) i EasyJet (37.200 euros). La resta de companyies sancionades són Air Europa, Iberia, Aerolíneas Argentinas, Delta Airline, Lufthansa, Monarch Airlines Limited, Turkish Airlines i Wizz Air Hungary.

Segons ha concretat Abad, els motius principals de les sancions són dur a terme pràctiques abusives, incomplir les obligacions d'atenció als consumidors o negar-se i resistir-se a subministrar dades. Totes aquestes multes deriven de les denúncies que els passatgers afectats interposen davant l'ACC. Durant aquests tres darrers anys, Consum n'ha rebudes 3.817.

Les reclamacions arriben a oïdes de l'ACC després que els mateixos passatgers ja les hagin portades davant les companyies, i les aerolínies les hagin rebutjades o bé no les hagin respost en el termini d'un mes. Cada cop que rep una denúncia d'un particular, Consum les tracta cas per cas, i en paral·lel també mira si la companyia ha incomplert la normativa. En cas que sigui així, és quan se la sanciona per la via administrativa.

1.304 per mediació

De les més de 3.000 reclamacions rebudes en aquests darrers tres anys, 323 s'han tramitat a les comarques gironines. La directora de l'ACC ha volgut posar de relleu que, a l'hora de resoldre-les, la mediació ha permès que les parts arribessin a un acord en 1.304 dels casos. Tot i això, també hi ha companyies que s'oposen a aquest arbitratge. "Ryanair, de moment, no l'accepta", ha precisat Abad.

Pel què fa a la resta de reclamacions, o bé encara s'estan tramitant (290) o bé han seguit altres vies. N'hi ha que s'han rebutjat (993), d'altres que s'han enviat a d'altres organismes (534) i un darrer grup que s'han inadmès (47) o bé arxivat (549).

Si es mira quines són les companyies que acumulen més denúncies davant Consum, novament Vueling encapçala el rànquing (1.579). La segueixen Ryanair (1.084), Iberia (159) i Norwegian (91).

Multa addicional

A l'hora d'aplicar les multes, la Generalitat també sanciona de manera addicional aquelles companyies aèries que acumulin més de 100 reclamacions. Segons recull el Codi de Consum, aquesta taxa s'aplica des del 2015 a aquelles empreses de serveis bàsics i essencials –com és el cas del transport aeri-per forçar-les a ser més ràpides a l'hora de resoldre les reclamacions.

En el cas de les aerolínies, Vueling i Ryanair acumulen un import de 41.080 euros entre els anys 2015 i 2016.