Desapareixerà la via del tren a l'entrada sud de Girona i es crearà un parc urbà, pisos i un hotel

L'Ajuntament confia aprovar el pla especial a principis de 2011

L'espai objecte de la remodelació s'estén des de la rotonda del Mas Gri fins a l'Hipercor, a tota la zona on ara hi ha naus industrials buides. En els darrers mesos, pràcticament totes han anat traslladant l'activitat, i el 90% d'elles ja estan buides (queden operatives, per exemple, una nau que acull una mesquita i la seu dels antiavalots dels Mossos d'Esquadra).

El pla de millora urbana abasta un total de 60.000 metres quadrats, dels quals un 57,5% es destinaran a usos públics (entre equipaments, carrers i zones verdes). De la proposta, destaca el fet que el carrer Barcelona, la principal artèria viària de Girona, es planteja en un futur com una via de sentit únic en aquest tram.

El pla, a més, preveu convertir el carrer en un gran bulevard, amb arbres a banda i banda, i voreres de fins a nou metres d'amplada. El projecte presentat pel Taller d'Arquitectura i Territori també inclou l'aixecament d'un gran parc urbà, que abraçarà part de l'espai que ara ocupen les vies del tren convencional. Per a aquesta zona verda, que s'estendrà en una franja lineal de 40 metres, els promotors del pla proposen allargar 250 metres més el soterrament de les vies convencionals.

Entre 700 i 800 pisos

Pel que fa a la resta de l'espai, destinat a usos privats, el pla preveu que s'hi puguin aixecar entre 700 i 800 habitatges (amb un sostre màxim edificable de 100.000 metres quadrats). El document dibuixa cinc illes de pisos, que un cop estiguin desenvolupats permetran acollir al voltant de 2.500 nous habitants.

Cadascuna de les illes inclou una torre d'onze plantes i altres blocs amb una alçada màxima de sis pisos. Els baixos que donen al carrer Barcelona es destinaran a usos comercials. Les torres de pisos, però, se situaran a la banda de darrera, a la part que donarà al parc urbà.

A més, el pla de millora urbana també preveu la construcció d'un altre edifici destinat a activitats terciàries. Els promotors del document proposen que aculli un hotel de fins a 140 habitacions, i que a la resta del bloc s'hi puguin instal·lar comerços i oficines.

Transformació significativa

El tinent d'alcalde d'Urbanisme, Joan Pluma, ha destacat que el pla representa una 'transformació significativa' d'aquesta porta d'entrada a Girona, i permet finalment 'donar la consideració de carrer a un espai que, fins ara, es concep sobretot com una carretera'. A més, Pluma també ha ressaltat que la proposta del Taller d'Arquitectura i Territori permet connectar els barris situats a banda i banda del carrer Barcelona (Pla de Palau i Sant Narcís) i afavorir la mobilitat dels ciutadans.

L'Ajuntament preveu tenir enllestit i aprovat el pla especial d'aquest àmbit a principis del 2011. A partir d'aleshores, serà quan es puguin tirar a terra les naus industrials i comenci la transformació de l'espai. De totes maneres, com que aquesta part depèn de la iniciativa privada, es fa difícil posar terminis. El que és innegable, però, com ha concretat l'alcaldessa Anna Pagans, és que caldrà esperar a 'tenir enllestit el soterrament del tren convencional' perquè el pla de millora sigui una realitat.