Detecten que l'antic ajuntament de Tossa va contractar 6 MEUR en crèdits de manera irregular

La Sindicatura de Comptes dóna la raó als grups municipals de CiU i AET, que van denunciar el cas quan estaven a l'oposició

L'Ajuntament de Tossa de Mar, actualment governat per CiU i AET, ha fet públic un informe de la Sindicatura de Comptes sobre operacions de crèdit efectuades per l'antic govern del PSC i ERC, amb Pilar Mundet d'alcaldessa. L'informe de fiscalització tenia per objecte determinar si la contractació de dos crèdits per import de 5.947.430 euros s'havia fet seguint la normativa vigent.


El document se centra en estudiar el detall de les dues operacions. D'entrada, la Sindicatura de Comptes fa referència al primer crèdit, de 4.777.060 euros. D'aquests, l'anterior govern de Tossa en va justificar poc més de 3 MEUR per la necessitat de fer front a les inversions realitzades en anteriors exercicis.

L'informe de la Sindicatura, però, recull que no hi ha cap llei que permeti als ajuntaments contractar crèdits per aquestes finalitats i justificar-los en l'exercici corrent. A més, la Sindicatura també fa referència al fet que l'anterior govern havia dit que necessitava els diners perquè el 2005 s'havia tancat amb pèrdues. En canvi, però, l'informe determina que el pressupost d'aquell any es va cloure amb un romanent de tresoreria positiu de 2.853,06 euros.

D'altra banda, l'informe de la Sindicatura recorda que la llei estableix que abans de recórrer al banc s'ha 'd'esgotar la possibilitat de reduccions de la despesa'. Un procediment que la sindicatura assegura que l'antic govern no va utilitzar.

Hipotecar futurs governs

A més, també es recull que la normativa determina que els crèdits s'han de cancel·lar abans del canvi de legislatura amb l'objectiu de no hipotecar els futurs governs. En canvi, el crèdit contret per Mundet tenia una durada de dotze anys.

Pel que fa a la resta d'aquest primer crèdit (1.758.501 euros), l'Ajuntament els va obtenir amb l'argument que es destinarien a finançar inversions de l'any 2006. La Sindicatura de Comptes considera, però, que aquest objectiu no es va acomplir. 'A la fiscalització realitzada s'ha detectat que, per a una mostra del 85,7% de les inversions, el grau d'execució ha estat del 64,1%, i fins i tot que algunes d'aquestes no es van executar', recull l'informe.

Finançar despeses corrents

Pel que fa al segon dels crèdits, que pujava a 1.170.370 euros, l'anterior govern el va sol·licitar per finançar despeses corrents 'atès que els ingressos no eren suficients', segons recull l'informe. La Sindicatura de Comptes conclou, però, que la contractació es va fer de manera fraudulenta, perquè no s'adequava a la normativa.

'Aquestes despeses no corresponen a inversions de l'exercici corrent, ni són el resultat d'un suplement de crèdit o crèdit extraordinari, ni es deriven d'un romanent de tresoreria negatiu, que són els supòsits establerts en els articles 49, 177.5 i 193.2 del TRLRHL com a finalitats a les quals han d'anar destinats els recursos de les operacions de crèdit', recull literalment el document de la Sindicatura.

Segons ha comunicat l'Ajuntament de Tossa, aquestes dues operacions han ocasionat un perjudici patrimonial al consistori en concepte d'interessos per valor de 835.039,83 euros i han estat, segons l'actual equip de govern, 'una de les principals causes de la situació de col·lapse financer en què es trobava immersa la hisenda municipal a començaments de l'actual mandat'.

L'ajuntament ha demanat a la Sindicatura de Comptes que depuri totes les responsabilitats que es derivin de les 'greus irregularitats' que aquest informe posa de manifest.