Últimes molèsties abans de finalitzar les obres de millora de l'N-141 a Bescanó

A partir de gener hi hauran talls de circulació durant dos mesos

La carretera de la vergonya podria deixar de ser-ho d'aquí a quatre mesos, quan s'acabin les obres de millora de la N-141e al seu pas per Bescanó (Gironès). Actualment ja es troben en la seva fase final i es preveu que a l'abril ja estiguin acabades. El nou traçat donarà més amplada a la via i estalviarà alguns dels revolts més perillosos que hi havia fins ara.

El tram final d'obres, però, comportarà talls de circulació a la carretera a partir de mitjans de gener. El motiu és que cal passar uns drenatges per evacuar l'aigua de punta a punta de carretera i que acabin desembocant al riu Ter. El secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, ha garantit que aquests talls "estan pensats amb una gran delicadesa" per tal d'aconseguir "la menor afectació" possible en el trànsit.

Durant dos mesos s'anirà tallant el trànsit per trams. Sempre hi haurà un carril disponible, mentre es treballa en el del costat. Per això, es donarà pas alternatiu amb semàfors. En els moments de més trànsit, seran els operaris qui marcaran el pas dels vehicles per tal de reduir al màxim els temps d'espera. De tota manera, Gavín ha afirmat que estan estudiant mantenir un temps d'espera similar "al dels semàfors urbans", en què no es superarien els dos minuts d'aturada.

L'alcalde de Bescanó, Pere Lluís Garcia, s'ha mostrat satisfet amb el calendari i amb el progrés de les obres de la carretera. Garcia ha afegit que, en un inici, el període de talls de circulació havia de ser de sis mesos, però que l'Ajuntament va treballar "perquè aquest temps fos el mínim possible".

Les obres de la N-141e han originat un conjunt de "sorpreses" que han portat a elevar el cost del projecte dels 3,4 milions inicials als 5 milions d'euros. Gavín ha detallat que aquestes obres s'han convertit en "una de les inversions més importants" del Departament de Territori i Sostenibilitat. De fet, a l'inici de les obres, el Departament va comprovar que els estudis geològics no coincidien amb la realitat i això va obligar a replantejar alguns aspectes tècnics del projecte.

Prop de 12.000 vehicles circulen per aquesta carretera diàriament. Fins ara, era una via perillosa perquè els carrils eren molt estrets. A partir de l'abril, els carrils passaran de tenir sis metres de calçada a tenir-ne nou. Hi haurà un carril per cada sentit de tres metres i mig i vorals d'un metre. A més, en determinats punts es faran cunetes d'un metre i mig, en les quals es podrà circular, que reduiran la perillositat de la carretera.

Gavín es mostra optimista amb la C-32

Una de les infraestructures que quedarà pendent a les comarques gironines és l'allargament de la C-32 entre Tordera (Maresme) i Lloret de Mar (la Selva). De moment, la plataforma Aturem la C-32 ja ha presentat un nou contenciós administratiu en contra del nou projecte que aquest març va aprovar el govern català. De tota manera, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, ha avançat que "el projecte continua endavant" i confia en què la via judicial acabi aviat.

Gavín ha explicat que el govern català veu l'obra "totalment necessària" perquè milloraria el territori. A més, el secretari ha detallat que la prolongació també tindria millores ambientals perquè hi hauria una "reducció d'emissions de CO2" perquè no hi hauria tants de cotxes aturats com hi ha actualment.

A més, Gavín ha explicat que el procés judicial que va emprendre la plataforma Aturem la C-32 va obligar al Departament a replantejar el projecte de nou i ara han desenvolupat un nou estudi ambiental que milloren "l'encaix paisatgístic" de la nova autopista perquè s'amplien alguns túnels i es redueix l'impacte ambiental. Per això ha conclòs que la nova proposta és "millor" que la que el TSJC va suspendre cautelarment.

El secretari ha convidat al col·lectiu a mirar el nou estudi informatiu. De fet, Gavín ha assegurat que han fet tots els tràmits de nou "precisament perquè no se'ns acusés de refer un projecte anul·lat" per una sentència judicial.

Per últim, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat ha afirmat que hi ha una "opinió molt majoritària" a favor de l'allargament i que cal que el govern treballi per atendre aquestes majories. "A partir d'aquí, hem de fer-ho amb la major delicadesa" per aquells qui no hi estan a favor, ha reblat Isidre Gavín.