ERC vol un sistema de rodalies per a les comarques gironines des de Maçanet a Portbou

Capdevila es compromet a ampliar els horaris dels trens i impulsar el tramvia de l'anella de les Gavarres

 El secretari general del partit i portaveu del Congrés, Joan Ridao, ha acompanyat Carme Capdevila aquest dijous de campanya per presentar les propostes d'ERC pel que fa a la xarxa ferroviària. Per una banda, Capdevila ha explicat que, un cop la Generalitat tindrà la gestió dels trens regionals el 2011, caldrà impulsar una xarxa de trens de rodalies per a les comarques gironines. ERC proposa l'ampliació del servei de rodalies de Barcelona fins a la ciutat de Girona i la creació d'una línia de rodalies Portbou-Figueres-Girona.


D'altra banda, Capdevila ha criticat que, actualment, hi ha poca freqüències de tren entre Barcelona i Girona i això fa que, a les hores puntes, molta gent faci el trajecte dempeus. La cap de llista també ha lamentat que el darrer tren per tornar de Barcelona sigui a un quart de deu de la nit i ha dit que cal posar més tren en aquest tram horari. 'Jo sóc usuària de la línia i moltes vegades no puc anar a Barcelona en tren perquè no tindria com tornar-ne a la nit', ha manifestat la cap de llista que s'ha compromès a ampliar les freqüències i a posar més combois a les hores punta.  Un altre dels punts que ha remarcat Capdevila ha estat potenciar les estacions perimetrals a Girona (Caldes de Malavella, Sils i Flaçà).

El tramvia de les Gavarres

Des d'ERC fa anys que es defensa la creació d'un tren lleuger o tramvia que uneixi Girona amb l'aeroport, a Vilobí d'Onyar, i connecti amb transport ferroviari la Costa Brava Centre amb la capital, tenint estacions a Sant Feliu de Guíxols i Palafrugell. L'anomenat tramvia de les Gavarres és un projecte que, per ERC, evitaria la proliferació de carreteres i autovies i, a més, faria que la Costa Brava estigués connectada a la xarxa ferroviària.

Segons ha posat de manifest Capdevila, les comarques gironines tenen un 'dèficit d'infraestructures ferroviàries', donat que hi ha moltes poblacions grans i amb molt atractiu turístic sense accés al ferrocarril. ERC ha remarcat el cas del baix Empordà que concentra actualment la bossa de població catalana més allunyada del ferrocarril, amb més de 100.000 habitants sense tren al seu terme municipal, segons dades facilitades pel partit republicà.

Per això, ERC no només vol impulsar el tramvia fins a Palafrugell -un projecte inclòs en el Pacte d'Infraestructures aprovat per la Generalitat aquest 2010- sinó que demana que ja es comenci a planificar la segona fase, és a dir, l'enllaç des de Palafrugell a Girona.

Capdevila ha recordat que existeix un estudi de la Diputació de Girona que determina que el tren lleuger tindria tindria 16 milions d'usuaris els primers anys i s'arribaria als 31 milions l'any 2026. Aquestes dades fan, segons la cap de llista, que el projecte sigui 'viable'.

Planificar sí, però calen recursos

El secretari general del partit i portaveu del Congrés, Joan Ridao, ha assenyalat però que totes aquestes inversions en la millora de la xarxa ferroviària no es podran fer si no es compleix el què estableix la disposició addicional tercera de l'Estatut de Catalunya.

Ridao ha denunciat que dels més de 4.400 MEUR que havia de percebre Catalunya de l'Estat pel dèficit acumulat durant anys, només està previst que en rebi de moment 3.500 MEUR. 'Aquest és el tema fonamental perquè ja podem dissenyar i planificar noves infraestructures que si no tenim els recursos necessaris això no serà possible', ha dit Ridao.'