Protesta dels duaners francesos pel desmantellament de les cabines policials a la frontera de l'AP-7

Els treballadors pateixen pel seu futur laboral i reclamen que es puguin continuar controlant camions a la plataforma

Els duaners francesos han portat aquest matí a peu de plataforma el seu malestar pel desmantellament de les cabines policials i tota l'estructura metàl·lica que, des de fa anys, ocupen tot el tronc central de l'AP-7. Durant unes dues hores, els duaners han obligat els obrers a aturar els treballs que s'estan fent als laterals de la plataforma, pas previ abans no comenci el desmuntatge de les cabines.

Els treballadors de la duana francesa sostenen que, fins ara, oficialment ningú els ha informat de res i temen que la desaparició de les cabines comporti acomiadaments. Actualment, la plantilla de la duana està formada per una seixantena de persones, que fan torns per garantir una presència permanent a la plataforma fronterera.

'Un cop acabin les obres, d'aquí a tres mesos, el futur del punt de control duaner no estarà assegurat', ha explicat el portaveu sindical de la CGT Philippe Bais. Quan es completi el desmuntatge de les cabines, que alentien el trànsit de vehicles, el límit de velocitat en aquest punt s'incrementarà fins als 90 km/h, 'i no serà possible controlar res a la plataforma', ha assegurat Bais.

Tot i que l'estat francès té intenció de construir un nou punt de control a l'àrea del 'Village Catalan', situada a uns set quilòmetres de la plataforma, de moment no hi ha res en ferm. 'Ens diuen que aquesta és la intenció, però que tampoc tenen diners per a fer-ho', afirma el portaveu sindical. I hi afegeix: 'També ens demanen que fem controls mòbils amb vehicles, però el problema és que els nostres cotxes no estan equipats de manera adequada'.

Els controls que fan els duaners francesos tenen dos objectius: per una banda, lluitar contra el tràfic d'estupefaents i, per l'altra, vigilar que les mercaderies que entren a França en camió s'adeqüin a la normativa. 'Fins ara, la plataforma ens facilitava poder detectar grans importacions o exportacions de mercaderies prohibides, però quan es desmunti tota l'estructura això serà impossible', assegura el portaveu sindical.

Carrils per als camioners

Els duaners reclamen que, un cop acabin les obres, l'estat francès condicioni carrils exclusius per als camions a banda i banda de l'autopista. Segons explica Bais, això permetria que el tronc central de l'AP-7 es reservés als turismes, i que el personal de duanes pogués controlar millor els camions que volen entrar o sortir de França.

'El desmantellament, tal i com es planteja ara, no és lògic', critica Philippe Bais. I hi afegeix: 'Un cop desaparegui el punt de control de la plataforma, tampoc sabem què passarà amb la plantilla, i temem que hi hagi acomiadaments o que ens obliguin a desplaçar-nos a altres punts de França si volem continuar treballant'.

Aquest matí, els duaners -que depenen del Ministeri de Finances- han parlat amb els responsables de l'obra per saber quina és la planificació dels treballs. L'explicació que els han donat, però, no els ha convençut, i per això han anat fins a Perpinyà per parlar amb els responsables estatals.

Les obres per desmantellar les cabines i l'estructura metàl·lica tenen un cost de 17 MEUR, que paga íntegrament l'estat francès. Els treballs arriben després que la Comissió Europea hagi obert un expedient a França per incomplir el Tractat de Schengen, perquè les cabines reduïen la velocitat dels vehicles i creaven autèntics colls d'ampolla.

Els duaners no són els únics que han criticat la decisió de desmantellar la plataforma. Tant la policia espanyola com la Guàrdia Civil també han expressat el seu malestar perquè la desaparició de les cabines els dificultarà la feina, i obligarà a buscar nous mètodes per fer els controls aleatoris a la frontera de l'AP-7.