Comencen les obres per eliminar les cabines policials del pas fronterer de l'AP-7 al Pertús

La Comissió Europea ha obligat França a retirar les cabines i la policia haurà de fer els controls en altres punts

La Comissió Europea (CE) va requerir a França -la plataforma duanera està en territori francès- que eliminés aquestes cabines ja que entenia que afectaven la fluïdesa del trànsit. Tot i que els controls no eren sistemàtics, en aplicació del Tractat Schengen, s'havia arribat a limitar la circulació a 15 quilòmetres per hora i això creava cues en èpoques de gran afluència a l'autopista, com a l'estiu.

Actualment, la velocitat màxima de circulació al passar per les cabines és 50 km/h i, després d'eliminar aquestes estructures, s'elevarà als 90 quilòmetres per hora. Durant les obres però els vehicles hauran d'anar més a poc a poc i no superar els 30 km/h. La CE entén que fa 20 anys que aquestes cabines s'haurien d'haver eliminat ja que la duana del Pertús és la única frontera europea que conserva aquest tipus de cabines policials.

Els treballs està previst que durin tres mesos i el projecte el desenvolupa i el subvenciona íntegrament l'estat francès. Durant les pròximes setmanes, es desviarà el trànsit pels laterals del pas per tal que les màquines puguin entrar als dos carrils centrals de l'autopista i començar a enderrocar les cabines. Unes tanques vermelles i blanques senyalitzen ja els nous carrils laterals i les màquines han començat a treballar per tal d'aplanar el terreny per a les noves calçades laterals.

Les obres també hauran d'eliminar la gran estructura metàl·lica de color groc que cobreix tot el pas fronterer. L'objectiu és que d'aquí a tres mesos el pas quedi totalment net i només es conservin les dues comissaries -de la policia nacional francesa i la policia estatal espanyola- als laterals del pas.

Més difícil fer controls policials

El subdelegat del govern estatal a Girona, Francesc Francisco-Busquets, ha explicat que fins ara els controls que es feien en aquest punt eren 'aleatoris' però que, de totes maneres, els cotxes havien d'alentir la velocitat en passar entre les cabines, fossin aturats o no. 'Aquest pas anava molt bé a la policia perquè els ajudava a què els controls es poguessin fer millor perquè els cotxes passaven a velocitats més lentes', ha reconegut el subdelegat.

L'anunci de les obres per part de França ha molestat la Guàrdia Civil i la policia estatal que asseguren que ara no podran controlar de la mateixa manera el pas duaner i es veuran forçat a fer els controls en d'altres punts. El subdelegat ha explicat que la desaparició de les cabines ha forçat a incrementar la col·laboració entre les policies de banda i banda de la frontera i que ara es veuran més patrulles conjuntes.

Francisco-Busquets s'ha mostrat ferm i ha assegurat que els controls policials 's'han de continuar fent' perquè, segons ha dit, la frontera de la Jonquera és un punt 'molt sensible' perquè enllaça Europa amb el nord de l'Àfrica i tot el corredor mediterrani espanyol. 'Aquest és un punt sensible per les xarxes de delinqüència, tràfic de capitals, droga i crim organitzat que el poden fer servir i val la pena tenir-lo controlat', ha recalcat. Per això, els subdelegat ha explicat que la idea és que els controls policials es facin ara en llocs com les àrees de descans de l'autopista o, fins i tot, incrementar-los a la N-II.

El subdelegat del govern estatal a Girona no ha entrat a valorar si és adequat o no enderrocar aquestes cabines sinó que ha indicat que cal 'buscar l'equilibri adequat' entre la fluïdesa del trànsit i la seguretat de la població.

Cap projecte per a les cabines de la N-II

Unes cabines similars a les que hi ha en el pas fronterer de l'AP7 existeixen també a la N-II, ja en territori estatal. Ara bé, aquestes són molt més petites, i la presència policial i el volum de vehicles que hi passen és menor. Els cotxes circulen a una velocitat constant ja que es troben dins una carretera urbana on no es pot anar a més de 50 km/h i, per tant, la fluïdesa del trànsit no es veu afectada. De moment, el subdelegat del govern estatal ha explicat que no hi ha cap projecte per tirar-les a terra.