Generalitat i Diputació de Girona demanen diners al sector privat per tal que Ryanair no marxi

Les dues administracions presentaran als empresaris un estudi de la UdG que determina el potencial de l'aeroport

Aquest dijous al matí s'han reunit a la delegació del Govern de Girona els representants de l'AGi, formada per la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona i la Cambra de Comerç i que té com a missió impulsar l'activitat a l'aeroport. En la reunió, s'han donat a conèixer els resultats d'un estudi elaborat per la Universitat de Girona sobre l'impacte de l'aeroport, la seva àrea d'influència i el destí i procedència dels viatgers. Segons ha avançat el secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, l'estudi determina que l'aeroport atrau passatgers de la Catalunya del Nord, les comarques centrals i, especialment, del nord del Maresme.

'El potencial de l'aeroport queda confirmat en les dades que recull l'estudi', ha valorat Nadal, que ha explicat que el detall de l'anàlisi es donarà a conèixer properament. Aquest estudi també determina que entre un 6% i un 7% dels passatgers que passen per les instal·lacions de Vilobí d'Onyar aterren a Girona per fer-hi escala i confirma la ciutat de Girona i la Costa Brava com a principals destinacions dels turistes.

Des de la Federació d'Hostaleria de les comarques gironines, el president, Antoni Escudero, va demanar en un acte fa pocs dies que la Generalitat atengués les peticions de Ryanair (demana 12 MEUR extres per quedar-se a Girona i Reus) per tal que continuï a Girona. Però ara l'administració fa la petició al contrari. Amb aquest estudi a la mà, els representants de l'AGi volen reunir-se amb els empresaris, especialment els del sector turístic, per poder-los justificar la importància de l'aeroport gironí i que aportin diners per garantir la continuïtat de Ryanair.

D'aquesta manera, es vol aconseguir que el sector privat comenci a implicar-se econòmicament en la dinamització de l'aeroport, just en el moment en què Ryanair ha augmentat les seves exigències per continuar operant des de Girona després d'aterrar al Prat. Nadal no ha volgut marcar cap xifra concreta sinó que ha dit que 'amb una petita aportació del sector privat estaria a punt de tancar-se l'acord amb Ryanair'.

'Demanem que hi hagi un sobreesforç per part del sector privat que no aporta res i és el que principal beneficiat', ha indicat Nadal que ha assenyalat que per a les administracions és 'impossible' destinar més recursos per a l'aeroport. Actualment, Ryanair percep 5 MEUR anuals a través d'un conveni amb l'AGi, on també hi aporten, a banda de la Cambra de Comerç, la Diputació i el Govern, les empreses de transport. Aquest conveni venç al 2011.

Rebaixa de les tarifes per volar des de Girona

En els pressupostos generals de l'Estat es preveu una rebaixa de les tarifes tant per passatger com per aterratge des de l'aeroport de Girona. Segons càlculs del DPTOP, la nova tarificació que aplicarà Aena que encareix operar des de Barcelona i Madrid i, en canvi, abarateix altres aeroports mitjans com Girona i Reus- farà que Ryanair s'estalviï entre 2 i 3 MEUR cada any en taxes. 'Amb les negociacions fetes des de l'AGi ja s'ha satisfet part de la demanda de Ryanair', ha justificat Nadal.

Per la seva banda, el president de la Diputació de Girona, Enric Vilert, ha remarcat que l'estudi de la UdG 'fa palès que la destinació Costa Brava és potent i el sector turístic ho ha de saber'. Per això, Vilert s'ha mostrat confiat que els empresaris veuran en l'estudi raons per invertir en l'aeroport i garantir la continuïtat de Ryanair.

D'altra banda però, el president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, ha afirmat que li sembla 'bé' que es faci aquesta crida però ja ha avançat que el moment econòmic per als empresaris és 'complicat'. Espadalé ha dit que convidaran els empresaris turístics per presentar-los l'estudi i espera que així reaccionin perquè, en paraules d'Espadalé, altres vegades que se'ls ha demanat col·laboració l'aportació ha estat 'minsa'.