Les ciutats del TAV pressionaran la UE i els governs per fer prioritari el corredor mediterrani

Els alcaldes alerten que els retards poden posar en dubte les inversions ja realitzades

  • L'alcalde de Figueres, Sant Vila, durant la cimera © ACN
    L'alcalde de Figueres, Sant Vila, durant la cimera © ACN
  • D'esquerra a dreta; Anna Pagans, Jean-Paul Alduy i Jordi Hereu
    D'esquerra a dreta; Anna Pagans, Jean-Paul Alduy i Jordi Hereu

Perpinyà ha acollit aquest dijous els alcaldes i regidors de fins a 12 municipis de banda i banda de la frontera que tenen com a objectiu comú aprofitar el pas del TAV per les seves ciutats per vertebrar millor el territori. Aquesta ha estat la quarta cimera que s'ha celebrat i a la qual s'hi han afegit, per primer cop, les ciutats de Tarragona, Lleida i Nimes.

Durant la trobada, els dirigents locals han elaborat un document on recullen els compromisos i objectius per als pròxims anys. La reunió ha estat precedida per cert to d'entusiasme ja que a finals d'any s'espera que es donin dos esdeveniments 'històrics', segons ha qualificat el mateix alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, entorn a l'alta velocitat. Per una banda, està previst que el 12 de desembre, comencin a circular trens d'alta velocitat en el tram transfronterer i, per tant, comenci a funcionar el túnel del Pertús, acabat fa un any i mig. Això significarà que els passatgers podran viatjar des de Figueres fins a Perpinyà usant, per primera vegada, la nova línia del TAV.

La data del 12 de desembre es va conèixer fa poques setmanes i, després de la cimera, s'ha confirmat que 'pren força'. 'Tota la infraestructura està a punt perquè així sigui', ha afirmat l'alcalde de Figueres, Santi Vila, que ha lamentat però que els accessos a la nova estació del TAV no estan fets i que, per tant, es començarà el nou episodi de l'alta velocitat 'd'una manera precària'.

D'altra banda, els assistents s'han felicitat que, a finals d'any, començaran també a circular trens de mercaderies d'ample europeu des del Port de Barcelona fins a la frontera, gràcies a la col·locació del tercer rail a la via ferroviària. Malgrat només es podrà fer servir en sentit nord, l'alcalde de Barcelona ha dit que això ha de permetre augmentar xifres com la de l'exportació en ferrocarril, que a l'estat se situa en el 4% respecte el global d'exportacions.

'El llibre blanc' del corredor mediterrani

Ara bé, de la trobada també n'ha sortit el compromís d'elaborar en un termini de dos mesos un document -'un llibre blanc', segons l'ha anomenat Hereu- on es puguin incloure tots els estudis i reflexions entorn a la importància d'impulsar el corredor mediterrani ferroviari. Tots els municipis representants han contret aquest compromís per tal de pressionar els ministres de Foment francès i espanyol i també el comissari europeu de Transport per tal que prenguin una decisió al respecte. Malgrat l'executiu espanyol s'ha manifestat, en la declaració de Saragossa feta aquesta any, a favor de l'impuls d'aquest corredor, França està posant pal a les rodes al projecte ja que el tram de 150 quilòmetres entre Perpinyà i Montpeller -que serviria per empalmar amb la resta de xarxa d'alta velocitat francesa- només està en estudi.

Per tot això, els dirigents locals volen aconseguir que els estats i la Unió Europea s'adoni de la importància de desencallar aquest tram. L'alcalde de Barcelona, a més, ha remarcat que el corredor mediterrani s'ha d'entendre com una oportunitat per Espanya per sortir de la crisi. Segons Hereu, aquesta infraestructura permetrà a les empreses exportar de manera més competitiva a través del ferrocarril.

A Perpinyà també s'ha conegut que la pròxima cimera es celebrarà a Figueres.