Acesa farà àrees de descans per a camions amb vigilància 24 hores, bugaderia i sala de descans

Serà un servei de pagament i ja s'han començat les obres a les àrees de servei del Montseny i Porta de Barcelona

Aquest nou servei, específic per a camioners, vindria a garantir la seguretat de les mercaderies mentre el camioner es troba descansant i, alhora, permetria al transportista gaudir de millors serveis i comoditats durant les aturades reglamentàries que s'han de fer durant els trajectes. Serveis d'aquest estil ja funcionen, per exemple, a les autopistes franceses i han estat llargament reivindicats a Catalunya, sobretot després de robatoris de mercaderies mentre els camioners dormen.

Actualment, a les àrees de servei hi acostuma a haver espai suficient perquè els camions estacionin però no tenen ni seguretat ni serveis específics. La voluntat d'Acesa és que els transportistes no hagin de sortir de l'autopista per trobar tots els serveis necessaris. El nou projecte d'àrees de descans d'Acesa preveu que aquestes zones estiguin encerclades per una tanca de 3,5 metres, que es controli l'accés tant a peu com amb camió a través d'una barrera i que el camioner tingui serveis tals com bugaderia, dutxes i sala de descans.

Aquest matí, el director general d'Acesa, Josep Lluís Giménez Sevilla, ha explicat davant un grup d'empresaris gironins el projecte. Ha estat la primera presentació pública d'aquesta projecte que, més tard, es presentarà a transportistes de Tarragona i també a Madrid.

El projecte preveu dins el recinte una sala de descans amb televisió, màquines recreatives, zona de sofàs, màquines dispensadors de menjar i beure i microones. A més, també hi haurà lavabos i dutxes només per als camioners que estiguin dins el recinte, bugaderia, connexió a Internet i Wi-fi, fax, fotocopiadora i telèfon públic. Giménez també ha explicat que es negociarà amb els restaurants perquè facin menús a millor preu per als camioners.

Aquestes àrees també augmenten la seguretat dels camioners que paren o bé a dormir o a fer el descans reglamentari. Entre d'altres, hi haurà càmeres de vigilància que gravaran les 24 hores i la concessionària organitzarà patrulles de vigilància tant a peu com en cotxe. El recinte estarà tancat i il·luminat de nit.

Dues de les àrees, en marxa

Acesa ja ha començat obres a les àrees del Montseny i la Porta de Barcelona –al nord i al sud de la capital catalana- i està previst que comencin a funcionar el segon trimestre del 2011. Segons ha detallat el director general d'Acesa, Josep Lluís Giménez, està en estudi fer-ne dues més a terrenys de la Jonquera i a l'àrea de descans de Sagunt, a Castelló. Giménez ha avançat que si hi ha bona resposta del sector, es podrien fer dues àrees més per la zona de Lleida i Saragossa.

Concretament, l'àrea que s'està construint al nord de Barcelona, a l'àrea de descans del Montseny, tindrà una superfície de 18.000m2, capacitat per a 118 camions i un edifici de serveis de 187 m2. Pel què fa a la segona en construcció, a la Porta de Barcelona, la capacitat serà per a 56 camions i tindrà una superfície de 11.000 m2 amb un edifici de serveis de 144 m2. Giménez ha avançat que si s'acaba construint la de la Jonquera, tindria una capacitat per a 200 camions.

Aquest serveis seran de pagament i, segons ha avançat Giménez, no s'ha tancat encara la tarifa. Ara bé, ha avançat que a França se situa entorn dels 15 i 20 euros i en algunes experiències en carreteres de l'Estat la tarifa és d'entre 10 i 15 euros, un valors que seran similars als què farà pagar la concessionària a Catalunya.

Des de la Cambra de Comerç de Girona, el seu president, Domènec Espadalé, ha valorat positivament la iniciativa però ha demanat a Acesa que 'ajusti al màxim' els preus per tal que els empresaris no perdin competitivitat si usen aquestes àrees de descans.

Per la seva banda, Giménez ha explicat que la voluntat d'Acesa és que aquests serveis entrin a formar part d'una xarxa europea d'àrees de descans que, si s'acredita un estàndard de seguretat, s'apliqui una bonificació en les pòlisses d'assegurances dels camioners que les fan servir ja que s'entén que el risc de ser robats és menor.