Acaba la perforació del primer dels túnels urbans de l'alta velocitat a Girona

La tuneladora 'Gerunda' ja ha perforat 1,3 quilòmetres fins arribar al parc Central

  • Moment en que la tuneladora arriba al final © ACN
    Moment en que la tuneladora arriba al final © ACN
  • La tuneladora Gerunda acaba de perforar el primer túnel urbà del TGV a Girona © ACN
    La tuneladora Gerunda acaba de perforar el primer túnel urbà del TGV a Girona © ACN

La tuneladora 'Gerunda' ha completat el primer dels túnels urbans del TAV a Girona, després que el passat mes d'abril s'indensés en el subsòl gironí des de la zona del pou d'atac. Durant aquests mesos, l'enorme cuc de ferro ha perforat 1,3 quilòmetres fins arribar a l'estructura de la futura estació intermodal, que es construeix amb el sistema de pantalles.

El túnel que s'ha perforat té una secció interior de 94 metres quadrats. Per excavar-lo, la tuneladora ha utilitzat 5.124 dovelles, amb les quals ha anat col•locant els 732 anells que formen el túnel. El ministre de Foment, José Blanco, ha assistit al moment en què l'enorme roda de tall de la tuneladora ha tret el cap a la zona del Parc Central. Passaven pocs minuts d'un quart de set de la tarda quan el capçal de l'enorme cuc de ferro ha tirat a terra l'últim pany de roca del túnel. A partir d'ara, la tuneladora farà una aturada programada (la segona, d'ençà que es va engegar) perquè els tècnics l'inspeccionin li facin el manteniment necessari.

Des d'aquest punt, la tuneladora 'Gerunda' se situarà al final del calaix de la nova estació, des d'on començarà a perforar el segon túnel urbà de la ciutat. Aquest segon túnel, que tindrà una longitud d'1,6 quilòmetres, anirà a sortir a Fontajau creuant el riu Ter. En alguns punts, assolirà una profunditat màxima de 36 metres.

Celebració amb reivindicació

Aquest dijous a la tarda ha estat un dia de celebració. Tant el ministre de Foment com l'alcaldessa de Girona, Anna Pagans, i el conseller de Política Territorial, Manel Nadal, han ressaltat que amb aquest primer túnel es fa 'un pas més' per completar la línia del TAV fins a la frontera francesa.

L'acte, però, també ha servit per posar sobre la taula diverses reivindicacions relacionades, directa o indirectament, amb l'alta velocitat. Joaquim Nadal, per exemple, ha aprofitat el seu discurs per demanar a Blanco 'precisió cronològica' sobre l'acabament de l'obra a Catalunya i les connexions per a mercaderies, i Anna Pagans també ha posat sobre la taula les incògnites sobre l'enderroc del viaducte a la ciutat de Girona.

El ministre de Foment, José Blanco, ha rebut les demandes i s'ha encarregat de contestar-les durant el seu discurs. Blanco ha recordat que a finals d'aquest any entrarà en funcionament el tercer rail, que permetrà connectar el port de Barcelona amb la frontera francesa. Per aquesta via només hi passaran trens de mercaderies, mentre que els de passatgers s'hauran d'esperar encara dos anys.

I és que Blanco ha avançat –responent a Nadal- que serà el 2012 quan 'tot Catalunya' estarà connectada per l'alta velocitat; és a dir, que aleshores s'hauran acabat tant el túnel urbà de Barcelona com els dos de Girona. , i ha avançat que el 2012 'tot Catalunya estarà connectada per l'alta velocitat. 'D'aquesta manera, ens connectarem definitivament amb la xarxa ferroviària europea amb ample internacional, i acabarem amb el darrer escull que ens separava d'Europa, que és l'ample de via', ha explicat José Blanco.

El soterrament del viaducte, després del convencional

En referència a Girona, José Blanco ha recordat l'anunci que ja va fer quan es va posar en marxa la tuneladora: l'obra del tren convencional es licitarà i començarà immediatament s'acabi la del TAV a la ciutat. Per al soterrament de la línia convencional, el Ministeri de Foment té previst invertir 350 milions d'euros (MEUR).

José Blanco, però, també ha fet un nou anunci, posant punt i final a la incògnita que planava sobre l'enderroc del viaducte. Un cop tota la xarxa viària de la ciutat estigui soterrada, començarà la demolició. Tot i que no ho ha dit obertament, el ministre sí que li ha comunicat entre d'altres al conseller Joaquim Nadal i a l'alcaldessa. 'Immediatament començarà la demolició del viaducte, i està també molt clar que el Ministeri n'assumirà el cost', ha declarat Joaquim Nadal.