Els nous radars dels Mossos: indetectables i impossibles d'inhibir

Els Mossos fan servir aquests aparells en vies com la C-35

  • Control posterior del radar invisible. ACN
    Control posterior del radar invisible
    Fotos: ACN
  • El radar indetectable, vist des del darrera. ACN
    El radar indetectable, vist des del darrera
    Fotos: ACN
  • Un radar indetectable aquest matí col·locat al voral de la C-35. ACN
    Un radar indetectable aquest matí col·locat al voral de la C-35
    Fotos: ACN

L'increment d'accidents mortals relacionats amb l'excés de velocitat ha fet que els Mossos augmentin la vigilància a les carreteres catalanes aquest cap de setmana. I per lluitar contra els infractors, els agents de trànsit fan servir radars que no es poden ni detectar ni inhibir amb els aparells que porten molts vehicles.

D'aquesta manera els Mossos esperen frenar el nombre d'accidents relacionats amb l'excés de velocitat. Una de les vies en la que s'ha instal·lat un aparell d'aquest tipus és la C-35, entre Sant Celoni (Vallès Oriental) i Riells i Viabrea (Selva).

Es tracta d'una de les carreteres amb més volum de trànsit aquests dies, i per tant, una de les que més preocupa a Trànsit. El sergent dels Mossos d'Esquadra Josep Burdés explica que l'objectiu és que els conductors "no es refiïn" dels aparells que els indiquen on hi ha radars fixes, i recorda que tenen "molta tecnologia" al seu abast com radars pistoles, o sistemes dinàmics.

A través d'aquest sistema, doncs, els agents poden enxampar aquells que duen a terme aquesta pràctica. Aquest dissabte ho han fet en una de les carreteres "més carregades" durant els dies de vacances, la C-35. Els agents han col·locat un radar indetectable just després d'un de fix. D'aquesta manera comprovaven si els cotxes tornaven a accelerar. Un quilòmetre més avall, abans de Riells i Viabrea, una patrulla aturava els vehicles que infringien el límit de velocitat.

De fet, la C-35 és una de les vies amb més sinistres aquest 2018. En el què va d'any s'han registrat fins a 42 accidents, amb ferits de diversa gravetat. "Hem de tenir en compte que és una carretera alternativa a l'AP-7, i per tant s'utilitza molt", assenyala el sergent.

Es queden sorpresos

Burdés ha explicat que els conductors que enxampen es queden "sorpresos" quan els aturen per excés de velocitat. "Moltes vegades ens miren i es pregunten on estava el radar, perquè no poden dir que porten un detector o un inhibidor". En aquest sentit, Burdés recorda que els Mossos utilitzen "molta tecnologia" per combatre les infraccions.

"Nosaltres no tenim cap problema en explicar-los que hi ha làsers de pistola, microones o làsers de barrera", explica el sergent, que deixa clar que l'objectiu és "fer entendre que el més fàcil i econòmic és respectar les senyals".

A més dels aparells situats als vorals de les carreteres, un sistema habitual dels agents de trànsit per trobar imprudents són els controls dinàmics. Consisteix en un cotxe camuflat i equipat amb un radar que circula uns metres darrere d'un patrulla. Quan un conductor avança el cotxe policial i aquest detecta una velocitat elevada, els agents adverteixen els seus companys que són els encarregats d'aturar el vehicle infractor.

Més accidents i més lesius

Burdés també ha fet referència a la major gravetat de les lesions en els accidents a alta velocitat. "Les distraccions són preocupants, però l'alta velocitat té un component de risc de provocar ferides més greus", ressalta Burdés.

En aquest sentit, cal recordar que en les últimes hores s'ha produït un nou accident de trànsit mortal en el què un conductor francès de 20 anys ha perdut la vida en estimbar-se amb el seu cotxe a Vilablareix (Gironès).

També a les comarques de Girona fa una setmana quatre joves van perdre la vida en xocar frontalment contra una furgoneta a la C-63 a Vidreres (Selva). Els Mossos apunten a l'excés de velocitat com a causa principal del sinistre. Els veïns de la zona van mobilitzar-se aquest divendres per reclamar més radars de tram i rotondes en aquesta via per tal d'evitar més víctimes mortals.