El 2on Creativation Talks converteixen Girona en epicentre del debat sobre l'educació del futur

Més de 500 persones del món educatiu han participat a la jornada

La segona edició de les Creativation Talks ha reunit més de 500 persones a l'Auditori de Girona i la participació de ponents de gran renom com Mischa Dohler, Begoña Ibarrola, María Acaso, Jaume Funes o Clara Bartra. El president de la Fundació per a la Creativació, Josep Lagares, ha afirmat que aquesta nova jornada ha convertit Girona en "epicentres de l'educació del futur".
Mestres, professors i educadors d'educació primària, batxillerat, cicles formatius i universitaris, així com pares, empresaris i directius i persones interessades en els grans reptes de futur i en la nova educació han assistit a la jornada. L'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, ha destacat a la inauguració que aquesta cita posa èmfasi en la voluntat d'incidir en Girona com una "ciutat educadora" i ha afegit que la fundació s'ha convertit ja en un "dinamitzador social extraordinari".
 
El president de la Fundació per a la Creativació, Quim Arpí, ha demanat a tots els assistents que obrin "les portes i finestres a la inspiració perquè aquesta reflecteixi el vostre compromís i optimisme per transformar l'educació del futur" i ha subratllat que el món està immers en una enorme transformació que també afecta als sistemes educatius. "Estan canviant els rols de docents i alumnes, els mètodes d'aprenentatge, els espais educatius, tenim l'oportunitat de ser part activa i creativadora de tots aquests canvis", ha exposat.

L'escriptora i psicòloga Begoña Ibarrola ha estat l'encarregada d'obrir el primer bloc de la jornada on s'ha parlat dels docents del futur. En la seva intervenció, Ibarrola ha destacat que tothom té capacitat de deixar empremta en el món però també cal ser conscients que, per contra, es poden deixar cicatrius. Per això, ha animat els mestres a ser inspiradors, és a dir, a ser uns "despertadors de la curiositat, l'emoció que afavoreix l'aprenentatge i la cerca d'idees, la innovació". En aquest sentit, ha demanat als educadors que "despertin expectatives positives en els nens i nenes, que creguin que són ells els que crearan el seu propi futur".

Després de la ponència d'Ibarrola, Hanan El Yazidi Tadmori i Maria Major, alumna i professora, respectivament, i que van protagonitzar una de les imatges més virals de les mostres de rebuig als atemptats de Barcelona i Cambrils de l'agost passat han explicat la seva experiència personal i han coincidit a destacar que "la integració és trobar-se a mig camí, és la tolerància i el respecte per l'altre".

Aquest primer bloc l'ha tancat Josep Manel Marrasé, subdirector i professor de l'Escola Hamelin-Internacional Laie de Barcelona que ha dirigit un taller pràctic sobre com educar a través de les emocions. Marrasé ha destacat que, a les aules, quan algú s'avorreix s'ha de ser capaç d'improvisar i "canviar la partitura" i ha afegit que cal educar "per la vida i descobrir el talent de cada alumne per què tots avancin".

La professora i investigadora Maria Acaso ha estat l'encarregada d'obrir el segon bloc de les Creativation Talks que s'ha centrat en els mètodes d'aprenentatge innovadors. Acaso ha assegurat que l'educació necessita elements com els pensaments divergents, el pensament crític, la retòrica, la ficció o la subjectivitat. A més, sosté que només s'aconsegueix deixar petjada "generant una emoció, incorporant allò inesperat, el secret, l'extraordinari, la improvisació, la sorpresa".

Clara Bartra, director del Growth Center de GB Foods, ha parlat de Competències per sobreviure, gaudir i tenir un futur i ha destacat que cal educar una "actitud imbatible". "Això és el que marcarà la diferència si volem que els nostres fills siguin els creadors del nou món i no només els seguidors i consumidors", ha remarcat.

Aquest segon bloc s'ha tancat amb un diàleg entre Franc Ponti i Miquel Àngel Oliva sobre com portar el design thinking a les aules. Franc Ponti, una de les veus més autoritzades en creativitat i innovació a Espanya i Llatinoamèrica, ha assegurat que la innovació no és un esdeveniment, sinó un procés que necessita disciplina d'equip i ha afegit que "la gent creativa és la que no es conforma amb les coses".

El matí s'ha tancat amb la intervenció de Mischa Dohler, convidat especial d'aquesta edició. Dohler, professor resident al King's College de Londres és expert en l'internet de les habilitats i ha explicat el seu treball per optimitzar la comunicació per facilitar que tot estigui connectat i l'ésser humà se situï al centre d'aquest coneixement. Dohler ha destacat que el poder de la tecnologia en l'àmbit educatiu i ha defensat que a la base de l'educació es necessiten més professionals de qualsevol àmbit que comprenguin el component tecnològic. En aquest sentit, ha assegurat que fins ara s'ha construït un sistema educatiu "súper compartimentat".

A l'acabar la seva intervenció, Mischa Dohler ha compartit espai amb Halldor Mar, cantant i presentador del programa Katalonski de Televisió de Catalunya amb qui ha interpretat un tema propi i també la versió de Halldor Mar del Qualsevol nit pot sortir el sol de Jaume Sisa.

Les Creativations Talks han continuat amb la intervenció de l'experta en educació Olga Casanova que ha obert el tercer bloc amb la classe magistral 'Com dissenyar l'escola de futur?', on amb un discurs contundent ha apel·lat a crear espais atractius i dinàmics perquè la innovació flueixi a les escoles. Pep Garcia, fundador de Maxchief Europe, ha explicat 'Co-creant les aules del futur amb els seus alumnes' amb alumnes de l'escola Badaloní que han participat al Creativation Challenge on han dissenyat els espais que voldrien als seus centres. Alberto González Pascual, director de Transformació i Innovació Organitzativa del grup Prisa, ha reivindicat que "és essencial entendre la naturalesa de la innovació".

Jaume Lleixà, coordinador artístic de la Jove Orquestra de les Comarques Gironines ha protagonitzat la següent intervenció de la tarda on ha parlat de la força del talent. Lleixà, acompanyat de quatre dels músics de la Jove Orquestra de les Comarques Gironines, ha defensat la combinació de coneixement, treball i talent.

Les Creativation Talks s'han tancat amb la classe magistral de la psicòloga social Dolors Reig que ha parlat sobre La generació hiperconnectada. A continuació, la directora de I+R del Celler de Can Roca Héloïse Vilaseca ha ofert un cas pràctic sobre 'De l'educació del saber a l'educació del crear'. El quart bloc ha continuat amb un taller pràctic del psicòleg, educador i periodista Jaume Funes que ha parlat amb un grup d'adolescents sobre els seus interessos i inquietuds.

El consultor i motivador Lluís Soldevila ha estat l'encarregat de posar el punt i final a la jornada de les Creativation Talks.

Premis a escoles creativadores

Durant la celebració de les Creativation Talks s'han lliurat també els Premis Escola Creativa. Les escoles Verd i Bosc de la Pabordia de Girona i Virolai de Barcelona han estat guardonades en la primera edició dels Premis Escola Creativa per la seva tasca per impulsar la creativitat i la innovació en els seus projectes educatius.

Les Creativation Talks estan promogudes per la Fundació per a la Creativació amb el suport de la Fundació Metalquimia, l'Ajuntament de Girona i la Diputació de Girona. En el cas dels representants de la comunitat educativa, rebran per la seva assistència els mèrits equivalents a 10 hores de formació reconeguts pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Fundació per a la Creativació

El neologisme 'creativació' és un acrònim que respon a la combinació de creativitat i innovació, ideat per Josep Lagares, actual president d'honor l'any 2007. La Fundació, que va néixer l'abril del 2013 amb l'objectiu d'actuar per desenvolupar i difondre la creativitat per a innovar, o sigui la Creativació, en l'àmbit educatiu, vol seguir fomentant aquestes habilitats entre els més petits. En aquests primers tres anys de vida, la Fundació ha creat itineraris educatius que han arribat a més de 15.000 nens i joves de cicle mitjà i superior de primària i secundària de més de 60 escoles de Catalunya.