Rufus Wainwright s'entrega a Peralada avançant temes del nou disc

El canadenc no va defraudar en una nit màgica i amb un auditori entregat

El canadenc Rufus Wainwright s'ha convertit en un habitual a les terres gironines. Concerts al Festival Jardins de Cap Roig, l'Auditori de Girona i ahir al Festival Castell de Peralada. El compositor va saltar damunt de l'escenari davant un públic molt més entregat del que és habitual veure a les grades del municipi altempordanès. Es respiraven canvis i novetats en el aire que al final no van resultar ser un miratge.

Wainwright més enllà de fer el de sempre: interactuar amb el públic; desprendre simpatia; bromejar i interpretar els seus temes, va presentar fins a quatre peces que apareixeran en el seu nou llarga durada l'any vinent: "Peaceful Afternoon" (dedicat al seu marit Jörn Weisbrodt), "Early Morning Madness" (una oda a la borratxera i posterior ressaca de l'endemà), "Only the People" i "Alone Time".

Enfundat en una armilla i uns pantalons daurats (i barba, un altre novetat), es va situar davant del piano i la guitarra per a interpretar el seu repertori habitual. No hi va faltar tampoc "Candles" que va composar per la mort de la seva mare i que ahir va dedicar a la traspassada Carmen Mateu; "M'hauria agradat molt conèixer-la", va confessar.

Sense banda

L'única nota negativa de la vetllada és la mania que sembla tenir Wainwright d'anar de gira per Europa sense la banda. Ni en festivals de gran escala com el desaparegut Summercase de Barcelona (2006) va voler-s'hi presentar amb res més que el piano i la guitarra. Aquest fet, que podria resultar anecdòtic, encotilla molt el seu repertori on sempre s'hi troben a faltar grans composicions de l'estil "Agnus Dei", "Rashida" o "The One You Love".

Anècdotes i històries

Rufus és un narrador d'històries. Ho fa en cada una de les seves composicions però, a més, li encanta posar al públic en antecedents sobre el que escoltaran. Quan es va composar, en quin estat anímic es trobava i quin és el significat de les lletres són algunes de les explicacions que dona entre cançó i cançó.

Per desgràcia el fet que sempre interpreti el mateix repertori fa que repeteixi anècdotes, com ahir al narrar un fet que li va succeir amb "Gay Messiah", una peça que va dur molta polèmica al Vaticà per la seva càrrega homosexual i religiosa. "Quan vaig assistir al Festival de Sanremo es va generar molta polèmica i em dabatia sobre si cantar-la o no. Com molt bé sabeu, a Itàlia posen sobrenoms als artistes famosos; Maria Callas era 'la Divina', un altre l'anomenaven 'la Estupenda'... doncs a mi els diaris em van batejar com 'el Escandaloso'", va explicar entre rialles com ja va comentar en el seu concert a l'Auditori de Girona el 2016. Tanmateix, va tenir prou gràcia per afegir una anècdota més sobre aquesta peça on en un concert a Califòrnia va canviar la lletra per no ferir a un nen de 10 anys d'entre el públic que, al final, "va resultar ser una lesbiana de 35 anys".

Rufus Wainwright es va acomiadar de Peralada després d'un concert d'una hora i 45 minuts anunciant el seu darrer 'bolo' en terres catalanes al Gran Teatre del Liceu l'abril de l'any vinent on donarà cloenda a la gira "Poses" prèvia a la presentació del nou disc.