Catalunya viu el ''somni'' d'RCR a la Biennal d'Arquitectura de Venècia

L'exposició mostra l'univers més íntim de Ramon Vilalta, Carme Pigem i Rafael Aranda

El pavelló català de la Biennal d'Arquitectura de Venècia viu des d'aquest dijous el "somni" dels RCR Arquitectes, guanyadors del Premi Pritzker d'Arquitectura l'any 2017. L'equip d'Olot representa Catalunya a la mostra que s'inaugura avui amb la proposta 'RCR.

El somni de natura 'Catalonia in Venice', on es plasma l'univers més íntim de Rafael Aranda, Carme Pigem i Ramon Vilalta i el projecte de centre de recerca que estan "construint" a la finca de La Vila a la Vall de Bianya (Garrotxa). L'exposició, que té com a co-comissàries la periodista Pati Nuñez i l'arquitecta Estel Ortega, aporta llum a la part més desconeguda dels tres integrats d'aquest equip i al seu projecte de futur més preuat.

Un dels membres de l'equip, Rafael Aranda, assegura que la mostra vol que el visitant pugui entrar al seu somni i acostar-se als "conceptes" que volen plasmar a La Vila. "Per nosaltres és un llegat que se'ns ha traspassat, nosaltres li posarem la nostra capa i serà el nostre llegat", ha dit Aranda. El director de l'Institut Ramon Llull, Manuel Forcano, ha assegurat que es tracta d'una exposició "singular" que converteix el pavelló català en un "poema".

En espai anunciat

Ho va anunciar l'exconseller de Cultura, Santi Vila, durant la inauguració de la Biennal de l'any passat. El consens amb el sector va ser clar: els guanyadors del Premi Pritzker (considerat el Nobel d'Arquitectura), RCR, representarien Catalunya a la celebració d'enguany. Durant mesos han estat preparant la proposta, juntament amb les co-comissàries de l'exposició Estel Ortega i Pati Nuñez, que aquest dijous s'ha inaugurat al pavelló català de Venècia i que porta el nom de 'RCR. El somni de natura_Catalonia in Venice'.

A la mostra no hi ha plànols ni maquetes. La voluntat és que el visitant visqui una experiència sensorial i connecti amb aquest equip d'arquitectes i la seva manera de veure el món, a través del qual creen projectes. També vol acostar als espectadors al seu projecte estrella, el centre recerca que estan creant a la Vall de Bianya.

La co-comissària del projecte, Estel Ortega, ha explicat que la mostra vol generar la sensació de "queda immers en un somni". Per això i per no predisposar al visitant, han decidit no fer cap intervenció a la façana exterior. Jugar amb el factor sorpresa perquè l'espectador entri al pavelló sense saber què hi trobarà.

Un espai "líquid"

La primera part de l'exposició rep el nom de 'Llindar' i descobreix als visitants una seqüència de 15 peces audiovisuals flotants que expliquen qui és l'equip d'RCR i "quins valors han consolidat la seva trajectòria" . Aquesta primera fase busca transmetre la sensació d'entrar poc a poc en un espai desmaterialitzar en el qual l'espectador no sàpiga on és, com si caigués a l'inici del son.

La segona part la constitueix el 'Somni', la representació de l'estadi més profund del son. Aquí els visitants podran veure una espècie de cova de llums i moviment, amb una concepció espacial fragmentada i misteriosa on els arquitectes presenten material del projecte de La Vila. "Entrem en una espècie d'espai líquid amb gairebé 6.000 lents en moviment que construeixen una topografia", explica Ortega. També hi ha 56 visualitzacions que han tractat "gairebé com a joies", que contenen imatges, textos i relacions visuals. En definitiva, "les propostes del que és i serà el projecte de La Vila".

L'equip d'RCR ha creat un espai perquè el visitant es pugui moure lliurement i tingui la possibilitat de construir la seva pròpia experiència, tal i com passa, sovint, en els somnis. Una mena de joc que vol fer-lo reflexionar i busca traslladar a la ciutat dels canals el seu projecte de la Vall de Bianya: una mena d'utopia en construcció que convertiran en un centre de recerca dedicat a l'arquitectura i el paisatge.

Un espai de "llibertat"

"Nosaltres el que volem transmetre és la reflexió que feia temps que teníem i que arran del premi ens vam veure una mica més capaços d'avançar: la creació d'un espai de llibertat on desenvolupar i compartir des de l'arquitectura però d'una manera més àmplia", assegura un dels integrats de l'equip, Rafael Aranda.

Aranda afirma que l'exposició fa un breu repàs a la seva trajectòria però sobretot posa la mirada al futur. "Volíem explicar el que en aquests moments es pot explicar del que serà el somni que volem crear", afegeix. Un somni que té nom: La Vila. En paraules d'Aranda, l'espai és "un llegat" que els han traspassat. "Nosaltres hi posarem la nostra capa i serà el nostre llegat", insisteix.

De moment, la mostra ja està provocant les reaccions que esperaven. Aranda ha explicat que les primeres impressions que han intercanviat amb els visitants van en aquest sentit. "Un capellà de la zona ens ha dit que és un espai diví, un espai que t'ajuda a sentir com a persona i això és molt bonic", afirma.

Per la seva banda, l'arquitecte Ramon Vilalta ha explicat que la mostra vol expressar el somni que suposa per a ells el projecte de La Vila. "És una realitat que està en procés i que, d'alguna manera vol explicar que a part de la vessant més professional que desenvolupem, ens agradaria que també ens acompanyés un espai més obert per a la reflexió i la recerca", afirma.

El pavelló català, un "poema"

L'institut Ramon Llull produeix i organitza la participació de Catalunya als Eventi Collateri de la Biennal des de l'any 2009 i és present al certamen des del 2012. El seu director, Manuel Forcano, ha assegurat que després que s'emportessin el guardó era gairebé una "obligació" que "omplissin el pavelló català" d'enguany. "Estem molt satisfets amb el resultat. Tenim un pavelló molt nou, brillant, efímer i intangible", ha dit. Una proposta que ha qualificat de "singular" i que ha convertit l'espai català de la Biennal en un "poema".

D'altra banda, Forcano ha lamentat que enguany la inauguració de la Biennal s'hagi hagut de fer sense conseller de Cultura. "Ho fem en un moment en què no tenim govern però hi som nosaltres i el director de l'Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), que representem el Departament de Cultura", ha dit. "El pavelló representa a tot el país", ha conclòs.

Conferències i activitats paral·leles

En el marc de l'exposició a la Biennal, s'ha programat un cicle sota el títol 'New formats: dream and nature', que té com a objectiu mostrar altres visions sobre l'univers dels arquitectes RCR a partir de persones i pràctiques que actuen com a filtre i permeten acostar-se a diferents punts de vista i, alhora, involucrar el nombre de persones més gran possible.

El programa consta de dues parts. Per una banda, xerrades i, per l'altre, un projecte d'universitats en el qual participen vuit escoles de tot Catalunya que han enviat propostes en resposta a la pregunta plantejada pels comissaris: 'Què aprenem de la natura?'. En concret, s'han seleccionat cinc propostes de cada escola participant que es podran veure en una pantalla de la mostra. Entre els escoles participants, hi ha BAU, Elisava, La Salle (Universitat Ramon Llull), ETSA Barcelona (Universitat Politènica de Catalunya), ETSA Vallès (UPC), UdG, School (Universitat Internacional de Catalunya) i la Universitat Rovira i Virgili.

La primera es va celebrar el 3 de maig a la seu del Col·legi d'Arquitectes de Barcelona per explicar el projecte dels arquitectes a Venècia i aquest dijous s'ha celebrat la xerrada 'Creating knowledge. New ways of communicating ART and Architecture', de la mà de Eva Franch i Pedro Gadanho. Demà a la tarda se'n faran dues més. 'Architecture Criticism' amb Glenn Murchutt, Juhani Pallasmaa i William J.R Curtis i les conclusions de 'RCR. Somni i Natura' amb els arquitectes i William J.R Curtis.

Les activitats paral·leles es faran a la nau adjacent als Cantieri Navali, estaran obertes al públic en general i es podran seguir en streaming des de la seu del COAC de Barcelona.