La Divisió de Trànsit dels Mossos d'Esquadra compleix enguany vint anys i un dels reptes que s'ha marcat i que fa temps que potencia és el de canviar consciències al volant.
Les xifres són clares: en vint anys els agents han format un total de 490.000 persones en mobilitat segura i han realitzat un total de 19.000 sessions arreu del país. De fet, en els darrers 13 anys les xerrades que realitzen els Mossos s'han gairebé quadruplicat i han passat de les 500 el 2004 a les més de 1.800 el 2017.
El cap de l'àrea regional de Trànsit de la Regió Policial Central, Avel·lí Garcia, ha manifestat que l'aposta del cos per la mobilitat segura és una "inversió de futur" i creu que la consciencia del risc per part dels conductors és cada cop més gran. L'objectiu de futur és arribar cada cop a més col·lectius, com ara els motoristes, i també a les empreses.
Un Mosso pels nens
El Jimmy és un 'minimosso' que té encantats els nens i nenes de les llars d'infants de la Catalunya Central. Aquest simpàtic titella que va vestit amb l'uniforme de mosso d'esquadra és un company inseparable dels agents de la Divisió de Trànsit de la Regió Policial Central (RPC) que es dediquen a impartir les sessions de mobilitat segura entre els escolars. "Un consell difós per un titella arriba molt més als infants que no pas un altre difós per un adult", ha relatat el coordinador de Mobilitat Segura de la RPC, Joan López.
Però les es xerrades a les llars d'infants, a les escoles o als instituts és només una part de la dedicació que fan els Mossos a la mobilitat segura. El cos policial arriba cada cop a col·lectius més diferents: des de persones amb discapacitats físiques i intel·lectuals, fins a agrupacions de ciclistes o motoristes, passant per la gent gran. Un dels sectors on els Mossos estan posant més esforços darrerament és en el de les empreses. De fet, López ha relatat que "el gran públic no ha rebut mai cap consell. Es treu el permís de conduir, però després no es recicla ni pren consciència dels perills de la carretera". López també ha aclarit que no se centren en empreses de transports, sinó en qualsevol tipus d'empresa: "tots som conductors i tots ens desplacem per anar a treballar", ha aclarit.
Però les es xerrades a les llars d'infants, a les escoles o als instituts és només una part de la dedicació que fan els Mossos a la mobilitat segura. El cos policial arriba cada cop a col·lectius més diferents: des de persones amb discapacitats físiques i intel·lectuals, fins a agrupacions de ciclistes o motoristes, passant per la gent gran. Un dels sectors on els Mossos estan posant més esforços darrerament és en el de les empreses. De fet, López ha relatat que "el gran públic no ha rebut mai cap consell. Es treu el permís de conduir, però després no es recicla ni pren consciència dels perills de la carretera". López també ha aclarit que no se centren en empreses de transports, sinó en qualsevol tipus d'empresa: "tots som conductors i tots ens desplacem per anar a treballar", ha aclarit.
De l'educació viària a la mobilitat segura
En aquests vint anys la formació que realitzen els Mossos també ha canviat molt i s'ha passat de la tradicional educació viària –on s'ensenyava les normes bàsiques de seguretat viària i les senyals de trànsit- a l'actual educació per a la mobilitat segura. El cap Trànsit de la Regió Policial Central, Avel·lí Garcia, ha explicat que el repte és arribar al màxim de col·lectius possibles per "apel·lar a la consciència de la gent i arribar a la missió que ens exigeix Europa de zero víctimes a la carretera".
De fet, Garcia està segur que aquesta educació per la mobilitat segura ja ha donat els seus fruits, sobretot, en la consciència de la gent. "La gent sap que a la carretera hi ha un risc i, malgrat que encara hi ha accidents, la gent és conscient i més responsable", ha apuntat el cap de Trànsit. Garcia ha posat exemples com el de portar el cas o el de posar-se el cinturó només en entrar al cotxe, com a fites que s'han assolit en els darrers anys.
Tot i això, les noves tecnologies i l'ús del mòbil han posat deures importants al cos dels Mossos. "Aquí hi tenim una assignatura pendent", ha admès Garcia, que considera que el cos policial ha d'aconseguir "aprofitar les noves tecnologies per evitar els accidents i no per causar-los". També ho ha constatat en les xerrades que imparteix a Girona l'agent de formador de conducció segura dels Mossos, Ramon Cos. Per ell, "la tecnologia ens ha absorbit" i considera que "l'ús del mòbil ens sobrepassa".
De fet, Garcia està segur que aquesta educació per la mobilitat segura ja ha donat els seus fruits, sobretot, en la consciència de la gent. "La gent sap que a la carretera hi ha un risc i, malgrat que encara hi ha accidents, la gent és conscient i més responsable", ha apuntat el cap de Trànsit. Garcia ha posat exemples com el de portar el cas o el de posar-se el cinturó només en entrar al cotxe, com a fites que s'han assolit en els darrers anys.
Tot i això, les noves tecnologies i l'ús del mòbil han posat deures importants al cos dels Mossos. "Aquí hi tenim una assignatura pendent", ha admès Garcia, que considera que el cos policial ha d'aconseguir "aprofitar les noves tecnologies per evitar els accidents i no per causar-los". També ho ha constatat en les xerrades que imparteix a Girona l'agent de formador de conducció segura dels Mossos, Ramon Cos. Per ell, "la tecnologia ens ha absorbit" i considera que "l'ús del mòbil ens sobrepassa".
L'"i+d+i" dels Mossos
A banda de les xerrades en mobilitat segura que imparteixen els Mossos, el cos també participa en diferents projectes a nivell europeu que acaben repercutint en la seguretat dels conductors. Un d'ells és el projecte 'Child', en el qual totes les policies europees recullen dades dels accidents on hi ha criatures implicades i aquestes s'acaben traslladant als fabricants perquè puguin revertir en més mesures de seguretat en els productes, com ara les cadiretes. D'altra banda, la policia catalana també participa al projecte 'Dakota', que també consisteix en recollir dades 'in situ' als accidents de transit que s'acaben traslladant als fabricants de cotxes per tenir "cotxes més segurs".