Els PGE inclouen la supressió del pas a nivell de Flaçà

El govern espanyol destina 1,9 MEUR a bonificar els tràilers obligats a passar per l'AP-7

Segons recull el projecte dels PGE, que ahir va entrar al Congrés, l'empresa pública Adif invertirà 56,54 milions d'euros (MEUR) a les comarques gironines. D'aquest global, 29,51 MEUR corresponen a obres i projectes que es duran a terme a la xarxa de tren convencional; és a dir, la de Rodalies. La resta d'inversions seran actuacions que es faran a la línia de l'alta velocitat.

Dins el paquet destinat a Rodalies, l'executiu estatal hi ha inclòs diferents obres (que ja ha posat sobre paper en un llistat). De moment cap d'elles té una partida concreta, perquè s'aniran finançant –i pagant- amb càrrec al pressupost tipus que Adif destina a la xarxa de tren convencional.

En aquesta relació, l'Estat hi ha inclòs la supressió del pas a nivell de Flaçà. Una obra que fa temps que el poble reivindica, i que suposarà fer desaparèixer la barrera que parteix el municipi en dos. El projecte, valorat en uns 5 MEUR, fa més d'una dècada que està redactat. Fins i tot, l'any 2007 el Ministeri de Foment va arribar a treure les obres a licitació, però a partir d'aquí no s'ha avançat més.

Els treballs han de permetre suprimir l'actual pas a nivell construint un vial soterrat que creui les vies, per on circularan els cotxes i hi passaran els vianants. Ara, el govern espanyol ha anunciat la intenció de desencallar el projecte aquest 2018, tot i que de moment se'n desconeixen els detalls.

Via nova entre Caldes i Maçanet

A més del pas a nivell de Flaçà, la llista d'inversions de l'Estat a la xarxa de Rodalies també inclou la renovació integral tant de la via com de la catenària entre les estacions de Maçanet de la Selva i Caldes de Malavella. En aquesta última, a més, s'hi aixecarà una nova subestació per subministrar energia als trens. Per últim, a Portbou, el govern espanyol preveu millorar l'accessibilitat a l'estació i rehabilitar diferents estructures metàl·liques de les instal·lacions ferroviàries.

A més de les inversions que farà Adif, els PGE també recullen que Renfe destinarà 10,92 MEUR a la demarcació. Entre d'altres, per millorar la seguretat de la xarxa i dur-hi a terme reparacions.

1,9 MEUR per bonificar els tràilers

D'altra banda, dins els PGE per a aquest 2018 l'Estat hi ha inclòs una partida d'1,9 MEUR destinada a bonificar els tràilers obligats a desviar-se per l'AP-7. Aquesta mesura, que el proper dia 19 farà cinc anys que va entrar en vigor, afecta els camions de quatre o més eixos i s'aplica en aquells trams on l'N-II encara no està desdoblada (és a dir, des de Fornells de la Selva fins a la Jonquera).

En aquest cas, als camions que fan tot el tram per autopista se'ls bonifica un 35% del peatge. En el cas d'aquells que facin moviment interns, el percentatge augmenta fins al 50%. Aquests descomptes els assumeixen la concessionària Abertis, la Generalitat i l'Estat.

4,1 MEUR a l'AP-7 i 1,76 a Costes

D'altra banda, pel què fa a infraestructures viàries, el projecte dels PGE també recull una inversió addicional de 4,1 MEUR al tram de l'AP-7 que creua les comarques gironines. En aquest cas, a càrrec de la concessionària de l'autopista (Abertis).

Per últim, si es passa la lupa pel document, els pressupostos concreten que aquest 2018 Costes preveu invertir 1,76 MEUR al litoral gironí. D'aquests, 700.000 corresponen a actuacions per frenar la regressió de les platges i recuperar sistemes litorals. El milió i escaig restant són partides que permetran fer obres de conservació (per exemple, a dics i esculleres) o dur a terme estudis tècnics, entre d'altres.