Red Eléctrica desmantellarà a l'estiu les línies compactades amb la MAT

Els treballs acumulen anys de retard

La nova subestació de la MAT se situa al mig del tram Bescanó-Santa Llogaia, en uns terrenys de Sant Julià de Ramis a tocar de l'N-II. Les obres van començar la primavera de l'any passat i ara, aquest gran parc elèctric ja va prenent forma. De fet, segons precisa Red Eléctrica, actualment aquesta és la subestació més gran de 400 kV que s'està construint arreu de l'Estat.

Els operaris ja han instal·lat els sis grans transformadors que la formen i ara se centren en les estructures de formigó del complex. El delegat de la companyia avança que La Farga entrarà en servei a finals d'any –en concret, al desembre- i permetrà "millorar l'alimentació a tota l'àrea de Girona, a través de les diferents línies de la xarxa de transport".

La Farga rebaixarà l'energia que arribi de la MAT fins als 220 kV i l'injectarà a les diferents esteses. Precisament, una d'aquestes serà la nova línia que enllaçarà aquesta subestació amb la de Juià (Gironès). Un projecte que Red Eléctrica ha modificat recentment davant l'oposició dels cinc pobles que se'n veien afectats. Ara, la companyia aprofitarà un traçat ja existent per fer-hi passar aquesta estesa.

Comença el desmantellament

El delegat de Red Eléctrica també ha avançat que aquest estiu la companyia començarà a desmantellar les antigues línies que s'han compactat amb la MAT. En total, hi ha quatre traçats que hauran de desaparèixer. Dos d'ells es troben al tram Bescanó-Santa Llogaia i les altres, al Vic-Bescanó.

Segons ha precisat Pinós, a partir del juny ja es començaran a desmantellar els suports de la línia de 110 kV Vic-Sau-Susqueda, que fa 17,5 quilòmetres i suma una trentena de torres. "Ara ja s'estan fent els treballs previs per tirar endavant l'obra", ha concretat el delegat.

Més o menys en paral·lel, Red Eléctrica també començarà a desmuntar un altre traçat. Es tracta del tram de la línia de 220 kV comprès entre les subestacions de Bescanó i La Farga. Té 19 quilòmetres i 52 torres.

Les altres dues esteses pendents, però, aniran més tard. La primera és part d'una línia de 132 kV, d'on se n'eliminaran les torres als 19 quilòmetres que hi ha entre la subestació de Sant Julià de Ramis i la de Santa Llogaia. En total, desapareixeran una cinquantena de suports. No s'hi començarà a treballar, però, fins que Endesa no posi en servei la subestació que construeix a l'Alt Empordà (a tocar de l'estació conversora de la MAT).

Per últim, la quarta línia que passarà compactada amb la MAT és una estesa de 220 kV entre Vic i Bescanó (que té 38 quilòmetres i 60 torres). "Aquesta no es retirarà fins que la subestació de La Farga entri en servei", concreta Pinós.

Un retard de dos anys

El delegat de Red Eléctrica admet que el desmantellament d'aquestes línies arrossega retards. De fet, la primera previsió de la companyia situava l'inici dels treballs al gener del 2016.

Lluís Pinós, però, explica que "una sèrie de condicionants previs" han obligat a anar endarrerint els treballs. A més, també recorda que hi ha línies que no es poden desmuntar fins que les subestacions que les alimenten estiguin enllestides. "Això també ha fet que les obres no es poguessin fer abans", ha dit.

Riudarenes, sense notícies

La subestació de la Farga és una de les peces que queden per completar el projecte de la MAT a les comarques gironines. L'altra és el ramal de Riudarenes (Selva). Pinós ha recordat que, precisament ara fa un any, la companyia va rebatre l'estudi d'alternatives que li va fer arribar la Generalitat.

En concret, Red Eléctrica va descartar-les totes i va sostenir que l'única opció viable era que el ramal dels 400 kV passés aeri creuant les Guilleries. "A partir d'aquí, no tenim més notícies; nosaltres vam presentar el nostre informe i ara això està en mans de la Generalitat", ha conclòs.