Serge Cazaux i Maxime Vilmot guanyen el 66è Rally Moritz Costa Brava

Ferreiro-Anido, tercers, els millors espanyols en la general

L'equip francès compost per Serge Cazaux i Maxime Vilmot (Ford Sierra Cosworth 4x4) ha guanyat el 66 Rally Moritz Costa Brava, prova inaugural dels campionats d'Europa, Espanya i Catalunya de Ral·lis Històrics. La cursa ha atret la presència de 158 cotxes distribuïts en les tres categories en competició: Velocitat, Regularitat i Legend (exhibició). Després d'aquest duo ha finalitzat un altre equip francès, Jean François Berenguer-Aline Berenguer (BMW M3) i el gallec compost per Xesús Ferreiro-Xavi Anido (Ford Escort RS).

L'extraordinària participació de la que un any més ha gaudit la prova organitzada per RallyClassics és el resultat de molts factors, entre ells la tradició històrica i l'enorme prestigi de la cursa, sumat a unes carreteres que són el somni de tot pilot i a una organització i acolliment humà sense comparació. Pilots de gran fama, molts d'ells amb un palmarès impressionant, han participat en les tres modalitats per igual, destacant antics guanyadors o noms que van protagonitzar la història de més de sis dècades a la Costa Brava: Tony Carello, Mauro Pregliasco, Salvador Cañellas, Carles Santacreu, Mia Bardolet i un llarg etcètera en el qual no es poden oblidar els actuals seguidors dels campionats pels quals puntuava el ral·li.

El 66 Rally Moritz Costa Brava es va dissenyar amb un format assequible i trams coneguts, per desenvolupar un itinerari que era capaç d'oferir tots els atractius d'una zona que ha estat enormement important pels ral·lis de tots els temps. La cursa estava estructurada en dues etapes, una nocturna el divendres 16 amb una sola passada als trams ‘Santa Coloma-Sant Hilari’ (13,8 km); ‘Sant Hilari-Osor’ (12,6 km) i ‘Els Àngels’ (15,7 km), i una altra de diürna durant tota la jornada del dissabte, molt més llarga que la precedent, amb quatre especials a realitzar dues vegades: ‘Osor’ (12,2 km); ‘Collsaplana’ (16,1 km); ‘Grions’ (10,2 km) i ‘Cladells’ (15,7 km).

L'etapa del divendres va ser propietat de “Lucky” Battistolli-Fabrizia Pons (Lancia Delta HF Integrale 16V), que van guanyar els tres trams finalitzant el recorregut del dia a Girona amb 40” sobre Jean-François i Aline Berenguer (BMW M3) i 43”7 sobre Serge Cazaux-Maxime Vilmot (Ford Sierra Cosworth 4x4). Xesús Ferreiro-Xavi Anido (Ford Escort RS) acabaven el dia cinquens i primers espanyols i amb tota la intenció de presentar batalla a Karl Wagner-Gerda Zauner (Porsche 911 SC), que els precedien. La major part d'aquesta curta etapa va transcórrer sobre pis mullat, pluja que es va iniciar minuts abans de donar-se la sortida i que pràcticament no va abandonar als participants fins a la mateixa meta.

El dissabte tenia lloc l'autèntica etapa per marcar diferències, però en aquests casos també solen ocórrer incidents que beneficien a uns i enterren les possibilitats d'uns altres, i això va ser precisament el que va ocórrer. El guanyador de fa una temporada, “Lucky”, a uns 7 km d'iniciat el tram ‘Collsaplana’ trencava una llanda i l'incident afectava la transmissió, la qual cosa l’obligava a retirar-se. L'italià, que havia guanyat el tram anterior, ‘Osor’, perdia així les opcions de guanyar un ral·li que tenia completament controlat, la qual cosa propiciava que altres pilots obtinguessin inesperadament la possibilitat de vèncer.

Serge Cazaux, pilot que habitualment competeix al nostre país, va aprofitar l'oportunitat, guanyant el tram on es va retirar “Lucky” i col·locant-se líder, posició que va mantenir després de ‘Grions’ malgrat cedir 3,9” a Jean-François Berenguer (BMW M3). Poc li va durar l'alegria a Cazaux ja que a ‘Cladells’, Berenguer el desbancava de la primera posició en marcar l’escratx, arribant així a la meitat d'etapa a Girona amb 7 dècimes per davant.

Només donar inici la segona volta, Berenguer demostrava voler guanyar marcant el millor registre a ‘Osor’ però augmentant només la seva renda en 6 dècimes, de manera que en el sempre difícil ‘Collsaplana’ es podria veure quin del dos pilots presentava la candidatura més sòlida. En aquest mític tram, Cazaux pilotava el seu Sierra a un magnífic millor temps, 8”6 més ràpid que Berenguer, per la qual cosa es feia de nou amb la primera posició mancant dos trams per al final.

A ‘Grions’, Cazaux continuava amb la suma al seu favor i li treia 3”9 a Berenguer, de manera que el primer d'ells arribava a Cladells amb 11”2 d'avantatge que hauria d'administrar en els 15,7 km de què constava l'especial. Res anòmal va passar i encara que Berenguer va guanyar l'última especial, Cazaux va conservar el liderat del ral·li que ja no abandonaria fins a la meta de Girona.

Entre els espanyols de l'apartat FIA van manar sempre Xesús Ferreiro-Xavi Anido (Ford Escort RS) i a més pujant a la tercera plaça de la general absoluta a la qual van accedir després de la retirada de “Lucky”, atès que ja s'havien desembarassat de l’excampió europeu, Klaus Wagner (Porsche 911 SC), que a més acabaria abandonant. A mitja jornada, Cele Foncueva-David de la Puente i Joaquim Doménech-Rodrigo Sanjuan, tots dos amb Ford Sierra Cosworth, es trobaven en les posicions respectives 9a i 12a.

En el segon gir tot seguia igual i Ferreiro-Anido concretaven una magnífica actuació, en tercera posició del podi absolut FIA. De totes maneres, els gallecs han acabat en segona posició del nacional de ral·lis històrics, atès que la parella guanyadora, Cazaux-Vilmot, competeix amb llicència espanyola ja que té la intenció de participar en altres proves del Campionat d'Espanya. Cele Foncueva-David de la Puente completaven el podi nacional en l'apartat FIA, encara que en l'estricte del Campionat d'Espanya han estat tercers José Mª Martínez-Luka Larrosa (BMW M3), seguits de la parella asturiana.