Les expropiacions endarrereixen les obres del carril bici de Santa Pau

Tindran un cost de 654.000 euros i un termini d'execució de sis mesos

Les obres del nou vial per a vianants i ciclistes al Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa no començaran fins al juny vinent. La tramitació de les expropiacions de terrenys de particulars s'ha endarrerit i això ha fet que els treballs no puguin començar aquest trimestre com es preveia inicialment. El Departament de Territori i Sostenibilitat les va adjudicar a finals de l'any passat per un import de 654.000 euros i un termini d'execució de sis mesos.

Aquesta nova via ha d'enllaçar de forma més segura i ordenada la urbanització de Can Blanc de Santa Pau i els aparcaments de la Fageda d'en Jordà i del volcà de Santa Margarida, els indrets més concorreguts del parc. Durant els mesos de més afluència de visitants, la carretera GI-524 de Santa Pau s'omple de vianants que caminen per la calçada. A més a més, quan els aparcaments habilitats no admeten més vehicles, alguns opten per estacionar als vorals de la carretera, dificultant el pas de vianants i vehicles.

L'alcalde de Santa Pau, Josep Companys, ha lamentat l'endarreriment i ha recordat que és una obra "llargament esperada". En declaracions a l'ACN, ha explicat que tenien la "il·lusió" de tenir-ho acabat abans de l'estiu, una època amb molta afluència de visitants, però que ara ja no podrà ser fins almenys a finals d'any. "Haurem passat un altre any sense tenir l'obra que ha de garantir la seguretat i mobilitat dels visitants; per sort no hem hagut de lamentar cap accident però és un tema que ens preocupa, sobretot quan hi ha màxima afluència a la Fageda", afegeix.

Tres quilòmetres de llarg

El nou vial estarà fet de paviment de terra sòlida i farà tres quilòmetres de longitud. Discorrerà segregat de la carretera GI-524, quedant separat del pas de vehicles. Els treballs també preveuen incloure sistemes per a facilitar el drenatge, la instal·lació de baranes de fusta i barreres de seguretat i la col·locació de senyalització vertical i d’orientació. El projecte també preveu mesures d’integració en l’entorn com plantacions i hidrosembres i la construcció d’un calaix de formigó de 4,8 metres de longitud i 3,4 metres d'amplada per salvar la riera situada a la zona de les Escoles.

La construcció d'un col·lector

L'Ajuntament de Santa Pau demanarà a l'empresa constructora del nou vial, formada per una UTE d'empreses de la zona, que aprofiti els treballs sobre el terreny per passar un col·lector de sanejament entre la zona urbana de Can Xel fins a la depuradora d'Olot. "És un tema que està sobre la taula i que ja s'ha treballat amb el SIGMA", explica l'alcalde. Ara falta que l'empresa ho vegi viable. Es calcula que aquesta canonada costaria uns 130.000 euros aproximadament. La connexió es podria fer més endavant, segons el consistori, que voldria almenys tenir els tubs passats.