El setè Festival del Circ aposta per tres números procedents de Corea del Nord

Matabosch admet que han fet "passes enrere" amb el projecte del Museu

El planter que ha deixat l'herència comunista a molts països és la base de la proposta artística del setè Festival Internacional del Circ Elefant d'Or. Del 22 al 26 de febrer es podran veure un total de 24 atraccions amb 88 artistes de catorze països diferents. El director del certamen, Genís Matabosch, defineix l'edició 2018 com "la de més qualitat i quantitat de països presents".

La passió dels països de l'òrbita soviètica pel circ serà al darrere de la meitat de les creacions que hi arribaran. Les companyies estatals de Rússia, Vietnam, Bielorússia i Cuba presentaran alguns números "o totalment inèdits o almenys mai vistos a l'Europa occidental", segons ha ressaltat Matabosch.

Tres de les propostes tenen origen a Corea del Nord. El país, que centra l'actualitat internacional, viu una situació de tensió que posa en risc la seva actuació. Aquesta realitat ha fet que altres certàmens hagin desestimat contractar la companyia nacional del país comunista. Matabosch ha explicat que han "arriscat" portant aquests tres números.

"Ja era complicat pel cost dels bitllets però ara també ho és pels visats i perquè els deixin sortir del país", explica Matabosch. El Gran Circ de Pyongyang actuarà amb funàmbuls a gran alçada, bàscula i balança russa amb barra fixa.

Set números aeris

En l'edició 2018 del Festival del Circ hi haurà set números aeris. Aquest creixement es deu a la possibilitats que té la carpa que s'instal·larà al Camp de Mart de la Devesa de Girona. Les disciplines aèries es poden fer perquè "la carpa té una cúpula quadrada amb dotze metres de costat i ubicada a catorze metres i mig del terra", ha assenyalat Matabosch. Unes proporcions pròpies de "qualsevol gran circ estable d'arreu del món", segons el director del certamen.

Entre els números hi ha el duo A&J, format després de la resolució de dues anteriors parelles d'acròbates o els equilibris al trapezi de De Tru, originari del Vietnam. Verónica Rybchonak i Maksim Vinahradau també faran un número amb teles aèries que es va estrenar al Festival Internacional del Circ de Minsk.

Dos clowns, l'argentí Pietro Vicenti i el rus Anatolii Okulov actuaran en els dos espectacles per posar la nota d'humor. L'objectiu és "equilibrar" els números que es poden veure als dos espectacles.

Nous països que debuten

Els responsables del Festival del Circ asseguren que la cerca dels números els ha portat a fer càstings "arreu del món". En total, s'hi podran veure disset disciplines en els tres espectacles previstos: les dues semifinals i la final.

Aquest setena edició inclourà per primer cop números de Moldàvia, Austràlia, Finlàndia, Turkmenistan, França o Anglaterra. Els espectacles d'obertura i clausura aniran a càrrec de la companyia de dansa del Royal Circus de Gia Eradze adscrita al Gran Circ Estatal de Moscou.

Matabosch assegura que, a banda de països debutants, també hi haurà "molts" espectadors debutants. La venda de les entrades va a "bon ritme" i esperen créixer respecte a les edicions anteriors a Figueres

Llavors i fonaments d'un Museu del Circ

Un dels projectes clau que té l'entitat promotora del festival és la creació del Museu del Circ. Genís Matabosch ha recordat que la seva creació forma part "dels estatuts de la Circus Art Fundation", entitat privada que ell mateix presideix. Matabosch ha intentat que es pugui obrir aquest espai a les diferents seus que ha tingut fins ara el certamen (Albacete i Figueres).

A la capital de l'Alt Empordà, Matabosch va arribar a posar a sobre la taula un projecte d'entorn a sis milions d'euros (MEUR) en una antiga casa pairal. El consistori va desestimar posar fons a la seva construcció quan l'equip de govern es va quedar en minoria. Un factor que va incidir en el trasllat de l'esdeveniment a Girona.

El consistori gironí però no contempla per ara fer cap Museu del Circ. En la roda de premsa de presentació de la programació artística, Genís Matabosch ha fet autocrítica i ha admès que el projecte no tenia "bases sòlides". Per aquesta raó, admet que han fet "passos enrere" sense renunciar a la seva construcció.

El director creu que hi havia un problema "d'enfocament" en el Museu del Circ tal i com estava dissenyat i ara cal un replanteig per una proposta que defineix com a "ambiciosa" i "necessària". El regidor de cultura de Girona, Carles Ribas, ha considerat el festival com una "llavor" d'aquesta proposta perquè arreli. "Quan el regidor diu això, estem en total sintonia", ha assegurat Matabosch.