Blanco diu a Girona que Foment licitarà el soterrament del tren convencional amb 350 MEUR

El ministre ha xifrat l'inversió a Catalunya en 12.600 milions d'euros des de l'any 2004

  • Blanco acompanyat per Jaoquim Nadal i Anna Pagans © M. Estarriola
    Blanco acompanyat per Jaoquim Nadal i Anna Pagans © M. Estarriola
  • El ministre iniciant les perforacions © ACN
    El ministre iniciant les perforacions © ACN
  • José Blanco i Anna Pagans damunt la tuneladora 'Gerunda' © M. Estarriola
    José Blanco i Anna Pagans damunt la tuneladora 'Gerunda' © M. Estarriola

El ministre de Foment, José Blanco, ha assegurat aquesta tarda a Girona que el seu ministeri procedirà a la licitació de les obres de soterrament del tren convencional i la desaparició del viaducte actual amb una inversió de 350 milions d'euros. Les obres, fruit d'un conveni entre l'Ajuntament de Girona i Adif, s'iniciaran tant bon punt acabin les obres dels túnels del TGV que creuaran la ciutat. Amb tot, el ministre també ha comentat que  Catalunya ha estat durant el 2009 la primera comunitat d'Espanya en quan a inversió licitada i executada. 'Hem licitat prop de 2.000 milions d'euros i n'hem executat prop de 2.700 milions', ha dit Blanco qui ha afegit que 'Catalunya també és la primera comunitat en inversió executada des de que varem entrar al govern l'any 2004 amb més de 12.600 milions d'euros'. En aquest sentit, Blanco també ha mostrat el seu compromís d'impulsar 'de forma definitiva' aquest mateix any el desdoblament de la N-II en tot el tram que actualment falta per completar.

El ministre s'ha desplaçat aquesta tarda fins a Girona per supervisar l'inici dels treballs de perforació del túnel urbà de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa. La tuneladora 'Gerunda' ha començat l'excavació en el pou d'atac, situat en el sector de Mas Xirgu, des d'on recorrerà una distancia de 2,8 km fins el pou d'extracció, emplaçat al barri de Fontajau.

La construcció del tram de túnel urbà i l'estació de Girona representa una de les principals fites en el desenvolupament de la Línia d'Alta Velocitat, que permetrà a Espanya integrar-se el 2012 a la futura Xarxa Transeuropea d'Alta Velocitat, i a la que dóna continuïtat en el seu avenç cap a aquesta frontera. El tram Barcelona-Figueres compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros, dels quals més de 278,6 milions corresponen al túnel urbà i la futura estació de Girona.

El túnel

El túnel urbà de Girona té una secció interior de 94 m2 i una longitud total de 3,6 km que discorren des del sector de Mas Xirgu fins el barri de Fontajau, i dels que 2,8 s'excaven amb tuneladora, mentre que els trams restants, que corresponen als pous d'atac i extracció i a l'estructura de l'estació, s'executen mitjançant el sistema de túnel entre pantalles. Una vegada completat el procés de muntatge i la fase de proves, la tuneladora 'Gerunda' ha iniciat avui l'excavació mecanitzada en el pou d'atac, situat al sector de Mas Xirgu, a una profunditat aproximada de 22 metres. Des d'aquest punt, avançarà en direcció nord, excavant el primer dels túnels, denominat Girona I i d'1,3 km de longitud, fins arribar a l'estació, on es realitzaran els treballs de revisió i manteniment de la màquina per a garantir el seu òptim funcionament.

La tuneladora es desplaçarà per l'interior de l'estructura de l'estació per a iniciar la perforació del segon túnel, denominat Girona II i d'1,6 km, fins el pou d'extracció, emplaçat al barri de Fontajau, després de creuar per sota el riu Ter, entre alguns punts singulars i assolint una profunditat màxima de 36 metres. La construcció del túnel es completarà amb l'execució de cinc pous que es destinaran, un cop posat en explotació, a ventilació i/o sortides d'emergència.

Les obres han d'estar acabades l'any 2012 moment en que coincideix amb la celebració del 150è aniversari de l'arribada del primer ferrocarril a Girona.