Territori vol tenir enllestides les variants d'Olot i Les Preses el 2022

El Govern assumirà el cost de més de 160 MEUR

El Departament de Territori i Sostenibilitat vol tenir enllestides les futures variants de Les Preses i Olot (Garrotxa) l'any 2022, unes obres molt reclamades pel territori per completar l'eix Vic-Olot. La que està més avançada es la d'Olot, que ja té el projecte constructiu fet. Es preveu que les obres comencin el primer trimestre del 2019, amb una durada de 36 mesos i un cost de 124 MEUR.

Abans de licitar les obres, però, és indispensable tenir fets els estudis informatius de la variant de Les Preses i de la futura connexió amb l'A-26, que és competència de l'Estat. "Fins que no tinguem la certesa de la connexió amb aquestes dues altres peces, no podrem licitar les obres de la variant d'Olot perquè hi hauria un risc molt alt de modificats" que comportarien un sobrecost inassumible, ha assenyalat el titular de Territori, Josep Rull. El cost estimat de la variant de les Preses és d'entre 30 i 50 MEUR, amb un termini d'obres de 20 mesos. En una visita a Olot, Rull ha confirmat que la Generalitat assumirà el cost de les dues vies sense recórrer a crèdit.

Més de cinc anys és el que la Generalitat calcula que necessita per solucionar un dels "grans colls d'ampolla" que queden a les carreteres catalanes que són competència seva. Així s'ha referit el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, a la situació que es viu al nucli urbà d'Olot que connecta des dels túnels de Bracons passant pel vial Sant Jordi. La mitjana diària és d'uns 24.000 vehicles que fan aquest recorregut, un "trànsit que no es pot comparar amb cap altre indret de Catalunya" i que demostra que la futura variant d'Olot era una assignatura que la Generalitat "tenia pendent", segons ha admès el mateix conseller.

La variant d’Olot representa el tram central de les tres peces que queden per completar l’eix de Bracons, juntament amb la futura variant de Les Preses i la connexió de la variant d'Olot amb l'A-26, aquesta última competència de l'Estat. La variant d'Olot és la que està més avançada, amb el projecte constructiu ja fet. L'obra abasta uns 5 quilòmetres de longitud i inclou un túnel de 2,5 quilòmetres per la Serra de la Pinya i les connexions amb la xarxa viària existent. La variant té dos carrils per sentit de la circulació.

Durant una visita a Olot, en què s'ha reunit amb els alcaldes dels tres municipis afectat –Olot, Les Preses i La Vall d'en Bas-, ha anunciat el calendari de les diferents fases. Rull ha subratllat de nou que les tres obres formen part d'una sola "unitat" i que totes elles són necessàries perquè tot el procés constructiu sigui "un èxit".

El titular de Territori ha anunciat que el Govern té la voluntat de licitar les obres de la variant d’Olot entre l'estiu i la tardor de 2018, un cop estiguin tancades la informació pública i la tramitació ambiental de la variant de Les Preses i de la connexió amb l’A-26 al nord d'Olot. Així, els treballs podrien començar el 2019 i anar avançant en la tramitació dels dos trams restants. Tant en el cas de la variant de les Preses com la connexió amb l'A-26 es vol tenir aprovats els estudis informatius la primavera del 2018, per després fer una possible licitació d'obres a la tardor del 2019 i començar-les l'any següent.

Diferents terminis d'obra però posada en servei el 2022

La variant d'Olot és la que té un termini més llarg, uns 36 mesos, mentre que les altres dues obres es preveu que necessitin uns 20 mesos. L'objectiu final és aconseguir que els tres trams puguin entrar en funcionament de forma simultània, concretament l'any 2022.

Aquest és un aspecte que també ha subratllat l'alcalde d'Olot, Josep Maria Corominas, que ha alertat que, en cas que els tres sectors s'obrissin en diferents terminis, "provocaria més problemes que no pas en resoldria". D'altra banda, també ha agraït el compromís de la Generalitat per tirar-ho endavant amb un "bon calendari i un camí marcat" que els permetrà veure "la llum al final del túnel". També s'ha compromès a treballar per mantenir la unitat entre els tres consistoris afectats, tot recordant que per arribar fins aquí ha calgut trobar el consens al territori. Cal recordar que s'ha consensuat que la variant de Les Preses tindrà un sol carril per sentit i que transcorrerà pel marge dret del riu Fluvià. El Departament de Territori i Sostenibilitat va adjudicar el mes passat la redacció dels estudis informatiu i d'impacte ambiental.

Pel que fa al finançament, Rull ha explicat que s'ha descartat el "sistema de pagament diferit i estructurat que contemplava la connexió fins a l'AP-7 " perquè el cost era massa elevat. Finalment, s'ha decidit que les dues variants s'assumeixin amb fons de la Generalitat i sense recórrer a crèdit. Les aportacions que es faran seran graduals, essent els anys 2022 i 2023 els de "màxima inversió" per a aquestes dues obres. El cost de la variant d'Olot està xifrat en 120 milions d'euros i la variant de Les Preses, entre 30 i 50 MEUR.

El tram estatal, a punt de desencallar-se

El tram que connectarà la variant d'Olot amb l'A-26 que és competència de l'Estat està a punt de desencallar-se. Segons Rull, "hi ha molt bona predisposició per assolir un bon acord" amb Foment que ha afirmat que aquesta és una obra que assumirà el govern de Madrid i que per tant els pertoca a ells donar-ne els detalls.

El mes passat, el ministre de Foment, Iñigo de la Serna, acusava la Generalitat de posar pals a les rodes a aquest tram i el conseller Rull, a banda de negar-ho, també va demanar-li que desbloquegés l'obra per poder completar l'eix Vic-Olot. Ara, però, sembla que les dues administracions estan a punt d'arribar a una entesa. Rull ha subratllat que, entre les línies vermelles, hi ha "no separar el barri de l'Hostal del Sol de la ciutat".

Finalment, el titular de Territori i Sostenibilitat ha destacat que aquestes tres peces no només comportaran un impacte econòmic al territori, que millorarà la connectivitat, sinó que els ciutadans "guanyaran qualitat de vida".