Formació de docents garrotxins sobre la diversitat religiosa

Olot formarà els docents en la gestió de situacions relacionades amb la diversitat de creences

Sota el títol 'Creences i religions. Llibertat, diversitat i conflicte', el projecte vol promoure el respecte per aquesta diversitat a través d'un itinerari d'activitats culturals que es faran a partir del juny i fins al gener del 2018. És una iniciativa del Consorci d'Acció Social de la Garrotxa i l'Institut de Cultura d'Olot juntament amb l'Institut Municipal d'Educació. A més a més, compta amb la col·laboració de diferents entitats de la ciutat i el suport de la Direcció General d'Afers Religiosos de la Generalitat i el Grup de Diàleg Interreligiós d'Olot.

La voluntat del projecte és donar a conèixer les normatives i també fer accions de sensibilització, especialment destinades als joves. El regidor de Cultura i Benestar Social d’Olot, Pep Berga, ha destacat el paper transmissor de la cultura, tot dient que "explicar una cosa a través d'un informe o a través del teatre o de la música és molt diferent, l'aprenentatge és molt més gran quan hi intervenen les emocions". Per altra banda, ha subratllat que el fet d'haver escollit el tema de la diversitat de creences no es deu a cap cas greu de convivència sinó que el que es vol és treballar la prevenció pensant en les futures generacions. "El grau de cohesió social i convivència és molt elevat, no hi ha hagut cap fet greu de discriminació", ha afegit.

L'itinerari comença amb una xerrada el dia 2 de juny a càrrec de Teresa Forcades, seguida d'un col·loqui amb membres de les diferents tradicions religioses de la ciutat. L'activitat principal serà l'exposició que s'inaugurarà el 17 de juny al Museu dels Sants on s'abordarà la diversitat de creences des de l'àmbit dels "silencis, les paraules i els crits". En ella, es recollirà l'ampli ventall d'aquest concepte que va des de les supersticions, passant per les religions, les persones que no creuen en res o les que hi creuen però no són practicants, entre d'altres. El programa també inclou taules rodones i propostes d'arts escèniques i musicals.

Una altra de les activitats destacades és la Nit de les religions, que es farà el 8 de juliol de les quatre de la tarda fins a les onze de la nit. Consistirà en un recorregut pels centres de cultes de les 6 confessions religioses que hi ha a la ciutat on a cada indret s'hi farà una activitat. Actualment hi ha representades la catòlica, l'evangèlica, els testimonis de Jehovà, la musulmana, el sikhisme i el budisme.

La formació a docents

El programa també inclou una vessant educativa que es treballarà a les aules. D'una banda, s'ha ideat una proposta didàctica per al proper curs per als alumnes de més de 12 anys amb una sessió a l'aula i una visita a l'exposició. D'altra banda, s'han començat unes sessions formatives als claustres de mestres i professors dels centres educatius per tal de facilitar-los eines per gestionar la diversitat a les aules i respondre a les peticions de famílies en l’alimentació, la indumentària o temes relacionats amb el currículum escolar.

Aquesta informació es basa en la 'Guia per al respecte en la diversitat de creences en els centres educatius, publicada el 2015, on es recull la normativa així com la seva aplicació. Segons Joan Gómez, tècnic de la Direcció General d’Afers Religiosos i responsable d’aquestes formacions, "no només es tracta de resoldre problemes sinó que la diversitat dona peu a treballar valors i habilitats, com ara tolerància i el respecte, molt útils i necessaris quan es facin grans i siguin ciutadans de ple dret". Del que es tracta, ha afegit, és que aprenguin a conviure amb aquesta diversitat de creences amb "normalitat" i en els diferents àmbits de la vida.

Sobre alguns dels temes que es troben a les aules, Gómez ha recordat que la llibertat religiosa és un dret fonamental que només s'ha de limitar en cas que afecti altres drets. Així per exemple, en el cas de la indumentària, s'ha de respectar sempre mentre no entri en conflicte amb els següents aspectes: identificació, comunicació, seguretat o compliment curricular. I en l'alimentació, els centres han de procurar adequar el menú a les normes de la religió si els pares els fan arribar la petició per escrit. En cap cas es pot donar algun aliment que vagi en contra de la seva religió però els centres tenen llibertat per decidir els plats del menú.

La directora de l'Escola Llar, Rosa Maria Juanola, per la seva banda, ha destacat que és molt important tenir la formació adequada en temes de diversitat de creences per evitar actuar "de forma inadequada per desconeixement".

Un programa "exportable" a altres ciutats

Gómez ha valorat molt positivament que Olot impulsi aquest programa, pioner a Catalunya, tot dient que sorgeix en una ciutat "d'una gran diversitat, amb un ajuntament conscienciat i amb un grup de diàleg interreligiós molt actiu". En aquest sentit, considera que el programa és d'interès i "exportable" a altres ciutats de Catalunya, ja que es podria adaptar a cada realitat i sempre que es comptés amb la col·laboració dels representants de les diferents religions.