Girona liquida el contracte a la concessionària dels pàrquings de la Devesa i Emili Grahit

Ambdós es trobaven en concurs de creditors

Girona 2003 va construir els dos aparcaments i n'és l'empresa concessionària. En el cas del pàrquing de la Devesa, l'explota des del 2003 i, en el cas del d'Emili Grahit, des del 2008. L'empresa, però, arrossega un deute de més de 9 MEUR amb els bancs i està en concurs de creditors des de l'estiu passat. La situació de l'empresa és tan crítica que el consistori va rebre un avís d'execució hipotecària per part de la Sareb.

És a partir d'aquí quan es van encendre les alarmes. La regidora d'Hisenda, Maria Àngels Planas, ha explicat que van revisar tots els requisits del contracte i van detectar incompliments tècnics (recollits en un informe de secretaria i intervenció). Entre d'altres, l'empresa no havia dipositat un aval del 3% del preu del solar (s'havia de fer en el moment de la construcció dels aparcaments) i havia canviat d'accionariat sense informar l'ajuntament.

Per això, davant aquests incompliments tècnics del contracte –i amb l'amenaça d'una execució hipotecària que faria que el banc es quedés els aparcaments-, l'ajuntament ha optat per liquidar el contracte. Una decisió que han avalat la resta de grups del plenari. L'empresa tenia la concessió dels dos aparcaments per 48 anys (el de la Devesa) i 50 anys (el d'Emili Grahit).

Com que el consistori liquidarà molt abans el contracte, haurà d'indemnitzar l'empresa. Segons els càlculs interns, caldria pagar 4,5 MEUR a Girona 2003. Uns diners que el consistori podria recuperar un cop torni a treure a concurs la concessió dels dos aparcaments. Un tràmit que no podrà fer, però, fins que es resolgui el concurs de creditors (la junta de creditors està prevista per al 20 d'abril).

La regidora d'Hisenda ha avançat que en el nou concurs que es faci hi haurà canvis per potenciar la relació entre els aparcaments i equipaments del seu voltant, com l'Auditori o la Biblioteca Carles Rahola.

Actualment, els aparcaments no funcionen a ple rendiment i tanquen a les nits i també els caps de setmana. L'empresa va denunciar l'ajuntament perquè considerava que havia emprès algunes mesures que l'havien perjudicat, com la posada en marxa de la zona verda d'aparcament per a veïns a la Devesa. El jutjat va donar la raó al consistori però l'empresa ha presentat recurs.

Malgrat que tots els grups han votat a favor, des de la CUP, el regidor Lluc Salellas, ha recordat que a l'agost ja havien alertat sobre aquesta situació. A més, ha advertit que hi ha d'altres aparcaments de la ciutat que es troben en una situació similar. "L'informe de secretaria diu que la immensa majoria d'aparcaments estan en una situació paral·lela perquè no es van dipositar les garanties en el moment de la construcció, això és extremadament greu", ha alertat.

Permetre ampliacions al Trueta

El ple ha aprovat també la modificació del Pla General d'Ordenació Urbana (PGOU) de Girona, a petició de l'hospital Josep Trueta. El Departament de Salut va presentar el 2010 un projecte per fer un nou centre que ha quedat en paper mullat, i tampoc s'ha concretat quin hauria de ser el seu emplaçament.

L'aposta del consistori és que es faci un nou edifici al nord de la ciutat i han ofert al Departament de Salut uns terrenys a la zona de Domeny. Tanmateix, el regidor d'Urbanisme, Joan Alcalà, ha reconegut que serà un projecte "de futur i a mig termini" i que, per tant, cal adaptar el planejament per garantir que es cobreixen totes les necessitats sanitàries "actuals i futures". "Com que és projecte de futur , que esperem que no sigui molt llunyà, vetllarem perquè l'actual realitzi les accions per millorar les mancances arquitectòniques i funcionals per garantir una resposta sanitària de qualitat", ha valorat el regidor.

Tots els grups han donat suport i han demanat que, malgrat s'aprovi aquesta modificació, això no suposi un endarreriment en els plans per fer un nou hospital. També han proposat anar tots a una i han plantejat que, per fer pressió, es podrien proposar mobilitzacions al carrer.

Moció per reclamar seguretat al TAV

Representants de la Federació d'Associacions de Veïns de Girona han defensat una moció per reclamar "solucions definitives" per garantir les "màximes mesures de seguretat" tant al túnel de TAV, com a l'estació i a la xarxa ferroviària de la ciutat. Els representants han recordat els incidents de les inundacions i han reclamat posar fi a les mancances (per exemple, el Pla d'Autoprotecció del túnel encara no està homologat) per si mai passa cap incident. "No volem que Girona es taqui amb titulars de successos perquè passi alguna cosa i haguem de lamentar que no s'han fet bé les evacuacions, ja sabríem de qui seria la responsabilitat", ha dit un dels representants, Josep Maria Castanyer.

Tots els partits han donat suport a la moció, a excepció de la regidora del PPC, Concepció Veray, que s'ha abstingut i ha acusat l'equip de govern "d'instrumentalitzar" la federació de veïns amb aquesta moció. Un dels compromisos inclosos a la moció –i que el regidor delegat del Projecte Ferroviari, Carles Ribas, ha donat per bo- és la creació d'una taula sobre la seguretat a l'entorn ferroviari del TAV a Girona. Estarà creada abans de dos mesos.

Altres acords del ple

El ple també ha aprovat el Pla d'Acció pel Clima i l'Energia Sostenible de Girona (PACES), que inclou diverses mesures per combatre el canvi climàtic. També ha comptat amb el vistiplau del plenari la modificació del contracte d'escombraries i neteja viària (que s'incrementa en 1 MEUR en dos anys) per incloure la recollida selectiva a comerços del Barri Vell i Mercadal, la recollida porta a porta a Sant Daniel i la neteja viària a zones de nova urbanització. Tothom hi ha votat a favor, a excepció de la CUP que s'ha abstingut.

Així mateix, el ple ha aprovat la modificació de la plantilla que, entre d'altres, preveu la creació de tres nous efectius de Policia Municipal el 2017. La regidora d'Hisenda, Maria Àngels Planas, ha recordat que la voluntat és ampliar amb tres noves places també els anys 2018 i 2019. Tots els grups hi han votat a favor, a excepció de les quatre abstencions de la CUP.