L'Aeroport de Girona podria perdre Ryanair a causa del 'Brexit'

La companyia haurà de cercar accionistes europeus per a evitar-ho

Caps de la Unió Europea han advertit a les companyies aèries, incloses les de baix cost EasyJet i Ryanair, que hauran de reubicar les seves seus o vendre accions a europeus si volen continuar oferint rutes dins de la UE després del Brexit segons ha avançat avui The Guardian.

En reunions recents s'ha recordat als executius de les grans companyies britàniques que per a continuar operant oferint rutes per Europa -per exemple un vol de Girona a Pisa- han de tenir una quantitat significativa de bases o seus en territori de la UE o bé que la majoria dels seus accionistes siguin ciutadans dels estats membres.

El més provable, davant l'execució els propers dies de l'article 50 del Brexit, és que les companyies intentin reestructurar-se, suposant conseqüències pel Regne Unit, traduïdes en pèrdues de llocs de treball.

Algunes companyies ja han començat a cercar seus alternatives i examinar el mercat per veure com es poden assegurar que les seves accions siguin propietat d'accionistes europeus. D'altres però, esperen que la Comissió Europea sigui flexible en la normativa i els permeti mantenir l'actual acord d'aviació. Amb tot, oficials de la Unió es mostren inflexibles i apunten que els propietaris de les aerolínies s'han de "posar les piles" i començar a ser conscients de les conseqüències de la sortida del Regne Unit de la UE.

Tanmateix, durant una audiència del comitè seleccionat on es preguntava si el Regne Unit seguiria formant part de l'acord "d'espais aeris-oberts" després del Brexit, el secretari d'Estat per a la sortida de la UE, David Davis, no va saber donar-hi una resposta concreta.

EasyJet establirà una companyia operadora dins els estats membres les properes setmanes, per la qual cosa podrà obtenir el certificat per a seguir operant com fins ara. Malgrat tot, l'empresa insisteix que mantindrà la seu dins el Regne Unit.

Per la seva banda la seu de Ryanair es troba a Irlanda i no li serà necessari reubicar-se, però s'ha informat que el 60% de les seves accions són propietat d'accionistes europeus, xifra que baixarà fins el 40% en el moment que el Renge Unit quedi exclòs de la UE. A partir d'aleshores serà vital que en busquin de nous per a complir amb les noves regulacions.

Un portaveu de l'aerolínia irlandesa ha dit que la companyia s'adaptarà. Tanmateix, el conseller delegat de Ryanair, Michael O'Leary, ha ha advertit dels grans perills que pot comportar per a la industria de l'aviació l'aplicació del Brexit i ha criticat "l'optimisme lleugerament llunàtic" del govern britànic.