Marxa per denunciar el ''vergonyós'' servei de Renfe i SNCF

Troben inexplicable que els trens facin buits el trajecte entre Portbou i Cervera de Marenda

A quarts de deu del matí d'aquest dissabte, just quan el Rodalies que arriba a Cervera de la Marenda torna de buit a Portbou, una trentena d'usuaris han sortit a peu des de l'estació francesa cap a la catalana. Una marxa que vol denunciar el que qualifiquen com a "vergonyós" servei ferroviari entre les dues localitats transfrontereres.

El president de l'Associació Defensem el Tren de l'Empordà, Josep Maria Loste, assegura que "no hi ha voluntat política" a més de denunciar una "falta alarmant de coordinació" entre els dos governs. "No s'explica perquè el tren que retorna de Cervera a Portbou ha d'anar buit, i viceversa", protesta Loste.

Els usuaris recorden que des de que el desembre es va suprimir la ruta nocturna que unia París amb Barcelona, han quedat sense cap tren des del vespre fins a quarts de dotze del migdia de l'endemà. En aquest sentit, l'alcalde de Portbou, Josep Lluís Salas, ha destacat que se senten "marginats". "Portbou fa uns anys era una estació de tren de primer ordre", ha recordat el batlle.

Un dels usuaris que viu a la part francesa, en François Schneider, diu que aquesta situació el perjudica notablement. Per feina ha de desplaçar-se dos dies a la setmana a Barcelona i ara, en no tenir trens, es veu obligat a agafar el cotxe. També lamenta la situació del seu germà que "fa mans i mànigues" per portar la seva filla a la guarderia. "A Cervera no hi ha llar d'infants i ha d'anar a Portbou. I sense el tren es fa més complicat", explica.

Mesures a curt termini

Des de l'associació reclamen que es posin mesures "urgents i immediates" per evitar més perjudicis. Josep Maria Loste diu que "no costaria gens" permetre que els trens que retornen, ja sigui a Cervera o a Portbou, ho facin amb passatgers.

Per Loste aquest és un aspecte "imprescindible" i que s'hauria d'aplicar de manera "urgent". "També reclamem que es faci una programació horària més adient a les necessitats dels usuaris", ha reblat.

De cara a mitjà o llarg termini, des de l'associació proposen als governs francès i espanyol que "es posin d'acord" en fer una nova línia, Narbona-Barcelona, que permeti ser una alternativa a la l'AVE.

Trens a un euro

Una altra mesura que proposen els usuaris catalans és copiar la iniciativa francesa de fer més econòmics els bitllets a través d'internet. La pàgina web de l'SNCF permet comprar bitllets entre Cervera de la Marenda i Avinyó a un euro. "Aquesta mesura, si s'apliqués a Catalunya, segur que repercutiria de manera molt favorable a l'economia d'aquesta zona", ha reblat Loste.

Reunió amb Millo

L'alcalde de Portbou, Josep Lluís Salas, ha anunciat que properament es reunirà amb el delegat del Govern espanyol, Enric Millo, per tractar la situació de les diferents infraestructures que afecten al municipi. "Parlarem de la N-260, i altres qüestions, però sobretot em vull centrar en l'estació de tren", ha destacat.

Salas assegura que ara mateix la situació de l'estació de Portbou de mercaderies és "preocupant". "Estem només a un 30% de capacitat", ha alertat. Amb tot, el batlle confia en que milloraran tant en aquest aspecte com en els passatgers, que també han caigut en picat. "Abans el bar de l'estació treballava fins les onze de la nit, avui està tancat", ha conclòs.