El Museu d'Art de Girona homenatja Miquel Blay amb 'El camí de l'èxit'

El centre ha inaugurat una exposició que repassa l'obra de l'escultor garrotxí amb motiu del 150 aniversari del seu naixement

Des d'aquest dissabte i fins al proper 17 d'abril de 2017 el Museu d'Art de Girona apropa l'obra "d'un dels grans escultors catalans", Miquel Blay. Una mostra formada per 43 peces que recorren l'etapa de formació de l'artista amb la seva posterior consagració. De fet, la comissària de l'exposició, Mercè Doñate, explica que, durant el recorregut, es veu com milloren les habilitats de Blay fins arribar a l'obra que el porta a ser un artista respectat, 'Els primers freds'.

La directora del museu, Carme Clusellas, qualifica Blay com un "artista cèlebre" i critica que no ha estat prou reivindicat a Catalunya. "Estem parlant d'un dels grans escultors catalans, i el fet d'haver encaixat en una època a mig camí entre els segles XIX i XX ha fet que no estigui entre els més reconeguts", ha afegit Clusellas. Per la directora és important mostrar l'obra perquè era "gairebé una obligació" aprofitant l'efemèride del 150 aniversari del naixement de Blay.

Aquesta mostra va de la mà amb la que s'està exposant sobre Blay a Olot, la seva ciutat natal. Clusellas ha destacat que es complementen, ja que la mostra olotina repassa la joventut i els primers anys de formació de Miquel Blay, fins que la Diputació de Girona li va concedir la beca per formar-se a París i Roma. A més, el Museo del Prado de Madrid inaugurava el passat mes d'abril l'exposició 'Solidez y Belleza', una mostra que presentava les 19 obres de l'artista que es troben en el centre madrileny.

Tant la directora del MD'A com la comissària de l'exposició han destacat que la beca concedida per la Diputació va ser "clau" per la formació de Blay. Clusellas comenta que aquesta ajuda va ser la primera que es donava a un escultor. Clusellas ha destacat que en aquella època era habitual becar artistes que destaquessin. "Va donar molt bon resultat, sense aquella ajuda, no hauria arribat mai on va arribar", ha conclòs.

L'exposició ha comptat també amb el responsable de cultura de la Diputació de Girona, Albert Piñeira, a més del regidor de cultura de l'Ajuntament de Girona, Carles Ribas, i una de les besnétes de Blay i que actualment viu a París, Kathryn Thorup, que ha destacat "el gran llegat del seu besavi, " no només per les escultures sinó també en els escrits i les pintures".

Tres àmbits diferents

El recorregut expositiu es divideix en tres àmbits diferenciats que mostren, de manera progressiva la fama i reconeixement assolits ja en vida per Miquel Blay i el seu creixement com a artista: 'El pensionat de la Diputació a París i Roma' (1888-1893), 'l'indiscutible èxit de Els primers freds' (1892) i 'París. La consagració d’un artista' (1894-1906).

En el primer posa en evidència la progressió -tant pel què fa a aspectes tècnics com als pròpiament artístics- que va seguir la seva obra en el decurs de les estades a París i a Roma, ciutats en les que va modelar el seu temperament artístic. Algunes de les obres exposades en aquest àmbit són encàrrecs que Blay havia de lliurar per justificar la seva beca.

El segon àmbit es dedica al procés creatiu de 'Els Primers Freds', una obra decisiva en la trajectòria de Blay, creada en els darrers mesos de la seva estada a Roma, quan acabava l'etapa de formació per iniciar una carrera brillant com a escultor. Precisament aquesta obra és la que porta Blay a ser un dels escultors més reconeguts, tot i que la fa sent becat i amb només 27 anys.

L'última etapa repassa la vida professional de Blay, on es dedicaria especialment a la creació de conjunts monumentals destinats a diverses ciutats espanyoles i iberoamericanes i a la pedagogia artística.