Arrenquen les obres al Parc Central i l'Ajuntament de Girona seguirà reclamant compensacions a Adif

Carles Ribas recorda que la ciutat ha patit més de vuit anys d'obres i que l'Estat no ha soterrat el tren convencional

Finalment, les obres de reposició del Parc Central ja estan en marxa. Aquesta és l'última gran zona afectada pels treballs de l'alta velocitat que, vuit anys més tard, encara ha de recuperar el seu aspecte original. Aquest dijous el regidor delegat del Projecte Ferroviari, Carles Ribas, s'ha reunit amb tècnics d'Adif i de l'empresa adjudicatària (Copcisa) per constituir la comissió de seguiment dels treballs.

Ribas ha confirmat que ja s'estan fent els treballs previs –com les connexions dels subministraments- i que les màquines treballaran sobre el terreny ben aviat. Ha remarcat que hi ha molt bona predisposició per part de l'empresa i Adif per tenir acabades les obres sobre termini, és a dir, d'aquí a cinc mesos.

Això, però, no frena l'ajuntament que manté que, un cop s'acabin les obres, reclamarà danys a Adif. Ribas defensa que ho fa perquè hi ha hagut endarreriments i també perquè no l'Estat no ha completat el projecte original que, entre d'altres, preveia el soterrament del tren convencional i l'enderroc del viaducte.

Ampliació:

Les obres per convertir l'antic Parc Central en una zona verda estan ja en marxa. Des de fa anys, aquesta espai ha estat ocupat per les tanques i les màquines i actualment hi ha la llosa de ciment que cobreix l'estació soterrada del TAV. Les obres per a l'arribada de l'alta velocitat a Girona van començar l'estiu del 2008 i aquesta és la darrera gran zona afectada que encara estava pendent de recuperar.

Adif i l'Ajuntament de Girona han estat enfrontats per una disputa sobre qui havia de pagar el cost de l'enderroc del passadís que connecta les dues estacions (finger) i la col·locació d'una marquesina que fes permeable el pas. La idea era de l'ajuntament, que sempre s'ha mostrat contrari a la col·locació d'un finger perquè considerava que dividia el parc. Aquesta discussió va aturar la tramitació de les obres i, fins que les dues parts no es van posar d'acord i ho van rubricar en un conveni, els treballs no s'han pogut desencallar.

Finalment, les obres ja són una realitat. Així ho ha confirmat el regidor delegat del Projecte Ferroviari, Carles Ribas, després de reunir-se amb tècnics d'Adif i de l'empresa adjudicatària. "És la reunió més profitosa que he tingut fins ara", remarca el regidor, que creu que hi ha hagut un "canvi d'actitud". Segons remarca, el compromís de l'empresa i d'Adif és tenir completats els treballs en cinc mesos, tal i com marca el contracte. Aquests primers dies el que es faran són les connexions de subministraments i, llavors, ja començaran a treballar les màquines sobre el terreny.

Ara bé, també ha reconegut que l'enderroc del finger i la instal·lació de la marquesina (que tramita i paga l'Ajuntament de Girona) pot anar una mica més tard. Tanmateix, remarca que estan fent esforços de coordinació entre administracions perquè tota l'obra es pugui fer de manera paral·lela. Per a Ribas, el que és més important és que els ciutadans podran passejar de nou pel parc i que les tanques estaran fora en un termini màxim de cinc mesos.

El regidor també ha explicat que es faran les sortides d'emergència que faltaven i ha explicat que Adif està treballant en el pla d'autoprotecció del túnel. Un document encara no compta amb el vistiplau de la Generalitat, que hi veu mancances i que ha demanat a Adif que el refaci.

L'ajuntament, decidit a denunciar Adif

Malgrat que Ribas s'ha mostrat satisfet de com s'encaren les obres del Parc Central, manté la voluntat de reclamar a Adif compensacions. La voluntat de l'ajuntament és estar amatents per tal que la reposició acabi bé però, un cop finalitzin les obres, s'avançarà en preparar la demanda contra l'administrador d'infraestructures. De fet, l'alcaldessa ja ha donat ordre al tècnic municipal que ha supervisat totes les obres per tal que recopili la informació necessària.

"Hi ha hagut una paràlisi injustificada de les obres, que van començar el 2008, i els veïns de Sant Narcís i de tota la ciutat ho han hagut de patir", remarca el regidor. A més, Ribas posa de manifest que l'Estat ha tingut diversos incompliments amb la ciutat. Tal i com recorda, en el projecte original hi havia no només la construcció del túnel del TAV sinó també el soterrament del tren convencional i l'enderroc del viaducte. "Continuem tenint un viaducte que ens divideix la ciutat", ha manifestat. Per això, Ribas manté que, tot i que Adif està ara complint els terminis, això no els "aturarà" i que reclamaran danys".