El triangle dalinià cau en visitants però el benefici de la Fundació puja a més de 4 MEUR

L'entitat ha destinat gairebé 4,5 milions a inversions, la majoria per adquirir obres

La Fundació Gala-Salvador Dalí ha destinat 3,3 MEUR (milions d'euros) a l'adquisició d'obra del geni empordanès. La directora del Centre d'Estudis Dalinians, Montse Aguer, ha destacat que durant el 2009 han posat un èmfasi especial en incorporar obra primerenca i de l'etapa surrealista de Salvador Dalí. L'oli de grans dimensions del 1923 impregnat del paisatge de Cadaqués i del mediterrani, Banyistes des Llaner; un retrat de Gala del 1931 o un disseny d'un escenari per a una hipotètica pel·ícula amb els germans Marx, El piano surrealista, han estat algunes de les obres que han incorporat a la col·lecció.

A més, Aguer ha destacat algunes fites importants en la difusió del llegat del geni empordanès durant el 2009 com la cessió per part del MoMA de Nova York de La persistència de la memòria, també conegut com a Rellotges Tous, que es va poder veure del 16 de gener al 18 de març. Dalí també ha desembarcat amb tots els honors a Austràlia, a través d'una exposició que ha vist un de cada quatre cinc habitants de Melbourne.

Per aquest motiu, el secretari general de la Fundació, Lluís Peñuelas, el gerent, Joan Manuel Sevillano, i la mateixa Aguer han tret importància al fet que hi hagi hagut una davallada en el nombre de visitants. 'No només volem que vingui gent, sinó que la que ve quedi satisfeta', ha afirmat Peñuelas que exposa que, segons les enquestes de satisfacció, la immensa majoria dels amants de Dalí queden contents de la visita a alguna de les instal·lacions el triangle dalinià.

El Dalí autèntic

Una altra de les missions importants de la Fundació és preservar que es fa un bon ús de la imatge i el llegat de Salvador Dalí. De fet, la Fundació ingressa anualment 1,3 MEUR per la gestió dels drets del geni surrealista. Tot i això, Sevillano ha exposat que la gestió dels drets no comporta només beneficis sinó que des de la Fundació han d'estar 'atents a tot el món' per comprovar que es compleixen les obligacions amb el patrimoni i la imatge de Dalí. De fet, la despesa anual en assistència jurídica és de més de mig milió d'euros.

Una de les vessants que implica aquest camp és l'autentificació de l'obra de Dalí. Montse Aguer ha explicat que durant el 2009 van rebre 106 sol·licituds per analitzar obra, com a pèrits oficials de l'obra de Dalí. D'aquestes obres –la majoria són dibuixos-, en van rebre 41 que són les que finalment van estudiar. Només 13 de les suposades obres de Dalí eren autèntiques. 'Alguns dibuixos eren verdaderament molt barroers', ha exposat Aguer.

Joan Manuel Sevillano ha explicat que durant el 2009 han gestionat 83 assumptes judicials relacionats amb els drets i els contractes d'explotació del patrimoni de Dalí. Això no vol dir que tots hagin acabat en judici, però Sevillano ha detallat que, els casos que ho han fet, han acabat creant jurisprudència en matèria de gestió cultural. Aquests casos que porten a la via judicial és per incompliments o mala execució de contractes. Els que més problemes els porten són els derivats de contractes que el mateix Dalí va signar en vida i que, després, els titulars n'han acabat fent un mal ús. 'L'objectiu és protegir l'herència, que és de tots', ha conclòs Sevillano.

Lluny de la gran pantalla

De moment caldrà esperar per veure la vida de Salvador Dalí a la gran pantalla. Clar i contundent, Sevillano ha exposat que no hi ha cap projecte sobre la taula que hagin d'estudiar i ha assegurat que els que hi havia hagut, els han aturar perquè van obviar els drets de la Fundació i no tractaven el llegat del geni de la manera que creuen adient.