El tenor Pene Pati i la mezzosoprano J’Nai Bridges arrenquen amb força el Festival de Torroella de Montgrí

El certamen s’allargarà fins a mitjans d’agost

Les dues joves promeses de la lírica, el tenor d’origen samoà Pene Pati i la mezzosoprano nord-americana J’Nai Bridges han donat el tret de sortida aquest dissabte del 36è Festival de Torroella de Montgrí, al Baix Empordà. Un certamen musical que s’allargarà fins el proper 19 d’agost i que compta amb un programa ambiciós i ple de qualitat on s’explora i es vol mostrar com la música ha influenciat, mogut i commogut la humanitat en els últims set segles.

Aquesta nit, els dos artistes han hipnotitzat els més de 540 espectadors de l’auditori de l’Espai Ter amb una selecció de les àries i duos d’òpera més cèlebres del repertori italià i francès tals com ‘L’alba sepàra dalla luce l’ombra’ de Francesco Paolo Tosti, ‘La Traviata’ de Verdi o fragments de ‘Carmen’ de Georges Bizet que han interpretat plegats. Fa dos dies, ni es coneixien entre ells però això no s’ha notat damunt de l’escenari. Tot al contrari, la química entre els cantants s’ha fet evident i les seves veus, potents i amb caràcter, han hipnotitzat el públic. Han estat els mateixos Pati i Bridges els encarregats d’escollir el repertori d’aquest concert inaugural amb aquelles peces més destacades, que mostraven millor les seves habilitats i que més els agraden.

Els experts assenyalen que són dues de les veus a tenir en compte en l’escena lírica actual i futura. D’una banda, Pene Pati ha aconseguit diversos guardons en concursos internacionals i de renom de cant, com el primer premi del Concurs de Bel Canto Joan Sutherland & Richard Bonynge el 2012 o el primer premi del Concurs de Cant Montserrat Caballé del 2014. L’any passat va fer-se també amb el segon premi en el Concurs Operalia i també va rebre el guardó de reconeixement del públic d’aquesta competició L’any passat també va aconseguir el segon premi del Concurs Neue Stimmen 2015.

Per la seva banda, J’Nai Bridges va guanyar el passat el gener el Concurs de Cant Francesc Viñas al Teatre del Liceu de Barcelona. Aquest dissabte, s’han posat els més de 540 espectadors de l’auditori Espai Ter de Torroella de Montgrí a la butxaca. Des del primer so, els assistents han quedat hipnotitzats, transportats al món que els dos joves intèrprets han creat per a l’ocasió. La decoració ha estat senzilla però directe: un fons vermell, un piano de cua de grans dimensions i ells dos, vestits de gala, fent volar la imaginació i traslladant a mons antics o records passats.

La nit ha arrencat de la mà de Tosti amb ‘L’alba sepàra dalla luce l’ombra’, seguit de ‘Una furtiva lagrima’ de Gaetano Donizetti de l’òpera ‘L’elisir d’amore’ per després encadenar-ho amb ‘O ma Lyre immortelle’ de Gounod. Posteriorment ha estat el torn de Verdi, on s’ha pogut escoltar ‘De’ miei bollenti spiriti’, part de ‘La traviata’ i ha tancat el recital els quatre dels moments claus de l’òpera ‘Carmen’ de Bizet: la ‘Seguidille’, la ‘Habanera’, la cançó de la flor ‘La fleur que tu m’avais jetée’ i el duo final ‘C’est toi!...C’est moi!’. Ha estat en aquest punt que els dos artistes han actuat plegats, interpretant aquesta història de passió i mort.

Tal i com han detallat minuts abans de pujar a l’escenari. El duet ha estat el més difícil a l’hora de treballar ja que “cal que les veus uneixen amb facilitat”. I més tenint en compte que fa menys de tres dies que es coneixen i que han tingut poc temps per practicar. “No hem actuat mai junts però m’encanta cantar amb en Pati, crec que en els assaigs que hem fet s’ha vist que ens unim molt bé”, detallava la mezzosoprano. “Això és el bonic del que fem, que t’has de preparar al teu ritme i llavors ser capaç d’unir-te i compaginar-te amb altres artistes de forma ràpida i natural”, assegurava Pati. És més, aquest dissabte també era el primer cop que actuaven acompanyats de la pianista Sharolyn Kimmorley.

Encarregats d’escollir les peces

No obstant això, els dos intèrprets han destacat que s’havien preparat a fons per actuar aquest dissabte a Torroella de Montgrí. “M’agrada buscar i escoltar com altres cantants han abordat les peces que jo faré, això és el que ho fa especial, el fet que tenim influències de grans del passat”, ha assenyalat la cantant nord-americana. En aquest sentit, l’intèrpret d’origen samoà ha assegurat que ells mateixos han estat els encarregats d’escollir les peces que volien cantar. “Ho hem fet pensant en aquelles amb les quals podíem demostrar més les nostres habilitats, algunes no les havia fet i d’altres si que les havia cantat anteriorment; és amb el que et trobes normalment en la teva carrera”, ha reflexionat.

Els artistes han escollit seguint unes simples directrius que els havien marcat des del Festival de Torroella de Montgrí, tal i com ha comentat la seva directora, Montse Faura. “Només els vam dir que es focalitzessin en àries i duets francesos i italians coneguts i llavors vam anar-ho encarrilant”, ha comentat. “Volíem agafar dues cares referents del món de l’opera i posar-los en diàleg; són joves però amb un gran futur per endavant”, ha assegurat la directora.

Pel que fa al fet que els crítics els considerin dos figures claus, Pati i Bridges volen mantenir-se amb els peus a terra. “És un compliment immens, és molt bonic tenir la validació i reconeixement d’alguna manera però sabem on estem, el món de l’òpera és molt dur i cal treballar molt per poder arribar a estar al capdavant. Aquestes paraules ens serveixen per motivar-nos per tirar endavant”, han assenyalat tots dos.

Pel que fa als assistents, la majoria dels espectadors han aplaudit durant minuts en acabar el concert. Sortien contents i emocionats, com en Marc. “Som de Torroella de Montgrí no ens agradava massa l’opera però ara ja sí”, ha explicat. D’altres com en Jordi asseguraven que Pene Pati podria ser el nou Pavarotti. “Té un potencial i una potència espectacular”, deien. Una sensació compatida i verbalitzada entre gran part dels assistents.

Tret de sortida del 36è Festival de Torroella de Montgrí

Amb el concert especial d’aquest dissabte a la nit s’ha donat el tret de sortida del festival de Torroella de Montgrí que enguany celebra el seu 36è aniversari. El programa d’aquest 2016 pretén explorar la influència de la música en la humanitat al llarg dels set últims segles mitjançant diferents estils que van de la música simfònica a la de cambra, l’òpera, el cant coral i el recital.

Durant aquesta primera setmana de festival, s’han previst cinc concerts que recorreran un llarg trajecte de temps, des del segle XIII fins a la música del segle XX, a través del conjunt italià especialitzat en música medieval, Ensemble Micrologus que el proper 2 d’agost interpretarà el ‘Llibre vermell de Montserrat’, l’Acadèmia 1750 que sota la direcció de Massimo Spadano explorarà amb el violinista Giuliano Carmignola el classicisme i la primera etapa del romanticisme i, aquest diumenge mateix dia 31 de juliol és el torn del duo format per la violinista Viktoria Mullova i Katia Labèque que s’endinsaran en els nous mons sonors de les obres del segle XX. El 3 d’agost serà el torn de l’òpera ‘Follet’ d’Enric Granados amb l’Orquestra de Cadaqués i el Cor de Cambra de l’Auditori Enric Granados, dirigits per Jaime Martín.

“Ens diferencia aquesta programació eclèctica, l’aposta que fem pels talents emergents i la barreja d’artistes consolidats de casa nostra amb altres internacionals i locals”, ha assenyalat la directora del festival. Paral·lelament, Faura ha detallat que la música antiga i el repertori seran els dos puntals d’aquesta nova edició d’aquest certamen musical gironí.
Instal·lació pròpia de llum i so a l’Espai Ter

El concert d’aquesta nit també ha servit per provar la nova instal·lació pròpia de llum i so de l’Espai Ter que s’ha dut a terme darrerament. Els canvis han servit per instal·lar il·luminació a la sala principal i l’escenari amb 80 projectors i 120 línies de sala, seguint les tècniques de l’empresa especialitzada Audioscan. Uns treballs que han tingut un cost de 250.000 euros. Segons detallen els experts, l’Auditori de l’Espai Ter és un dels tres auditoris millors dotats acústicament per a la música i les arts escèniques de tot Catalunya.

El projecte ha comptat amb el suport econòmic de la Generalitat i la Diputació de Girona. La posada de llarg del nou equip de so es farà el proper 14 d’agost amb el musical ‘L’ocell prodigiós’, un espectacle amb un àudio totalment amplificat que permetrà provar i veure com funciona el nou equipament.