L'avioneta estavellada a Toses volava massa baix per una planificació deficient de la ruta

Els dos tripulants van morir després d'estavellar-se l'aeronau

Aviació Civil conclou que la causa més probable de l'accident mortal de l'avioneta que es va estavellar a Toses (Ripollès) el 8 de setembre del 2015 és que l'aeronau volés massa baix com a conseqüència d'una "planificació deficient" de les altituds de la ruta.

L'avioneta havia sortit de l'aeròdrom de Menorca i anava, amb dues aeronaus més, cap al de la Cerdanya. La investigació apunta que, quan intentava sortir d'una vall d'aproximadament 1.800 metres a Toses, va impactar primer contra un pi i va anar perdent altitud cap a l'esquerra fins a xocar "invertida" contra terra.

Llavors, es va incendiar. "No hi ha constància" d'error o mal funcionament de l'avioneta i ni el pilot ni el copilot van fer cap trucada d'emergència abans de l'accident, indica la investigació. Els dos tripulants van morir.

Ampliació:

"La investigació ha determinat que aquest accident es va produir per una planificació deficient prèvia al vol que no va tenir en compte la dificultat de salvar la sortida de la vall a l'altitud a la que operava l'aeronau, el que va portar a realitzar un viratge a l'esquerre xocant contra la muntanya", conclou l'informe de la Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil (CIAIAC).

La investigació recull tota la informació relacionada amb el vol i amb el moment de l'accident. També ha analitzat les restes de l'aeronau i les imatges d'una càmera que va enregistrar els instants previs al sinistre. L'avioneta estava tripulada per un pilot d'origen alemany de 43 anys amb 250 hores d'experiència de vol i, de copilot, hi anava un home alemany de 67 anys que tenia llicència de pilot d'ultralleuger.

Cap a dos quarts de quatre de la tarda del 8 de setembre del 2015, l'avioneta es va enlairar de l'aeròdrom Sant Lluís de Menorca. Amb dues aeronaus més, anaven en direcció a l'aeròdrom de la Cerdanya, on preveien arribar en dues hores i deu minuts. L'avioneta accidentada era la primera de la formació de tres.

Segons recullen les imatges de la càmera instal·lada a la segona avioneta, la primera aeronau volava "molt pròxima al terreny" per una vall. Durant el vol, va començar a fer un viratge cap a l'esquerra. "Després d'uns minuts virant, impacta directament contra uns arbres situats a la pendent esquerra de la vall. Després de l'impacte hi ha una explosió i s'inicia l'incendi", detalla l'informe.

La investigació exposa que "no hi ha constància" de cap error mecànic o mal funcionament de l'avioneta. A més, el pilot i el copilot no van fer cap crida d'emergència. A més, les condicions meteorològiques no eren especialment adverses: hi havia una visibilitat en superfície bona tot i que hi havia alguns núvols i algun possible ruixat localitzat.

Elevació final de la vall

L'accident es va produir al terme municipal de Toses, concretament a un barranc situat al Pla d'Anyella, dins el parc natural del Cadí-Moixeró. Això estava a uns 13 quilòmetres de l'aeròdrom que era el destí final de les avionetes.

La investigació indica que l'avioneta volava aproximadament a 5.500 peus d'altitud. L'informe exposa que, possiblement perquè ja estaven a prop de l'aeròdrom, l'avioneta va "reduir el marge de separació amb el terreny". El problema va arribar perquè la sortida de la vall té una elevació final d'uns 1.800 metres.

En veure-ho, el pilot va començar el viratge. "És possible que, en arribar a les proximitats del pas, el pilot pensés que no tenia suficient distància per ascendir i superar el terreny amb un marge de seguretat adequat o també és necessari considerar el fet que a la zona hi havia turbulències i és possible que el pilot virés cap a l'esquerra per intentar fer la volta", exposa com a causes l'informe. Durant el viratge a poca altitud, però, l'avioneta va xocar contra un pi i va començar a perdre altitud fins a impactar "invertida" contra terra.

L'informe conclou que "tot això indueix a pensar que el pilot havia fet una preparació deficient del vol en relació a les altituds de seguretat". "Si hagués fet una planificació prèvia correcta coneixeria l'elevació de la sortida de la vall i hauria mantingut l'altitud que li hagués permès passar la zona amb marge de seguretat, fins i tot havent-hi turbulències", afegeix la investigació.

L'aeronau va quedar molt malmesa pel foc. Els tripulants van morir com a conseqüència dels politraumatismes de l'impacte i cremades per l'incendi.